Työkalut ja ohjeet

Tällä sivulle on koottu runsaasti ohjeita erilaisten materiaalien ja työkalujen hyödyntämiseen viestinnän toteuttamisessa. Ohjeiden lisäksi olemme tehneet useita pidempiä videoita, joista voi rauhassa katsoa tarkempia ohjeita työkalujen käytöstä tai viestinnän toteuttamisesta.  

 

Sydänliiton viestinnän vuosikello 

Sydänliiton viestintää ohjaa syyskokouksen hyväksymä viestinnän vuosikello. Vuosikellon löydät mediapankista Piirien ja yhdistysten osiosta sydanliitto.kuvat.fi. Salasana sinne on Sydänyhteisö1 

Kellosta voit poimia yhdistyksellenne tärkeät asiat ja tehdä niistä viestintää ja tapahtumia. Kun samanaikaisesti puhumme yhteisistä asioista valtakunnallisesta ja paikallisesti, saamme enemmän näkyvyyttä ja vaikutuksia. Ota rohkeasti vuosikello käyttöönne niin toiminnan suunnittelussa kuin käytännön toimenpiteissä.  

 

Graafinen ohjeisto 

Ohjeistosta löydät tietoa käytössä olevista logoista, tekstityypeistä, väreistä, kuvatyypeistä. Ohjeistosta löytyy erilaisia malleja materiaaleista. Jos käytät ulkopuolista taittajaa, voit lähettää linkin ohjeistoon hänelle ja näin taittaja voi suoraan sieltä katsoa tarvittavat tiedot. Ohjeiston löydät täältä.  

 

Mediapankki 

Mediapankista voit ladata digitaalisia aineistoja yhdistyksenne käyttöön kuten mm. kuvia, esitteitä ja tiedotepohjia. Valtakunnalliset logot (Sydän tekee hyvää) sekä piirien ja yhdistysten logot löytyvät myös mediapankista. Samoin myös ammattitaittajalle valmiita taittopohjia (vaativat InDesign-ohjelman). Mediapankista löytyvät myös Microsoft PowerPoint ja Word -mallit kuosikehyksillä.  Mediapankin osoite on sydanliitto.kuvat.fi. Salasana sinne on Sydänyhteisö1. Mediapankki on tarkoitettu yhdistysten ja piirien käyttöön, ei ulkopuolisille.  

Oheisten kuvien lisäksi piireissä ja yhdistyksissä kuvataan paljon omia kuvia. Katso video (webinaaritallenne) kuvaamisesta, erityisesti somekuvaamisesta täältä. 

Video (webinaaritallenne) mediapankin ja graafisen ohjeiston käyttämisestä löytyy täältä.  

 

Paikallisviestintä - yhteyden pitäminen paikallisiin ja alueellisiin medioihin 

Tavoitteemme on päästä aktiivisesti mukaan näkyviin paikallisiin medioihin siten, että he kirjoittavat juttuja meistä tai meille tärkeistä asioista. Piirien ja yhdistysten paikallista ja alueellista viestintää helpottamaan julkaisemme jokaista kuukautta varten valmiin lehdistötiedote/blogipohjan. Tätä pohjaa voi muokata omaan alueeseen sopivaksi ja toimittaa medioille. Tiedotteet/blogipohjat liittyvät aina kuukauden teemaan. Ne julkaistaan hyvissä ajoin edellisen kuukauden aikana mediapankissa osiossa Paikallisviestintä. Salasana sinne on Sydänyhteisö1 

Kannustamme olemaan aktiivisesti yhteydessä medioihin. Videon (webinaaritallenteen) mediasuhteiden hoitamisesta – vinkkejä ja ohjeita – löydät täältä.  

 

Yhdistysten sähköpostit ja verkkosivustot 

Liitto tarjoaa jokaiselle yhdistykselle omat verkkosivut osana sydanliitto.fi-sivustoa. Siirry verkkosivujen verkkokurssiin, josta löydät ohjeistuksen verkkosivujen päivitykseen. 

Voit myös ladata koneellesi ohjeet verkkosivujen päivitykseen ja verkkosivuille tulevien tietojen hallinnointiin Killassa. Lataa tiedosto painamalla linkkiä ja sitten Download-nappia sivun oikeassa yläkulmassa. 

Yhdistyksillä on mahdollisuus ottaa käyttöön @sydan.fi-päätteinen sähköpostiosoite. Osoitetta ei saa henkilökohtaisena, vaan ainoastaan yhdistyksen nimellä. Nimien pitämiseksi riittävän lyhyinä suosittelemme muotoa kaupunki@sydan.fi. Poikkeavien yhdistysten nimien osalta keskustelemme mielellämme sopivasta osoitteesta kanssanne. 

Sähköpostia luetaan omalla internet-selaimella. Ohjelmistoja ei tarvitse asentaa koneelle ja sähköpostit voi lukea mistä vain. Sähköpostit kuuluvat Sydänliiton Office 365 -lisenssiin. Sähköpostin käyttöön ei tarjota Sydänliitosta käyttötukea eikä koulutusta. Tuen ja opetusvideoita löytää Microsoftin sivuilta, office.microsoft.com 

Sähköpostin käyttöönottoon tai yhdistysten verkkosivujen liittyen voit olla yhteydessä Tiina Vuoriseen, tiina.vuorinen@sydanliitto.fi tai 09 7527 5221. 

 

Yhdistysten ja piirien sosiaalinen media  

Yhä useampi ihminen käyttää nykyään sosiaalista mediaa. Suosituimpia meidän kohderyhmissämme ovat erityisesti Facebook ja Twitter. Myös Instagram kasvattaa suosiotaan. Piirien ja yhdistysten kannattaa harkita omien resurssien mukaan omien some-tilien avaamista. Mikäli tähän ei ole resursseja, kannattaa ainakin omilla henkilökohtaisilla tileillä jakaa Sydänliiton some-tileille nostettuja asioita.  

Sydänliitolla on käytössä seuraavat some-tilit: 

Facebook: SydänliittoSydänmerkki ja Neuvokas perhe 

Twitter: Sydänliitto 

Instagram: SydänliittoSydänmerkki 

Lisäksi piireille ja yhdistyksille on jo nyt paljon eri tilejä, niitä kannattaa etsiä kyseistä some-kanavista. Myös osa toimihenkilöistämme ovat aktiivisia twitterissä (esimerkiksi Tuija Brax) ja heitä kannattaa seurata myös.  

 

Tässä vielä ohjeita some-tilien perustamiselle.  

Facebook-ryhmä voi olla täysin avoin, suljettu tai salainen. Avoimeen ryhmään voi liittyä kuka tahansa ilman erillistä hyväksyntää ja sen keskustelut näkyvät avoimesti niillekin, jotka eivät ole siinä jäsenenä. Suljetun ryhmän osallistujalista on julkinen, mutta keskustelut näkyvät vain ryhmäläisille. Ryhmään liittyminen vaatii ylläpitäjän hyväksymisen. Salainen ryhmä ei näy kenellekään, ja vain ylläpitäjä voi lisätä siihen jäseniä omalta kaverilistaltaan. 

Ryhmän tyypistä riippumatta sen jäsenet voivat halutessaan saada aina ilmoituksen, kun ryhmään lisätään uusi julkaisu. Facebook-ryhmät ovat parhaimmillaan aktiivisia keskustelukanavia, joiden kautta saa myös levitettyä tietoa kiinnostuneille. 

Ohje Facebook-ryhmän perustamiseen. 

Facebook-sivu on aina täysin julkinen. Sivulle ei voi liittyä jäseneksi, vaan sitä voi seurata. Sivulle lisätyt julkaisut näkyvät vain osalle sen seuraajista eikä niistä voi tilata ilmoituksia. Facebook-sivua kannattaa miettiä verkkosivujen tyyppisenä tiedon lähteenä. Sen kautta voi esimerkiksi luoda tapahtumia, joihin sitten kutsuu omalta kaverilistaltaan osallistujia. Facebook-sivut eivät ole järin tehokas keskustelukanava. 

Ohje Facebook-sivun perustamiseen. 

Sydänliitto on tehnyt valmiiksi kansikuvan ja profiilikuvan Facebook-ryhmiä ja -sivuja varten. Kuvat ovat vapaasti sydänyhdistysten käytössä, mutta niitä ei ole pakko käyttää. Kuvat löytyvät mediapankista kuvat-osiosta.  

Video (webinaaritallenne) twitterin käytöstä löytyy täältä.  

 

Lisätietoja viestinnästä, markkinoinnista, brändistä, ilmeestämme sekä materiaaleista antaa Markkinointi- ja viestintäjohtaja Eeva Hietalahti, eeva.hietalahti@sydanliitto.fi