Sydän-lehti

Sydän-lehti uudistuu vuonna 2020

Sydän-lehden konseptia ollaan uudistamassa vuodelle 2020 päivittämällä siitä entistä houkuttelevampi niin nykyisille kuin mahdollisille uusillekin jäsenille. Haluamme lukijan kokevan, että hän saa sydänyhteisöltä tukea ja apua sekä innostaa häntä huolehtimaan omasta terveydestä. Uudistus koskee sekä sisältöä että ulkoasua. Jatkossa lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Parannetaan lukukokemusta

• Tehdään lyhyempiä juttukokonaisuuksia info- ja faktabokseineen. Näillä pyritään helpottamaan lukijan tiedon hakua ja omaksumista, myös elämyksellisyyttä
  • Tehdään myös entistä selkeämmin uusia erilaisia juttutyyppejä.
  • Lehti saa selkeämmän rakenteen ja rytmin
  • Lukijoille uutta mielenkiintoa ja ”tärppejä” lukemiseen

Uudistetaan ulkoasu

• Lehti on houkuttelevampi myös uusien, potentiaalisten lukijoiden ja muiden sidosryhmien parissa. Visuaalinen konsepti helpottaa lukijaa, koska eri juttutyypit ja sisällöt on visuaalisesti erotettu toisistaan.

Sydämen ilmestymisaikataulu 2020

Nro  Ilmestyy  Aineistopäivä  Teema
1  27.1.  20.11.  Rakkauden voima

Uuden vuoden elämäntapamuutokset; Innostusta alkavaan vuoteen; Lähimmäisten tuen tärkeys; Ystävänpäivän tekemiset

2  6.4.  19.2.  Kevät on koko perheen juhlaa

Kevätjuhlien kattausvinkit; Verkkokaupparuoka; Helpot ohjeet taloudenhoitoon; Erilaisten perheiden arkivalinnat; Sydänviikko 3.–10.5.2020

3  31.8.  10.6.  Kasviksilla ekologisuuteen

Eri keinoin ekologisuuteen; Kasvisruokavalion edut; Matkailu Suomessa; Lisää kasviksia Satokausikalenterin ohjeilla; Maailman sydänpäivä 29.9.

4  2.11.  16.9.  Monenlaisia kohtaamisia

Erilaiset stressinhallinnan keinot; Tiede tunteiden takana; Miten käsitellä läheisen sairastumista; Monikulttuurinen Sydänmerkki-ruoka

Sydänliiton tapahtumakalenteri on siirtynyt kokonaan Kilta-järjestelmään. Tapahtumailmoitukset Sydän-lehteen sekä verkkosivuille kulkevat Killan kautta. Tapahtumat on lisättävä Kiltaan ennen Sydän-lehden aineistopäivää.

Sydän-lehdessä julkaistaan kahden lehden numeron väliin ajoittuvien tapahtumien ilmoituksia. Merkitessään tapahtumansa Kiltaan yhdistys joutuu ottamaan kantaa siihen, minkälainen teksti tapahtumakalenterissa julkaistaan ja missä numerossa yhdistys toivoo tapahtuman julkaisun tapahtuvan. Toistuvia tapahtumia ei julkaista jatkossa Sydän-lehden tapahtumakalenterissa.

Kirjaudu Kiltaan.

Järjestösivujen sisällöt uudistuvat

Sydän-lehden uudistumisen myötä myös järjestösivujen sisältö uudistuu.

• Sisällöllisesti järjestösivut tulevat noudattamaan vahvemmin Sydänliiton viestinnän teemakuukausia.
  • Jutut tehdään toimituksellisesti yhdistysten lähettämien vinkkien, teksti- ja kuva-aineistojen pohjalta.
  • Yhdistysten omasta toiminnastaan tuottamat jutut poistuvat, mutta näiden tilalle tulee toimitettu “Kentällä tapahtuu” -sivu. Tästä lisätietoja tulevissa järjestötiedotteissa..
  • Nykymuotoiset piirisivut poistuvat, mutta näiden tilalle tarjotaan piireille mahdollisuutta lunastaa järjestösivuilta osasivun kokoisia “tapahtumanostoja”, joilla piirit voivat markkinoida alueillaan tapahtuvia tähtitapahtumia. Tästä on hinnasto tulossa Yhdistysnettiin.