Sosiaalinen media

yksielama_3029_lores.jpg

Yhä useammat jäsenemme ja aktiivitoimijamme käyttävät sosiaalista mediaa. Sydänyhdistyksenin kannattaa miettiä someen lähtemistä. Tutuin kanava lienee Facebook, johon saakin helposti luotua ryhmiä ja sivuja. Sydänliiton Facebook-kanava on sydänyhteisön yhteinen keskustelukanava.

Facebook-ryhmä voi olla täysin avoin, suljettu tai salainen. Avoimeen ryhmään voi liittyä kuka tahansa ilman erillistä hyväksyntää ja sen keskustelut näkyvät avoimesti niillekkin, jotka eivät ole siinä jäsenenä. Suljetun ryhmän osallistujalista on julkinen, mutta keskustelut näkyvät vain ryhmäläisille. Ryhmään liittyminen vaatii ylläpitäjän hyväksymisen. Salainen ryhmä ei näy kenellekään, ja vain ylläpitäjä voi lisätä siihen jäseniä omalta kaverilistaltaan.

Ryhmän tyypistä riippumatta sen jäsenet voivat halutessaan saada aina ilmoituksen, kun ryhmään lisätään uusi julkaisu. Facebook-ryhmät ovat parhaimmillaan aktiivisia keskustelukanavia, joiden kautta saa myös levitettyä tietoa kiinnostuneille.

Ohje Facebook-ryhmän perustamiseen.

Facebook-sivu on aina täysin julkinen. Sivulle ei voi liittyä jäseneksi, vaan sitä voi seurata. Sivulle lisätyt julkaisut näkyvät vain osalle sen seuraajista eikä niistä voi tilata ilmoituksia. Facebook-sivua kannattaakin miettiä verkkosivujen tyyppisenä tiedon lähteenä. Sen kautta voi esimerkiksi luoda tapahtumia, joihin sitten kutsuu omalta kaverilistaltaan osallistujia. Facebook-sivut eivät ole järin tehokas keskustelukanava.

Ohje Facebook-sivun perustamiseen.

Sydänliitto on tehnyt valmiiksi kansikuvan ja profiilikuvan Facebook-ryhmiä ja -sivuja varten. Kuvat ovat vapaasti sydänyhdistysten käytössä, mutta niitä ei ole pakko käyttää.

Lataa kuvat koneellesi avaamalla ne linkistä aukeavalta listalta ja valitsemalla Download sivun oikeasta yläkulmasta tai "..."-painikkeen alta.

Muu some

Sydänliitolla on Twitterissä oma tili. Myös Sydän-medialla on oma tilinsä. Twitterinkäyttäjien kannattaa seurata näitä kanavia ja jakaa niiden julkaisuja.

Olemme läsnä myös Instagramissa.

Instassa ja Twitterissä kannattaa käyttää tunnistetta #sydäntekeehyvää jos tekee julkaisuja esimerkiksi yhdistyksen tapahtumista tai jakaa sydänasiaa.