Pieni ele -keräys

Pieni ele - suuri turvaverkko. Keräys vammais- ja terveystyön hyväksi.

Sydänyhteisö on mukana vaalien yhteydessä järjestettävässä Pieni ele -keräyksessä.

Pieni ele -keräys oli aiemmin nimeltään vaalikeräys. Se sai alkunsa jo vuonna 1907, jolloin ensimmäisten eduskuntavaalien yhteydessä kerättiin varoja tuberkuloosin vastustamiseen.

Tänä päivänä Pieni ele perustuu 17 järjestön väliseen yhteistoimintaan. Järjestöjen paikallisyhdistykset toteuttavat keräyksen vapaaehtoisvoimin kunnissa ympäri suomen. Vapaaehtoisia on mukana toistakymmentä tuhatta. Lipaskerääjät ovatkin keräyksen sielu.

Keräystuotto jaetaan pienessä eleessä mukana olevien 17 kotimaan vammais- ja terveysjärjestön kesken. Järjestöt käyttävät keräysvarat mm. Kuntoutukseen, apuvälineiden hankintaan ja edunvalvontaan. Paikallisyhdistyksissä keräysvarojen avulla järjestetään esimerkiksi neuvontaa, vertaistukiryhmiä sekä virkistystoimintaa.

Pieni ele -keräys vuonna 2019

Vuonna 2019 järjestetään kahdet vaalit. Eduskuntavaalit pidetään 3.-14.4.2019 ja EU-vaalit 15.-26.5.2019. Molempien vaalien yhteydessä järjestetään myös Pieni ele -keräys.

Tarvitsetko lipasvahteja? Kokeile näitä vinkkejä!
  • Lipaskerääjien ei tarvitse olla yhdistyksen jäseniä, myös muita luotettavia henkilöitä voi pyytää vapaaehtoiseksi.
  • Ystävien ja sukulaisten lisäksi esimerkiksi paikallisesta terveydenhuolto-oppilaitoksista voi värvätä lipaskerääjiä.
  • Lähetä esimerkiksi tällainen kutsu:
    • Lahjoita aikaasi lipasvahtina! Lähde sinäkin mukaan talkoisiin tärkeiden asioiden puolesta. Tule lipaskerääjäksi äänestyspaikalle. Pieni ele -lipaskerääjänä teet siistiä sisätyötä oman yhdistyksesi hyväksi. Homma on helppoa: Tärkein tehtäväsi on kiittää ja hymyillä. Tule tunniksi tai pariksi! Kiinnostuitko? Ota yhteyttä omaan yhdistykseesi. > yhteystiedot