Lapsiperhetapahtumat

Meidän yhdistys lapsiperhetapahtumien järjestäjänä

Onko lapsiperheille suunnatut sisällöt sellaista, jota oma yhdistyksenne haluaa olla toteuttamassa? Tälle sivulle on koottu erilaisia ideoita lapisperheille suunnattun toimintaan tai oman yhdistyksen sisältöjen kehittämiseen. Varatkaa yhdistyksessä keskustelulle aikaa n 1,5 tuntia ja pohtikaa seuraavia kysymyksiä:

• Käykää läpi yhdistysnetistä lapsiperheille ja koululuokille suunnattuja tapahtumaehdotuksia
  • Pohtikaa yhdistyksen roolia terveyden edistämisessä sekä yhteistyökumppaneita
  • Onko teillä esimerkiksi kummiluokka tai yhteistyökoulu? Millaisia lapsiperhetapahtumia haluaisitte järjestää ja missä? Minkälainen toiminta tuo iloa ja innostusta elintapoihin, ilman, että lapset tai perheet tuntevat syyllisyyttä omista valinnoistaan.
  • Pohtikaa yhdessä, millaisen tapahtuman haluaisitte järjestää ja ketkä siihen haluavat osallistua.

Alla erilaisia ideoita lapsiperhetoimintaan

1. Olet tärkeä minulle -tapahtumaideat

Olet tärkeä minulle -paketti sisältää ideoita isovanhempien ja lastenlasten yhteisen tapahtuman järjestämiseen.

MITÄ SISÄLTÄÄ?

4 erilaista tapahtumakokonaisuutta, joista voi muokata omanlaisen tapahtuman:

• Laulut, leikit, lorut -tapahtuma
  • Liikunta, luonto ja ruokatapahtuma
  • Minä osaan ja onnistun -tapahtuma
  • Muistot, tarinat ja unelmat-tapahtuma

Ideoita, materiaaleja toimintavinkkejä kaikkiin näihin tapahtumiin. Lopussa myös diplomipohja, josta voi tulostaa mukavan muiston yhteisestä hetkestä.

KENELLE?

Kaikki

MISTÄ SAATAVILLA?

Tutustu aineistoon verkossa.

MISTÄ LISÄTIETOJA?

Anne Kuusisto
suunnittelija
anne.kuusisto(at)sydanliitto.fi

neuvokasperhe.fi

2. Neuvokas perhe -suunnistus

Tämä ohjelma on suunniteltu niin, että kerhon jäsenet voivat ottaa kerhokerralle mukaansa itselleen tärkeän lapsen. Tavoitteena on pitää toiminnallinen kerhokerta, jossa kerholaiset ja lapset saavat pohtia omia elintapojaan ja vahvuuksiaan.

KESTO: Tapahtumalle on hyvä varata noin 1-2 tuntia aikaa. Rastirataan voi yhdistää myös eväsretken.

OHJE OHJAAJALLE

Neuvokas perhe –suunnistus sopii järjestettäväksi erityisesti luonnossa, mutta toimii myös sisällä. Suunnistusta ja rasteja voi myös muokata tarpeiden mukaan.

1. Ennen suunnistusta kiinnitä rastikyltit radan varrelle. Parhaiten suunnistus toimii ympyrän muotoisella radalla, jota ympäri kävellessä rastipisteet löytyvät.
  2. Kannusta osallistujia suunnistuksen avulla löytämään ryhmän tai parin hymynaamahamsteri.
  3. Kerhon jäsenet kulkevat rasteilla pareittain lapsen kanssa tai pienissä ryhmissä omaa tahtiaan ja pohtivat eri teemoja arjessaan.
  4. Kysy radan lopussa, kuka kunkin ryhmän tai parin hymynaamahamsteri. Halutessaan jokaiselle hymynaamahamsterille voi antaa jonkun pienen palkinnon.

• Rastikyltit
  • Rastilomake jokaiselle osallistujalle
  • Kyniä lomakkeiden täyttämiseen

Suunnistuksen voi järjestää myös osana jotain muuta lapisperhetapahtumaa. Lisätietoa Neuvokas perhe suunnistuksesta

3. Lapsi mukaan sydänkerhoon

Jollekin kerhokerralle jokainen voi ottaa mukaansa itselleen tärkeän lapsen. Tavoitteena on ilon ja kannustuksen kautta pohtia eri teemoja sekä jakaa muistoja ja ajatuksia toisten kanssa.

KESTO: Toiminnalle on hyvä varata noin 1 tunti aikaa.

OHJE OHJAAJALLE

Alla on kuvattu erilaisia ohjelmaehdotuksia, joista voit valita kerhokerralle sopivimman. Voit myös yhdistää eri teemoja tai muokata sisältöä teidän kerhoonne sopivaksi.

RUOKAMUISTOT

kerhokerran tavoitteena on tukea myönteistä ruokapuhetta ja jakaa mukavia ruokamuistoja lapsen kanssa yhdessä.

Keskusteluun esimerkkikysymyksiä:

• Millaista ruokaa oli tarjolla/on tarjolla tavallisena arkipäivänä? Isovanhempi ja lapsi kertovat molemmat
  • Millaista oli/on kun on viikonloppu?
  • Mitä syötiin juhlissa?
  • Mitä osasit/osaat itse valmistaa?
  • Missä sinä olet hyvä ruuanlaitossa tai syömisessä?
  • Mistä unelmoit lapsena/ mikä on sinun unelmasi tällä hetkellä? (ei haittaa vaikka tulee muutakin muin ruokaan liittyviä asioita)
  • Mitä me voisimme tehdä/kokeilla yhdessä? (käydä jossakin erityisessä paikassa syömässä yhdessä, leipoa ja valmistaa jotain yhdessä, lainata jotakin välinettä esim mehustinta/vohvelirautaa ym, järjestää pihakestit..)

MATERIAALIT JA VÄLINEET

• Kuvia ja reseptikirjoja voi olla keskustelun tueksi
  • Paperia ja kyniä kirjaamista varten

”MINÄ PIENENÄ” -KUVAT”

• Isovanhemmat ja lapset tuovat mukanaan omakuvat, joista keskustellaan yhdessä
  • Mitä muistoja herättää?
  • Yhdessä muistelu luo iloa ja lisää kokemusta omista juurista ja kulttuurista
  • Järjestäkää näyttely kuvista

MATERIAALIT JA VÄLINEET

• Tähän ei välttämättä tarvita materiaaleja, mutta paperia ja kyniä on hyvä varata kirjoittamiseen.

Lisätietoja ohjelmasta: Terhi Koivumäki, terhi.koivumäki@sydanliitto.fi

4. Liikuntaideoita lapsiperheille

Tapahtuman tavoitteena on innostaa lapsiperheitä liikkumaan yhdessä ja tukea perheitä pohtimaan omia vahvuuksiaan.

KESTO: Voit itse määritellä tapahtuman keston. Toimintapisteet kestävät kukin noin 5-15 minuuttia.

OHJE OHJAAJALLE

Tämä ohjelmavaihtoehto sisältää neljä lapsiperheille suunnattua toimintapistettä. Tapahtuman voi toteuttaa sisällä tai ulkona. Voit järjestää tapahtumassa kaikki pisteet tai valita niistä tapahtumaan parhaiten sopivat. Alla on kuvattu tarkemmin jokaista toimintapistettä ja seuraavilla sivuilla on pisteille tulostettavia sivuja.

TASAPAINOTAITURIT (kesto n. 5-10min)

• Sisältö: Tällä pisteellä lapset ja vanhemmat voivat tasapainoilla yhdessä erilaisissa asennoissa.

Alla on kuvattu muutamia erilaisia liikkeitä, joita voi näyttää mallina perheille / lapislle.

KURKI: Seistään yhdellä jalalla toinen polvi nostettuna ylös eteen ja kädet levitettyinä sivuille.

VAAKA: Seisotaan yhdellä jalalla, nojataan ylävartaloa eteenpäin ja levitetään kädet suoriksi sivuille

TÄHTI: Seisotaan yhdellä jalalla x-asennossa, kallistetaan ”tähteä” hitaasti tukijalan puolelle ja jäädään tähän vähäksi aikaa.

YKSI JALKA JA YKSI KÄSI: Tasapainoillaan oikea jalka ja oikea käsi maassa. Sama vasemmalla puolella.

PARI-SYDÄN: Ota paria käsistä kiinni ja muodostakaa yhdessä sydämen mallinen asento.

Keksi itse jokin tasapainoliike. Halutessasi voit nimetä liikkeen ja kirjoittaa sen ohjeet alle.

Tasapainotaiturit on kehitetty yhteistyössä Suomen Ladun kanssa

OLOHUONE- JA VAUVASIRKUS (kesto n. 5-15min)

• Ohjeet: Tällä pisteellä perheet voivat kokeilla olohuone- ja vauvasirkuksen ohjeiden avulla, mitä kivaa voi touhuta yhdessä kotona. Liikkeet löytyvät videoina Neuvokas perheen liikunta - sivuilta . Lapset ja aikuiset voivat temppuilla yhdessä tai vauvasirkusta vanhemmat voivat tehdä vauvan kanssa ja lapset voivat käyttää nallea tai nukkea.
  • Tarvikkeet: Tähän toimintapisteeseen tarvitset tulostettuna kuvat tai videot pyörimään olohuone- ja vauvasirkusliikkeistä. Mahdollisuuksien mukaan pehmustetta lattialle (matto, patja tms.). Esille voi myös laittaa muutaman nallen tai nuken, joiden kanssa lapset voivat itse kokeilla vauvasirkusta ja joita voidaan hyödyntää olohuonesirkuksen ympäri ämpäri -liikkeessä.

Olohuonesirkusliikkeet, jotka sopivat tapahtumaan erityisen hyvin

• Flamingo
  • Ympäri ämpäri
  • Lontoon bussi
  • Kahvakuula
  • Kaksi laatikkoa
  • Karhu ja pentu

Vauvasirkusliikkeet

• Kiertoliike
  • Kyykky ja nosto
  • Lentokone

LUONTOKUVAAJA (kesto n. 5-10min)

Tällä pisteellä toimitaan kamerana ja kuvaajana. Aluksi aikuinen on luontokuvaaja ja lapsi on ”kamera”. Lapsi sulkee silmänsä ja aikuinen lähtee hiljalleen kuljettamaan lasta olkapäistä ohjaten (aikuinen on lapsen takana) samalla etsien sopivia kuvauskohteita. Kun sopiva asia löytyy, pysähdytään. Aikuinen ”zoomaa” eli kääntää pään sopivaan asentoon”, ja tämän jälkeen ”ottaa kuvan” eli nykäisee lasta korvasta/koputtaa olkapäälle tms. jolloin lapsi avaa silmänsä hetkeksi ja sulkee ne jälleen. Kuvia voi ottaa useampia kuvaajan mieltymyksen mukaan. Isomman lapsen kanssa voidaan osat vaihtaa toisinkin päin

Luontokuvaaja kehitetty yhteistyössä Suomen Ladun kanssa

• Sisältö: Tämän toimintapisteen tarkoituksena on, että aikuinen ja lapsi toimivat pareittain niin, että aikuinen ohjaa ja lapsi kulkee “kamerana”. Jos piste on sisällä, kiinnitä seinille erilaisia eläinkuvia eri korkeuksille, kuitenkin niin, että suurin osa on lapsen kasvojen tasolla tai sitä alempana. Muutama voi olla aikuisen kasvojen tasolla ja muutama lähes lattian rajassa. Näin lapset ja vanhemmat voivat itse päättää, millä korkeudella “luontokuvaavat”.
  • Tarvikkeet: Jos toimintapiste järjestetään ulkona, tarvitset vain tiedon, miten perheet pisteellä toimivat ja kerrot sen heille. Mikäli toimintapiste on sisällä, tarvitset lisäksi tulostetut luontokuvat, jotka kiinnitetään seinälle.

MINÄ OLEN -PISTE (kesto n. 5-10 min)

Tällä pisteellä mietitään omia vahvuuksia Neuvokas perhe –tehtäväsivun kautta. Minä olen –sivun avulla vanhempi voi kertoa lapselle lapsen vahvuuksista. Myös lapsi voi kuvata omia ja vanhempiensa vahvuuksia. Lisäksi voidaan miettiä, mitkä ovat perheen yhteisiä vahvuuksia.

• Ohjeet: Minä olen –sivun avulla vanhempi voi kertoa lapselle lapsen vahvuuksista. Myös lapsi voi kuvata omia ja vanhempiensa vahvuuksia. Lisäksi voidaan miettiä, mitkä ovat perheen yhteisiä vahvuuksia.
  • Tarvikkeet: Tällä pisteellä tarvitset yhden Minä olen -sivun.

Lisätietoja ohjelmasta: Terhi Koivumäki, terhi.koivumaki@sydanliitto.fi

5. Kasviskaverit

Tapahtuman tavoitteena on tehdä kasvikset ja hedelmät lapsille tutuiksi ja kiinnostaviksi sekä innostaa lapsiperheitä myönteiseen ruokapuheeseen.

KESTO: Tapahtumaan perheiden käyttämä aika vaihtelee ja perheet voivat tulla tapahtumaan eri aikoihin. Voit itse määritellä, minkä aikaa tapahtuma on avoinna. Aikaa on hyvä varata vähintään kaksi tuntia.

OHJE OHJAAJALLE

Tämä ohjelmavaihtoehto sisältää ruokaan ja yhdessä tekemiseen liittyvää toimintaa. Lapset saavat askarrella itselleen kasviskaverin kartongista ja irtosilmistä. Jos askartelutarvikkeita ei ole saatavilla, voivat lapset piirtää värikynillä paperille oman kasviskaverin.

Kun kasvikset ovat valmiita, perheet voivat sadutusohjeen avulla kirjoittaa ylös lapsen keksimän kasviskaverin tarinan. Esille asetetaan myös Neuvokas perheen Nam! –sivu, jonka kysymyksiä perheet voivat yhdessä pohtia.

MATERIAALIT JA VÄLINEET

• Askartelutarvikkeita (kartonkia, paperia, värikyniä, sakset ja irtosilmiä) tai vaihtoehtoisesti piirtämistä varten valkoista paperia ja värikynät.
  • Kyniä ja paperia sadun kirjoittamiseen
  • Tulostettu Nam! –sivu ja sadutusohje

KASVISKAVERIN TARINA

Kun kasviskaveri on valmis, lapsi/lapset saavat keksiä omalle kasviskaverilleen nimen ja tarinan. Lue sadutusohje lapselle ja kirjoita tarina paperille. Lue ylös kirjoitettu tarina ja tee muutoksia lapsen toiveiden mukaisesti.

Sadutusohje:

Kerro satu (tarina tai juttu).
Kirjaan sen juuri niin kuin sen minulle kerrot.
Lopuksi luen tarinasi ja voit muuttaa tai korjata sitä, mikäli haluat.

Sadutusohjeen lähde: Lapset kertovat ja toimivat ry.

6. Arjen iloa ja läsnäoloa

Arki tuntuu välillä kiireiseltä ja toisinaan on ihana pysähtyä tähän hetkeen. Tämän ohjelman tavoitteena on, että perheet voivat pysähtyä hetkeksi tutkailemaan eri asioita ja keskittymään rauhassa. Tarkoituksena on myös miettiä oman perheen arkea ja vahvuuksia.

KESTO: Voit itse päättää kuinka kauan tapahtuma on avoinna, suositus on noin 2-3 tuntia. Kukin piste kestää 5-15 minuuttia.

OHJE OHJAAJALLE

Tämä ohjelmavaihtoehto sisältää neljä erilaista toimintapistettä, joissa korostuvat läsnäolo ja hyvä mieli. Voit järjestää tapahtumassa kaikki pisteet tai valita niistä tapahtumaan parhaiten sopivat. Alla on kuvattu tarkemmin jokaista toimintapistettä. Jokaiselle tapahtumaan osallistujalle jaetaan sulka/höyhen, jota he käyttävät eri toimintapisteillä.

HENGITTELYÄ HÖYHENEN KANSSA (kesto n. 5 min)

• Sisältö: Tällä pisteellä lapset ja vanhemmat voivat tehdä hengitysharjoituksia höyhenen kanssa.
  • Tarvikkeet: Tähän toimintapisteeseen tarvitset höyheniä ja voit lukea osallistujille alla olevan ohjeen.

Tällä pisteellä tunnustellaan omaa hengitystä, sen voimakkuutta ja tahtia. Samalla tutkitaan, miten kasvojen edessä pidettävä höyhen reagoi erilaisiin hengityksiin.

Jokaisella on kädessään oma höyhen, jota tutkia harjoituksen ajan istuma-asennossa.

1. Näköaisti: Anna höyhenen olla kevyesti kämmenellä. Millaiselle höyhen näyttää? Millaisia muotoja löydät siitä? Entä millaisia värejä?
  2. Tuntoaisti: Millaiselle höyhen tuntuu kämmenellä? Kevyelle, painavalle, kutittavalle? Millaiselle höyhen tuntuu, jos sillä silittää käsivartta tai vaikkapa poskea?
  3. Kuuloaisti: Millaiselle höyhen kuulostaa, jos liikutat sitä korvan lähellä? Miltä höyhen kuulostaisi, jos se osaisi puhua?
  4. Hajuaisti: Tuoksuuko höyhen kenties jollekin?
  5. Hengityksen havainnointi: Pyydä lasta viemään höyhen lähelle suuta ja hengittämään hetken aikaa suun kautta sisään ja ulos. Mitä tapahtuu höyhenelle kun ilma virtaa sisään ja ulos joko normaalisti hengittäen tai hieman voimakkaammin puhaltaen (SH: höyhen liikkuu lähemmäs ja UH: höyhen liikkuu kauemmas)?
  6. Höyhentanssi: Voit antaa lasten tutkia höyhentä liikkeen avulla ja käyttää myös rauhallista taustamusiikkia. Miten höyhenen kanssa voi liikkua? Voitko puhaltaa sitä ilmaan tai lattiaa pitkin? Voitko tanssia höyhenen kanssa?

Harjoitus päätetään palaamalla aloitusasentoon höyhen kämmenellä. Käydään läpi lasten kokemuksia harjoituksesta.

Lähteenä Aistimatka höyhenellä: Skillilataamo.fi

HÖYHENRATA (kesto n. 5-15min)

• Ohjeet: Lattiaan tehdään maalarinteipillä rata, jota pitkin kuljetetaan puhaltamalla höyhentä. Rata on noin 50cm levyinen ja maalarinteippi toimii reunarajoina. Höyhentä puhalletaan lattialla eteenpäin niin, että se ei ylitä reunarajoja. Jos höyhen ylittää reunan, palataan alkuun. Ratoja voi tehdä kaksi vierekkäin, toisen helpomman ja toisen vaikeamman. Näin lapsi ja aikuinen voivat kuljettaa höyheniä samaan aikaan.
  • Tarvikkeet: Tähän toimintapisteeseen tarvitset maalarinteippiä.

Näin ohjeistat osallistujia:

Lattiaan on merkitty maalarinteipillä rata. Tarkoituksena on kuljettaa höyhen puhaltamalla radan läpi lattiaa pitkin. Aseta höyhen radan alkuun lattialle. Lähde kuljettamaan höyhentä eteenpäin lattiaa pitkin puhaltamalla. Kokeile, kuinka voimakas puhallus vie höyhentä eteenpäin. Ole kuitenkin tarkkana, ettei puhallus vie höyhentä sivureunan yli. Mikäli höyhen ylittää reunaviivan, palaa höyhenen kanssa alkuun. Kokeile puhallusta eri voimakkuuksilla ja testaa millaisella puhaltamisella pääset parhaiten eteenpäin.

MEIDÄN PERHEEN TÄHTI (kesto n. 5-10min)

RENTOUTUMISPISTE (kesto n. 10 min)

• Ohjeet: Jos käytössä on erillinen tila, jossa voi köllöttää tai istua patjoilla tai muuten rennosti, voi sinne järjestää Mindfulness –harjoituksen lapsille ja aikuisille.
  • Tarvikkeet: Tähän pisteeseen tarvitsee erillisen tilan tai rauhallisen nurkkauksen. Lisäksi tarvitaan äänentoistolaite, jolla voi laittaa pyörimään Mindfullness –harjoituksen. Vaihtoehtoisesti pisteellä voi olla oma vetäjä, joka lukee harjoituksen rauhallisesti äänen. Mahdollisuuksien mukaan pisteelle voi ottaa nalleja, hernepusseja, pieniä tyynyjä tai vastaavaa, joita lapsi voi laittaa oman vatsan päälle helpottamaan harjoitukseen ja hengittämiseen keskittymistä. Linkki äänitteeseen löytyy Neuvokas perhe mindfulness - sivulta  tai jos äänentoistolaittieita ei ole, voit lukea ääneen Neuvokas perheen rentoutus- tarinan.

Lisätietoa lapsiperhetapahtumista: Terhi Koivumäki, terhi.koivumaki@sydanliitto.fi