Sydänmerkin kauppatapahtuma

Kauppatapahtumat ovat vuosien mittaan vakiinnuttaneet paikkansa yhdistysten toiminnassa, niitä järjestetään vuosittain yli 100. Hienoa, että yhdistyksesi on mukana!

Kauppatapahtuman tavoite on tehdä terveellisempiä ruokavaihtoehtoja ja Sydänmerkkiä tutuksi sekä kannustaa ihmisiä valitsemaan Sydänmerkin saaneita tuotteita.  Ihmisten kohtaaminen on luontevaa ruokakaupassa, missä ruokavalinnat tehdään ja Sydänmerkki-tuotteita on saatavilla.

Sydänmerkki-logo on hyvin tunnettu, mutta merkin sisällön, laajan tuotevalikoiman sekä tuotteiden käytön opastamisessa yhdistysten työllä kaupoissa ja muissa tilaisuuksissa on suuri merkitys.

Kauppa on Sydänyhdistykselle luonteva paikka kohdata kaikenikäisiä ihmisiä positiivisella terveysviestillä. Sydänmerkki-tuotteet sopivat kaikille ja kaikkiin tilanteisiin! Ruokakaupassa tavataan myös sellaisia henkilöitä, jotka yhdistyksen tilaisuuteen ei yleensä tule - kauppatapahtuma toimii siis parhaimmillaan myös pr-toimintana yhdistyksellesi.

Lue lisää: Mikä on Sydänmerkki?

Kauppatapahtuman toteuttamistapoja

Yhdistyksesi voi toteuttaa kauppatapahtuman monella tavalla, resurssien mukaan. Jos mahdollista, yhdistyksen jäsenet voivat toimia tapahtumassa asiantuntijoina, mutta se toimii myös ns. kylmäpisteenä, ilman esittelijöitä. Valitkaa tästä yksi tai useampi yhdistyksellenne sopiva toteutustapa.

1) Tuotteiden merkitseminen (linkki)
2) Kauppakierros (linkki)
3) Näyttely (linkki)
4) Kilpailu (linkki)

Käytännön järjestelyt - toimi näin

• Miettikää yhdistyksessä, millaisen tapahtuman järjestämiseen teillä mahdollisuus. Onko esimerkiksi jäsenillä mahdollisuus olla esittelemässä Sydänmerkkiä tapahtumapäivänä vai toteutuuko toiminta kylmäpisteenä.
  • Sovi esittelypäivä tai -päivät kauppiaan tai myymäläpäällikön kanssa ja sovi samalla tapa, jolla Sydänmerkkiä esitellään.  Innosta kauppiasta kertomalla tapahtuman hyödyistä. Parhaimmillaan tapahtuma voi piristää myyntiä, tuo uusia asiakkaita ja kertoo kaupasta vastuullisena toimijana. Tapahtuma tarjoaa lisäarvoa, esimerkiksi tietoa terveellisistä ruoka-aineksista asiakkaille: monet kuluttajat valitsevat mielellään elintarvikkeita, jotka tukevat omaa ja perheen hyvää oloa. Myös Sydänmerkki-tuotteiden löytyminen on monelle hankalaa, joten hyllynreunamerkinnät ovat asiakkaille hyvää palvelua - tuotteiden kysynnän on aiemmissa tapahtumissa todettu kasvaneen merkintöjen ja esittelyn vuoksi.
  • Merkitse tapahtuman aika ja paikka Kiltaan
  • Markkinoi kauppatapahtumaa yhdessä kaupan kanssa vaikkapa sosiaalisessa mediassa, kaupassa sekä paikallislehdissä
  • Kun tapahtuma koittaa, muistattehan, että yhdistys on kaupassa kauppiaan vieraana. Puhukaa Sydänmerkistä positiiviseen sävyyn, edistäkää tuotteiden myyntiä ja siivotkaa paikat priimakuntoon tapahtuman päättymisen jälkeen.  Esimerkiksi  esittelypöytien  raivaamisen ohella  Sydänmerkit hyllynreunasta, mikäli kaupan henkilökunta näin toivoo.
  • Pitäkää kiinni kaupan kanssa tekemistänne sopimuksista. Näin jätätte hyvän mielikuvan yh-distyksestänne ja olette tervetulleita esittelemään Sydänmerkkiä uudelleen!