Sydänmindfulness sydänyhdistyksissä

Sydänmindfulness (mindfulness=tietoisuustaito) on stressinhallintaa ja sydänterveyttä edistävä ja ylläpitävä uudenlainen liikunta-ja kuntoutumismuoto. Harjoitteisiin kuuluvat tietoisen hengityksen harjoittaminen, ohjattu mietiskely (meditaatio), tietoisen liikkeen harjoittaminen ja erilaiset rentousharjoitukset. Sydänmindfulness edistää sydänterveyttä parantamalla valmiuksia stressin hallintaan, kehon ja mielen rentoutumisen kautta sekä tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon merkityksen ymmärtämisen kautta.

Kehon ja mielen harmonian saavuttamiseen ja stressitason laskuun tähtäävillä harjoituksilla on todettu sydänterveyden kannalta myönteisiä vaikutuksia, kuten verenpaineen alentumista sekä sydämen lyöntitaajuuden pienentymistä ja sen vaihtelun kasvua.  Tuoreen meta-analyysin mukaan meditaatioharjoitukset voivat auttaa kohonneen verenpaineen alentamisessa. Helsingissä sydänpotilaille tehty tutkimus osoitti, että mindfulness-harjoittelu paransi merkitsevästi elämänlaatua.

Sydänyhdistys Sydänmindfulness-kurssin järjestäjänä

Sydänyhdistykset Tampereella, Vantaalla, Helsingissä, Mäntsälässä, Turussa ja Harjavallassa ovat pitäneet Sydänmindfulness-kurssin. Palaute kursseista on ollut hyvää ja niiden mukaan kurssit innostivat osallistujia huolehtimaan terveydestään ja antoivat jonkin verran lisää voimavaroja elämään. Kurssin kotiharjoitteet ja materiaali koettiin hyviksi. Valtaosalla osallistujia heräsi kiinnostus sydänyhdistyksen toimintaan laajemminkin.

Jos yhdistyksenne on kiinnostunut järjestämään Sydänmindfulness-kurssin, niin se voitte olla yhteydessä suoraan Sydänmindfulness-ohjaajaan ja sopia kurssin järjestämisestä. Jokainen ohjaaja päättää oman maantieteellisen toiminta-alueensa. Kertokaa suunnitelmistanne myös Sydänliiton liikunta-asintuntija Annukka Alapappilalle.

Ohjaajia ovat

Markkinointitoimien tueksi on tuotettu kaksi mainospohjaa, josta toinen on värillisellä pohjalla ja toinen valkoisella pohjalla. Yhdistyksenne voi täyttää oman kurssin tiedot mainospohjaan. Mainosta kannattaa jakaa monipuolisesti eri kohderyhmille kuten esimerkiksi terveysasemille, kunnan liikuntatoimelle, yrityksien työterveyshuoltoon, kauppojen ja kirjastojen ilmoitustauluille ja myös yhdistyksenne omien jäsenviestintäkanavien kautta.

Huom! Kurssi soveltuu kaikille sydämensä terveydestä kiinnostuneille. Ei tarvitse olla sydänsairautta.

Lisätietoja  Sydänmindfulness-kursseista antaa Sydänliiton liikunta-asiantuntija Annukka Alapappila,  , 040-502 9091

Pieni Sydänmindfulness-maistiainen, olepa hyvä!