Mindfulness-harjoituksia

Mindfulness tarkoittaa hyväksyvää tietoista läsnäoloa tässä hetkessä. Se on mielen jumppaa, jossa harjoitellaan havainnoimaan mitä mielessä ja kehossa tapahtuu tässä hetkessä. Millaisia ajatuksia minulla on, miten ajatukset vaikuttavat minuun, mitä tunnen kehoni eri osissa? Hengitykseen keskittyminen toimii myös hyvänä perusharjoituksena. Jo muutama tietoinen rauhallinen hengitys vaikuttaa positiivisesti verenpaineeseen, sydämen lyöntitiheyteen ja stressihormonien määrään.

Harjoittelun avulla ona mahdollista lisätä:

  • kehon ja mielen kykyä rentoutua
  • stressin hallintaa
  • hyväksyvää läsnäoloa ja mielenrauhaa
  • hyvänmielen taitoja
  • parasympaattisen hermoston (rauhoittavan hermoston) toimintaa
  • vahvistaa sydänterveyttä

 

Mindfulness harjoittelu käytännössä:

  1. Huomiokyvyn kiinnittäminen nykyhetkeen - Mitä ajattelen, tunnen ja koen juuri nyt.
  2. Palautan huomiotani lempeästi ja sinnikkäästi tämän hetken kokemuksiini.
  3. Annan ajatusten ja tuntemusten tulla ja mennä - en takerru niihin.
  4. Seuraan hengitystäni ja sitä mitä minussa tapahtuu.
  5. Suhtaudun lempeästi itseeni.

On todettu, että mitä vähemmän mieli harhailee ja mitä enemmän on läsnä hetkessä, sitä onnellisempi ihminen on.

 

Mindfulness-harjoituksia äänitteinä:

Kokeile erilaisia harjoituksia ja etsi itsellesi sopiva tapa harjoitella säännöllisesti. Harjoittelun tapa ja hyöty ovat yksilöllisiä, mutta yleisesti positiivia muutoksia voi alkaa havaita, kun harjoittelua on tehnyt muutamia viikkoja.

Mindfulness-harjoitus (Sydänliitto) 7min

 

Mindfulness istuma-meditaatio (SydänMindfulness) 14min

 

Hyväntahtoinen tietoisuus (Mindstone) 5min

 

Mindfulness-harjoitus (Ceesto) 4,5 min

 

Hyvän mielen metsäkävely (Suomen mielenterveysseura) 7min

 

Mindfulness kehoskannaus (SydänMindfulness) 18min

 

Pieni myötätuntoharjoitus (Almonda) 7min

 

Unirentoutus 16min