Luennot

Sydänviikolle 2018 tuotettiin 5 luentovideota sekä luennoitsijoiden käyttöön diasarjat samoista aiheista:

• Ulkoliikunnan terveysvaikutukset
  • Kolesteroli ja verenpaine
  • Eteisvärinä – Tunne pulssisi
  • Terveellinen retkiruoka
  • Mielen hyvinvointi

Lisäksi luentomateriaalia on tuotettu näistä aiheista:

Verenpaineluennot

Verenpaineluentoja voi järjestää erityisesti Sydänviikolla paikallisin luennoitsijavoimin, mutta toki myös muulloin.

Sydänliitto on tehnyt verenpaineluentoja varten valmiin diasarjan. Diojen Muistiinpanot-kentässä on sisältöä koskevia huomauksia ellei dia ole itsensä selittävä.

Lataa verenpaineluennon diasarja koneellesi (paina linkistä aukeavalla sivulla Download sivun oikeasta yläkulmasta)

Liekki-kahvila - sydämellinen kohtaamispaikka

Liekki-kahvila on kevyesti toteutettava kohtaamispaikka, jossa on tarjolla tietoa sydänterveydestä ja mahdollisuus vertaistukeen.

Kuka järjestää? Sydänyhdistys tai sydänpiiri. Nimetty vastuuhenkilö tai vastuuhenkilöt, joka hoitaa yhteistyön kahvilan kanssa ja etsii alustajat. Mahdollisuuksien mukaan paikalle olisi hyvä saada myös koulutuksen läpikäynyt vertaistukihenkilö.

Missä järjestetään? Jo olemassa olevassa kahvilassa, joka vastaa myynnistä ja tarjoilusta. Paikka voi olla myös vaihtuva.

Mitä tapahtuu? Liekki-kahvilan kesto 2–3 tuntia. Tervetulotoivotus sydänyhdistyksen edustajalta, joka on samalla myös mahdollisen keskustelun puheenjohtaja. Lyhyt sydänterveyteen tai -sairauteen liittyvä alustus (noin 20 min.) vierailevalta asiantuntijalta. Yhteistä keskustelua. Sydänyhdistys varaa mukaan jäsenesiliittymiskaavakkeita ja muuta ajankohtaista materiaalia.

Milloin tapahtuu? 1–2 kertaa kuukaudessa tai sydänyhdistyksen resurssien mukaan.

Miksi tapahtuu? Teemme sydänyhdistyksen toimintaa näkyvämmäksi. Viemme tietoa sydänasioista eteenpäin. Saamme uusia aktiivijäseniä omalta alueelta.  Tavoitteena lisäksi tarjota vertaistukitoimintaa kasvotusten ja auttaa ihmisiä kohtaamaan toisiaan.

Tiedottaminen ja markkinointi: Sydänyhdistys tiedottaa Liekki-kahvilasta samalla tavoin kuin muustakin toiminnasta (Helsingin Sydänyhdistys on käyttänyt menestyksellisesti tekstiviestitiedotusta).

Katso myös Ammattilaisnetin luentomateriaalipankki.