Sydän tekee hyvää -liikunta

Sydän tekee hyvää -liikunta koostuu yhteistyöstä Suomen Voimisteluliiton, Kansalaisopistojen liiton ja Suomen Ladun kanssa sekä Sydänmindfulness-kursseista.

Yhteistyö voimisteluseurojen ja kansalaisopistojen kanssa

tarkoittaa Sydän Terveysmittausten ja ruoka-aiheiden yhdistämistä seuran tai opiston säännölliseen, ohjattuun liikuntaan. Malliin sisältyy mittaukset (kokonaiskolesteroli, verenpaine ja vyötärönympärys) elintapaohjauksineen liikuntakauden alussa ja lopussa.  Sydän tekee hyvää -liikuntaryhmä on hyvä vaihtoehto sydänyhteisön ja opistojen tai seurojen välillä.

Miten Sydän tekee hyvää -ryhmä käynnistetään?

Lue kuvaukset Sydän tekee hyvää -liikuntaryhmästä: kansalaisopistot ja voimisteluseurat.

Saate opistoille Sydän tekee hyvää -liikunnasta

Materiaalit

Sydänliiton tuottamat materiaalit ovat vapaasti käytettävissä. Löydät alta vinkkejä markkinoinnin tueksi sekä aineistoja ruoka-aiheisiin tapaamisiin ja terveysmittauksiin.

Markkinointimateriaali

Sydän tekee hyvää -logo tulee olla kurssin tai ryhmän markkinoinnissa mukana.

Linkit aukeavat Dropboxissa, valitse Download sivun oikeasta yläkulmasta tallentaaksesi tiedoston koneellesi.

Ruoka- ja ravitsemusaiheiset materiaalit

Valitse näistä ruoka- ja ravitsemusaiheisista sisällöistä teille sopivin toteutustapa /-tapoja.

Mittausmateriaalit

Mittausten yhteydessä kurssilaiselle annettava materiaali (sydänpiiri/-yhdistys tuo):

• Tunne arvosi -esite
  • Mittanauha vyötärönympäryksen mittaamista varten
  • Sydänpiirin/-yhdistyksen esite, jäsenetuesite

Sydänliiton tuottama Tunne arvosi - vaikuta terveyteesi -video

Kurssin/ryhmän lopussa voitte hyödyntää oheisia palautelomakkeita.

Lisätietoa:

Annukka Alapappila, liikunta-asiantuntija, annukka.alapappila@sydanliitto.fi, 040 502 9091

Mari Blek-Vehkaluoto, kehittämispäällikkö, mari.blek-vehkaluoto@sydanliitto.fi, 050 325 5633

Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija, tuija.pusa@sydanliitto.fi, 040 5358308

Yhteistyö Suomen Ladun kanssa

Vuosi 2019 on Sydänliiton ja Suomen Ladun yhteistyön vuosi. Sydänliitto ja Suomen Latu ovat vuosien varrella tehneet paljon yhdessä asioita niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin. Vuosi 2019 nostaa tämän yhteistyön molemmissa järjestöissä entistä näkyvämmäksi ja laaja-alaisemmaksi. Vuoden 2019 yhteistyössä mm. Sydänviikko ja Unelmien liikuntapäivät toukokuussa lähiretki- ja pyöräilyteemalla.

Sydänmindfulness sydänyhdistyksissä

Sydänmindfulness (mindfulness=tietoisuustaito) on stressinhallintaa ja sydänterveyttä edistävä ja ylläpitävä uudenlainen liikunta-ja kuntoutumismuoto. Harjoitteisiin kuuluvat tietoisen hengityksen harjoittaminen, ohjattu mietiskely (meditaatio), tietoisen liikkeen harjoittaminen ja erilaiset rentousharjoitukset. Sydänmindfulness edistää sydänterveyttä parantamalla valmiuksia stressin hallintaan, kehon ja mielen rentoutumisen kautta sekä tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon merkityksen ymmärtämisen kautta.

Kehon ja mielen harmonian saavuttamiseen ja stressitason laskuun tähtäävillä harjoituksilla on todettu sydänterveyden kannalta myönteisiä vaikutuksia, kuten verenpaineen alentumista sekä sydämen lyöntitaajuuden pienentymistä ja sen vaihtelun kasvua.  Tuoreen meta-analyysin mukaan meditaatioharjoitukset voivat auttaa kohonneen verenpaineen alentamisessa. Helsingissä sydänpotilaille tehty tutkimus osoitti, että mindfulness-harjoittelu paransi merkitsevästi elämänlaatua.

Sydänyhdistykset Tampereella, Vantaalla, Helsingissä, Mäntsälässä ja Harjavallassa ovat tutustuneet Sydänmindfulnesiin järjestämällä kahdeksan kerran kurssin. Kevään 2018 palautteiden mukaan kurssit innostivat osallistujia huolehtimaan terveydestään ja antoivat jonkin verran lisää voimavaroja elämään. Kurssin kotiharjoitteet ja materiaali koettiin hyviksi. Valtaosalla osallistujia heräsi kiinnostus sydänyhdistyksen toimintaan laajemminkin.

Jos yhdistys on kiinnostunut järjestämään Sydänmindfulness-kurssin, niin se voi olla yhteydessä Sydänmindfulness-ohjaajaan ja sopia kurssin järjestämisestä. Jokainen ohjaaja päättää oman maantieteellisen toiminta-alueensa. Kerro suunnitelmistanne myös Sydänliiton liikunta-asintuntija Annukka Alapappilalle.

Ohjaajia ovat

Markkinointitoimien tueksi on tuotettu kaksi mainospohjaa, josta toinen on värillisellä pohjalla ja toinen valkoisella pohjalla. Yhdistys voi täyttää oman kurssin tiedot mainospohjaan. Mainosta kannattaa jakaa monipuolisesti eri kohderyhmille kuten esimerkiksi terveysasemille, kunnan liikuntatoimelle, yrityksien työterveyshuoltoon, kauppojen ja kirjastojen ilmoitustauluille.

Huom! Kurssi soveltuu kaikille sydämensä terveydestä kiinnostuneille. Ei tarvitse olla sydänsairautta.

Lisätietoja  Sydänmindfulness-kursseista antaa Sydänliiton liikunta-asiantuntija Annukka Alapappila, annukka.alapappila@sydanliitto.fi, 040-502 9091

Pieni Sydänmindfulness-maistiainen, olepa hyvä!