Maailman sydänpäivä

Maailman sydänpäivä on kansainvälinen toimintapäivä sydänterveyden hyväksi, jota vietetään vuosittain 29. syyskuuta. Toiminnallisen teemapäivän tavoitteena on kiinnittää huomio sydämiin ja kannustaa tekoihin sydänten terveyden hyväksi.

Vuonna 2019 päivän teemana ovat kasvikset ja niiden määrän lisääminen päivittäisen ruokavalioon.

Kasvisruoka tai kasvisten määrän lisääminen aterioihin on helppo ja herkullinen tapa huomioida omaa sydäntä. Valinta sydämelle on myös valinta ympäristölle.

Tehdään Maailman sydänpäivä näkyväksi myös mediassa

Tavoitteenamme on saada media kiinnostumaan meistä ja Maailman sydänpäivästä valtakunnallisesti, alueellisesti ja paikallisesti. Sydänliitto tekee päivästä valtakunnallista tiedotusta. Sydänyhteisössä paras paikallistuntemus taas on piireillä ja yhdistyksillä. Alueellista ja paikallista tiedostusta tukemaan olemme laatineet valmiin tiedotepohjan kentän käyttöön.

Lataa tästä mediapankissa oleva tiedotepohja

HUOM! Lataa Word-tiedostona oleva tiedotepohja linkistä avautuvan sivun oikean alareunan symbolista, jossa on pilvi ja nuoli alas. Tulostinsymbolin vieressä oleva lataussymboli muuttaa tiedoston pdf-dokumentiksi, jota ei voi muokata.

Miten kontaktoida paikallismediaa ja saada heidät kiinnostumaan?

Usein paras tapa on olla puhelimitse toimitukseen yhteydessä. Yhteystiedot median toimitukseen löytyvät lähes aina median verkkosivuilta. Jos epäröit keneen olla yhteydessä, soita keskukseen ja kysy kenelle uutisesi voit kertoa. Yhteystiedoista löytyy usein myös toimituksen sähköpostiosoite, johon voit lähettää tiedotteen ennen soittoasi. Tällöin voit puhelussa kertoa lähettäneesi sen ja toimittaja voi puhelunne aikana hyödyntää sitä.

Paikallismediaa kiinnostaa paikalliset uutiset. Kerro, mitä erityistä ja laajempaa ihmisjoukkoa kiinnostavaa oma piiri tai yhdistys on tekemässä Maailman sydänpäivänä. Valtakunnallinen tai kansainvälinen teemapäivä antaa vakuuttavan pohjan uutisellesi, mutta se, miten se näkyy alueellasi on paikallismedialle se juttu!

Kontaktoi mediaa ajoissa. Usein viikkoa tai kahta ennen tapahtumaa riittää, mutta aikaisemmasta tiedottamisestakaan ei ole haittaa. Muistuttaminen meilitse tapahtumaviikolla kuitenkin kannattaa. Muista myös tarjota Sydänliiton kuvamateriaalia ja ohjaa toimittajat mediapankkimme ja Maailman sydänpäivän kuviin.  Se ei vaadi salasanaa.

Mikäli pidätte Maailman sydänpäivänä tapahtuman, kutsu toimittajia mukaan ja varaudu antamaan heille aikaasi. Toimittajan tapaamisessa tarjoa taustatietoa esitteillä, tulostetuilla tiedotteilla tai muulla materiaalilla.

Hyödynnä myös paikallismedioidesi tapahtumakalenterit ja ilmoita tapahtuma sinne. Mitä aikaisemmin ilmoitat, sitä todennäköisemmin se nostetaan esille. Ilmoitukset tehdään usein verkkolomakkeille, esimerkkinä Satakunnan Kansan menoinfo.

Lisää Maailman sydänpäivästä kampanjasivuilla.

Materiaalia Piirien ja yhdistysten käyttöön Mediapankin Piirit ja yhdistykset -osiossa ja Maailman sydänpäivän kansiossa.

Huom! Mediapankin Piirien ja yhdistyn kansioon salasana on: Sydänyhteisö1