Sydänviikko 15.-22.4.2018

sydanliitto_0006_lores.jpg

Neljä henkilöä kävelevät mäkeä ylös

Lue Sydänviikon vinkit sydänyhdistyksille:

Sydänviikolla 15.–22.4.2018 vahvistetaan voimavaroja ulkoilemalla

Sydänliitto ja Suomen Latu aloittavat vuonna 2018 yhteistyön, jossa toimitaan niin valtakunnallisesti järjestötasolla kuin paikallisesti yhdistystasolla. Sydänviikko on yksi yhdessä tekemisen hetkistä.

Voitte vapaasti suunnitella ja toteuttaa yhteistyötä paikallisesti. Järjestöjen kesken on suunniteltu myös valmiita toimintamalleja ja ideoita yhteistyön sisällöksi.

Kannustamme sydänyhdistyksiä ottamaan yhteyttä oman paikkakuntansa latu- tai sydänyhdistykseen vielä tämän syksyn aikana ja keskustelemaan mahdollisuudesta tehdä Polulle sydämellä -yhteistyötä Sydänviikolla ja miksei pitkään sen jälkeenkin!

Sisällys:

Polulle sydämellä -luento- ja liikuntatapahtumat

Kannustamme teitä järjestämään Sydänviikolla yhteistyössä Suomen Ladun yhdistysten kanssa Polulle sydämellä -luento- ja liikuntatapahtumia.

Tapahtumien sisältönä on terveysaiheinen luento ja ohjattu liikunta ulkona. Olemme koonneet teille valmiiksi luentoaiheita ja liikuntamuotoja, joista voitte itse valita haluamanne yhdistelmän - tai keksiä kokonaan omat!

Luento

Sydänyhdistykset järjestävät tapahtumaan terveysaiheisen luento-osuuden. Sydänliitto tuottaa yhdistyksien käyttöön yllä mainituista aiheista esitysmateriaalin ammattilaiselle luennon pitämiseksi. Luennoitsija voi olla esimerkiksi paikkakunnan oma ammattilainen kuten lääkäri, terveydenhoitaja, ravitsemusterapeutti tai fysioterapeutti.

Lisäksi Sydänliitto tuottaa enintään 20 minuutin pituiset videoluennot samoista aiheista. Videoluentoihin tulee osaksi ohjeistus aiheesta käytävälle keskustelulle, jota ohjaa tilaisuuden juontaja.

Luontoretken ohjaaja voi tulostaa luentomateriaalin ja ottaa sen mukaan luontoretkelle pientä tietoiskua varten. Materiaali on valmiina helmikuun 2018 lopussa ja löytyvät sydanliitto.fi/yhdistysnetti → tapahtumat→ Sydänviikko.

Luentojen aiheet:

• Ulkoliikunnan terveysvaikutukset
  • Kolesteroli ja verenpaine
  • Eteisvärinä – Tunne pulssisi
  • Terveellinen retkiruoka
  • Mielen hyvinvointi

Liikunta

Latuyhdistykset järjestävät tapahtumaan liikunnallista ohjelmaa. Matalan kynnyksen ulkoiluksi sopii hyvin esimerkiksi ohjattu kävely- tai sauvakävelylenkki, keppijumppa, mölkkypeli, puistofrisbeegolf tai perheliikuntaan kehitetyt pihapelit. Voitte myös hyödyntää Sydänliiton helppoja jumppaliikevideoita (sydanliitto.fi/yhdistysnetti -> Sydänviikko) sekä yhdistää tapahtumiin rentoutusharjoituksia. Rentoutusharjoituksiin lähetämme teille ohjeita loppuvuoden aikana.

Tapahtuman järjestäminen

Luento- ja liikuntayhteistyössä sydänyhdistys järjestää luennon ja latuyhdistys liikuntaa sen yhteyteen. Voitte yhdessä päättää, millä tavoin haluatte tilaisuuden rakentaa ja mitkä sisällöt ja liikuntalajit sopivat tapahtumaanne. Suomen Ladun vakuutus kattaa yhteistyössä järjestetyn tapahtuman osallistujat.

Tapahtuman yhteyteen voi liittää esimerkiksi:

• Sydän Terveysmittauksia
  • Pulssin tunnustelun opetusta
  • Yhdistysten esittelypöydät
  • Arvonnat ja kilpailut
  • Retkiruoan laittamista

Tapahtumaa kannattaa markkinoida molempien yhdistysten jäsenille sekä laajemmalle yleisölle esimerkiksi paikallislehdessä. Tavoitteena on tietenkin, että molemmat yhdistykset saavat lisää jäseniä ja toimijoita. Yhdessä tavoitatte enemmän porukkaa ja erilaisia ihmisiä!

Esimerkkejä tapahtumista

Iso yleisöluento (200 hlö), jonka jälkeen lähdetään sauvakävelylenkille. Luennoitsijana asiantuntija, joka hyödyntää luennon suunnittelussa Sydänliiton luentokalvoja. Tilaisuudessa molempien yhdistysten esittelypöydät sekä yhteinen tietovisa.

Sydän-kahvila, jonka jälkeen järjestetään yhdistysten välinen mölkkykisa. Kahvilassa käytetään keskustelun avauksena Sydänliiton luentovideota. Mölkkykisan voittajille ilmaiset pullat.

Luontoretki, jonka yhteydessä pidetään tietoisku terveellisestä retkiruokailusta. Retkellä on mukana asiantuntija, joka hyödyntää puheenvuoron suunnittelussa Sydänliiton luentokalvoja. Laitetaan yhdessä retkievästä ja tunnustellaan pulssia. Hiljennytään rentoutushetkeen puiden katveessa.

Ensimmäinen yhteistyötapaaminen

Yhteistyö kannattaa aloittaa suunnittelukokouksella. Olemme laatineet teille valmiin ehdotuksen kokouksen asialistaksi.

1. Esittäytyminen ja yhdistysten esittely: keitä me olemme? Mitä me teemme?
  2. Yhteistyön ideointi: mikä toisen toiminnassa innostaa? Mitä samaa teemme? Mitä voisi yhdistää - yllättävästikin? Mitä uutta voimme keksiä?
  3. Yhteistyön tavoitteiden asettaminen: miksi teemme yhdessä? Mitä haluamme saavuttaa?
  4. Yhteistyöstä sopiminen: mitä teemme yhdessä?
    • Aika, paikka, ohjelma
    • Aikataulu ja työnjako
    • Talous: budjetti ja avustukset, sponsorit, arpajaiset
    • Viestintä ja markkinointi
    • Luvat ja vakuutukset: tapahtumanjärjestäjän ohje kunnan sivuilla
    • Materiaalit, välineet ja tarjoilut: jaettava materiaali, liikuntavälineet, esitysvälineet, kynät, paperit ym.
    • Yhteistyökumppanit
    • Ensiapu ja turvallisuus
    • Järjestelyt paikan päällä
  5. Yhteistyön arvioinnin suunnittelu: miten tiedämme onnistuneemme?
  6. Seuraavasta tapaamisesta sopiminen

Tavataan kaupassa

Järjestäkää Sydänviikon aikana kauppatapahtuma, jossa tuotte esille terveellisiä ruokavaihtoehtoja ja erityisesti Sydänmerkkiä. Tänä vuonna kauppapaketin sisältö on liitetty ulkoiluteemaamme. Paketissa tulee olemaan teeman mukaisia reseptivihkosia, kilpailumateriaaleja, merkintävälineitä sekä Raision välipalakeksejä.

Vinkit kauppatapahtuman järjestämiseen

1. Järjestäkää ulkoiluteemainen tapahtuma kaupassa. Ottakaa yhteyttä paikalliseen kauppiaaseen ja ehdottakaa myymälään terveelliseen ruokailuun ja ulkoiluun liittävää tapahtumaa. Ottakaa aiheeksi vaikka erilaiset terveelliset retkieväät, poimikaa pöydälle näytille kaupasta esimerkiksi Sydänmerkki-välipalakeksejä, hedelmiä ja vihanneksia tai muuta terveellistä retkievästä. Paketin mukana tulevassa jaettavassa esitteessä on reseptejä mukana – voitte vaikka kerätä niiden raaka-aineita esille. Aktivoikaa asiakkaita osallistumaan kilpailuun, palkinnon saatte paketissa mukana. Tilatkaa Sydänmerkin kauppapaketti muun Sydänviikon materiaalin yhteydessä ja muistakaa myös ilmoittaa Killassa tapahtumanne aika ja paikka.

2. Laittakaa hyllymerkinnät kuntoon. Sydänmerkin omaavia tuotteita tulee koko ajan lisää. Sopikaa oman kauppiaanne kanssa, että voitte merkitä kampanjan ajaksi Sydänmerkki-tuotteita paketin mukana tulevilla merkintävälineillä. Tutustukaa etukäteen Sydänmerkin uusiin tuotteisiin osoitteessa
www.sydanmerkki.fi – tuotteita on kaupassa jo yli 1 000.

Vinkkejä ja vastauksia kuluttajien kysymyksiin kaupassa

Miksi valita Sydänmerkki-tuote? Helpota ja nopeuta kauppareissujasi. Sinun ei tarvitse enää lukea pakkauksien tuoteselosteita ja ravintosisältöjä – riittää kun valitset ostoskoriisi tuotteita, joissa on Sydänmerkki. Näin tulet helposti valinneeksi terveellisempiä tuotteita.

Miten Sydänmerkki eroaa muista tuotteista? Tuoteryhmässään Sydänmerkki kertoo, että ko. tuote on terveellisempi vaihtoehto suolan, rasvan laadun ja määrän tai sokerin määrän uhteen. Myös kuitupitoisuus on suurempi.

Sydänmerkin reseptipankissa on yli 300 ruokaohjetta joka lähtöön. Hyödyntämällä ohjeita ja niissä mainittuja Sydänmerkki-tuotteita, voit helposti parantaa omaa ja perheesi ruokavaliotasi terveellisempään suuntaan – mausta tinkimättä.

Varainhankinta

Yhdistys voi kerätä Sydänviikon aikana monella eri tavalla rahaa. Ilman poliisiviranomaisen lupaa voi pyytää tapahtumista osallistumismaksuja, järjestää pienimuotoiset tavara-arpajaiset tai myydä erilaisia tuotteita kohtuullisella katteella. Tarkempaa tietoa tarvittavista luvista ja siitä, mitä saa ilman poliisin lupaa toteuttaa löytyy poliisin sivuilta osoitteessa www.poliisi.fi/luvat/arpajaishallinto

Lipaskeräys

Yhdistys tai piiri voi kerätä lippailla varoja koko vuoden 2018 ajan Sydänliiton hakemalla luvalla.

Sydänviikko on erinomainen aika ottaa lippaat käyttöön ja toteuttaa oma keräys. Lipaskeräys on viimeisimpien tutkimusten mukaan yksi suosituimmista lahjoittamistavoista. Keräyksen tuotot jäävät 100 prosenttisesti keräävälle piirille tai yhdistykselle.

Tarkistakaa hyvissä ajoin ennen Sydänviikkoa, että lippaissanne on voimassa olevan rahankeräysluvan mukaiset tarrat. Nykyinen rahankeräyslupa RA/2016/823 on voimassa 31.12.2018 asti.

Uudet tarrat maksavat 1 €/lipas. Jos olette ensimmäistä kertaa toteuttamassa lipaskeräystä tai haluatte uudet lippaat. Yhden lippaan hinta on 5 euroa. Tilaukset Sydänkaupasta.

Uudet lippaat ja tarrat tulisi tilata viimeistään 22.2.2018 mennessä, jotta ne ehtivät hyvissä ajoin perille.

Sydän tekee hyvää -pinssit

Muistattehan hopeoidut sydänpinssit varainhankinnan välineenä tai jäsenlahjana käytettäväksi. Pinssit myydään 20 kappaleen laatikoissa hintaan 30 €. Yksittäispakatuissa pinsseissä on viivakoodi, joten niitä voi tarjota myyntiin myös omaan lähikauppaan. Suositusmyyntihinta on 5 €/kpl. Pinssejä voi tilata muun Sydänviikkotilauksen yhteydessä.

Jäsenhankinta

Sydänviikko on Sydänyhteisön tärkein jäsenhankintaviikko. Edellisten vuosien mukaisesti huhtikuussa vietetään jäsenhankinta kuukautta.

Tavoitteenamme on vuoden 2018 aikana saada 10 000 uutta jäsentä mukaan toimintaamme. Tavoitteeseemme päästäessä meidän pitää tehdä jäsenyydestä kiinnostava sekä saada kaikki jo olemassa olevat jäsenet markkinoimaan hyvää toimintaamme.

Sydänviikon jäsenhankintakampanja

Sydänviikolla ja koko huhtikuun aikana järjestetään jäsenhankintakampanja, jolla tavoitellaan 2 000 uutta jäsentä.

Kampanjan aikana yhdistykset voivat antaa uusille jäsenille liittymislahjaksi ulkoiluteeman mukaisen Sydän tekee hyvää -istuinalusen. Kampanja on tarkoitettu vain yhdistyksille ja on voimassa huhtikuun ajan.

Kampanjan toteutus:

• Arvioikaa huhtikuun aikana liittyvien jäsenten määrä
  • Tilatkaa liittymislahjat jäsenmääräarvion mukaan etukäteen (10–100 kpl) 22.2. mennssä. Lahjoja on 2 000 kpl, joten nopeat syövät hitaat.
  • Kirjatkaa uudet jäsenet Kiltaan toukokuun loppuun mennessä
  • Yli jääneiden liittymislahjojen hinta (2,50 €/kpl) laskutetaan yhdistykseltä kesäkuussa. Liittymislahjoja voi ostaa lisää kampanjan aikana ja sen jälkeen.

Jäsenhankintakilpailu

Palkitsemme kolme parhaiten jäsenhankinnassa onnistunutta yhdistystä. Mittarina on jäsenmäärän prosentuaalinen kasvu  1.1.–31.5.2018 suhteessa 2017 jäsenmäärään.

Voittajayhdistykset saavat tablettitietokoneen jäsenhankintaa varten sekä Sydänviikko-t-paidat hallituksen jäsenille (max. 8 kpl). Lisäksi kutsumme kaksi yhdistyksen edustajaa Helsinkiin palkitsemistilaisuuteen ja teemme yhdistysten toiminnasta artikkelin Sydän-mediaan.

Sydänviikon materiaali

Sydänyhdistyksiin on lähetetty tilauslomake sydänviikon tuotetilauksia varten. Tilaukset voi tehdä myös sähköpostitse tilaukset@sydanliitto.fi

Muu tuotemyynti, lukuun ottamatta julkaisuja, adresseja, joulukortteja, potilasrannekkeita ja pinssejä, tapahtuu suoraan uuden yhteistyökumppanimme Profile Importin kautta. Jatkossa tilaukset tulee tehdä suoraan Profile Importille joka toimittaa tilaukset sekä hoitaa laskutuksen. Tiedotamme vielä erikseen tästä muutoksesta vuodenvaihteessa.

Tuotteita kahdessa kategoriassa

Varainhankinnan tueksi -tuotteet on tarkoitettu ensisijaisesti yhdistysten myyntituotteiksi. Nämä tuotteet vaihtuvat vuosittain Sydänviikon teeman mukaan (ovat myynnissä koko vuoden), ja niitä voi tilata edulliseen ennakkotilaushintaan Sydänviikon ennakkotilauksen yhteydessä. Huom! Edulliset hinnat pätevät ainoastaan ennakkotilauksissa! Jälkimyyntihinta on kalliimpi, tämä hinta on mainittu tuotteen kohdalla tilauslomakkeella.

Tuotteet yhdistystoimintaan on tarkoitettu yhdistyksille yhtenäisen ilmeen saamiseksi esim. erilaisiin tapahtumiin. Nämä tuotteet tulevat olemaan valikoimissa ns. Sydän tekee hyvää -tuoteperheenä. Osa näistä tuotteista on tilattavissa myös edullisempaan ennakkotilaushintaan Sydänviikolle, katso valikoima tilauslomakkeelta.

Sydänviikkopaketit

Vuoden 2017 tavoin Sydänviikon paketit tulevat pitämään sisällään erilaisia materiaaleja, joiden avulla yhdistys voi tehdä Sydänviikkoa ja omaa arvokasta toimintaansa näkyväksi alueellaan. Pakettien sisällössä on huomioitu ulkoiluteema. Paketti tulee pitämään sisällään mm. seuraavia materiaaleja: jäsenhankintaesitteitä, julisteita, ilmapalloja ja postikortteja.

Paketit voidaan tilata yhdistyksiin lähetetyllä tilauslomakkeella tai sähköpostilla tilaukset@sydanliitto.fi. Pakettien toimitukset aloitetaan maaliskuun alkupuolella.

Mikäli yhdistys haluaa jakaa mm. sydänterveyden edistämiseen liittyviä esitteitä tai muita materiaaleja, ne tilataan erikseen Sydänkaupasta, www.sydankauppa.fi.

Sydänviikon tilaukset

Teettehän Sydänviikon tuotetilaukset 22.2. mennessä, jotta saatte tuotteet ennakkohintaan ja ne ehtivät teille hyvissä ajoin ennen Sydänviikkoa!
Sydänviikon tuotetilauksen voitte tehdä sähköpostitse tilaukset@sydanliitto.fi

Sydänviikon tuotteet

Tuotteet tilataan sydänyhdistyksiin lähetetyllä tilauslomakkeella tai sähköpostitse tilaukset@sydanliitto.fi. Kuvia tuotteista löydät tämän sivun alaosasta.

• Sydänviikkopaketti, yksi paketti/yhdistys toimitetaan postikulujen hinnalla, seuraavat 50 €/kpl.
  • Sydänmerkki-kauppapaketti, postikulujen hinnalla
  • Sydän tekee hyvää -keräyslipas, 5,00 €
  • Sydän tekee hyvää -tarrat olemassa olevaan keräyslippaaseen, 1,00 €

Tuotteet varainhankinnan tueksi:

• Harmaa TAI oranssi Ihan pihalla -t-paita, suora, 100 % puuvillaa, ennakkoon 6,82 €/kpl (jälkimyyntihinta 12,40€), koot XS–5XL.

Koko, Pituus/puolet rinnanympäryksestä

XS 62/49 S 69/50 M 72/53
L 74/56 XL 76/58 2XL 78/62
3XL 80/64 4XL 84/68 5XL 88/72
  • Valkoinen muovimuki punaisella silikonikannella 9,4x11,2 cm, ennakkoon 4,09 € (jälkimyyntihinta 4,77 €)
  • Valkoinen juomapullo punaisella silikonikannella 750 ml, ennakkoon 3,47 € (jälkimyyntihinta 3,97 €)
  • Punainen istuinalusta 38x27 cm, ennakkoon 2,48 € (jälkimyyntihinta 3,47 €), tämä tuote on mukana jäsenhankintakampanjassa. Katso tilausohjeet edelliseltä aukeamalta.
  • Sydänpinssi 20 kpl/ltk, 30 €

Tuotteet yhdistystoimintaan:

• Punainen Sydän tekee hyvää -collegepaita, 65 % polyesteria 35 % puuvillaa, ennakkoon 24,18 €/kpl (jälkimyyntihinta 28,52 €), koot XS–5XL

Koko, Pituus/puolet rinnanympäryksestä

XS, 64/46 S, 67/50  M, 70/54
L, 73/59 XL, 76/64 2XL, 79/69
3XL, 82/75 4XL, 85/81 5XL, 88/87
  • Punainen Sydän tekee hyvää -fleecetakki, 100 % polyesteria, ennakkoon 34,72 €/kpl (jälkimyyntihinta 40,30 €), koot XS–5XL

Koko, Pituus edestä/pituus takaa/puolet rinnanympäryksestä

XS, 67/71/46  S, 70/74/50 M, 73/77/54
L, 75/79/58 XL, 77/81/62 2XL, 79/83/66
3XL, 82/88/70 4XL, 85/89/74
  •  Punainen Sydän tekee hyvää -tuubihuivi, 100 % polyesteria, ympäripainettu, ennakkoon 6,45 € (jälkimyyntihinta 8,93 €)
  • Valkoinen Sydän-kynä, ennakkoon 0,72 € (jälkimyyntihinta 0,84 €)

Sydänlehden tilaus

Yhdistykset voivat tilata Sydänviikolle tuplamäärän ilmaisia Sydän-lehtiä jäsenmääränsä mukaan;

• 0-100 jäsentä (normaalit+tuplalehdet) yhteensä 20 lehteä
  • 100-500 jäsentä (normaalit+tuplalehdet) yhteensä 40 lehteä
  • 500-1000 jäsentä (normaalit+tuplalehdet) yhteensä 100 lehteä
  • 1000-> jäsentä (normaalit+tuplalehdet) yhteensä 200 lehteä.

(Yli menevistä lehdistä laskutamme 0,35 €/kpl).
Muista tehdä lehtitilaus tilauslomakkeella, emme lähetä lehtiä automaattisesti.

Toimitus- ja käsittelykulut

Sydänviikkopaketteihin lisätään toimitus- ja käsittelykulut.

Huomioittehan, että Profile Import toimittaa muut Sydänviikon materiaalit ja perii erikseen toimitus- ja käsittelykulut seuraavan taulukon mukaan.

Koko Max paino Max mitat Toimituskulut Käsittelykulut
XXS 2 kg 3x25x35 3,95 €  5,00 €