Sydäniskuri

Sydäniskuri eli defibrillaattori – tuttavallisesti defi tai deffa – on laite, jolla sydänpysähdystilanteessa pyritään poistamaan sydämen pysäyttänyt henkeä uhkaava rytmihäiriö. Sydänpysähdyksissä ensimmäinen auttaja on usein ohikulkija eli kuka tahansa meistä. Siksi sydäniskurin käyttöön kannattaa tutustua.

Kansalaiskäyttöön tarkoitettuja sydäniskureita on hankittu esimerkiksi kauppakeskuksiin tai muihin julkisiin tiloihin. Sydäniskurin käyttöä ei kannata arastella – laite antaa iskun vain, jos se tunnistaa sen tarpeelliseksi. Defi neuvoo käyttäjää ääniohjauksella ja selkeillä kuvallisilla ohjeilla. Lue lisää sydäniskurista.

Tunnetko sydäniskurin?

Tämä esitys on tarkoitettu sydänpiirien ja -yhdistysten käyttöön esimerkiksi kouluvierailujen tai yleisöluentojen yhteydessä. Esityksen avulla on tarkoitus tiedottaa sydäniskureista, rohkaista käyttämään niitä ja tiedottaa defi.fi -rekisteristä. Esityksestä löytyy myös videolinkkejä, joiden avulla sydäniskurin käyttöä voi havainnollistaa.

Lataa diasarja koneellesi (paina linkistä aukeavalla sivulla Download sivun oikeasta yläkulmasta).

Defi.fi-rekisteri

Sydäniskureiden paikkatietoja kerätään kansalliseen defi.fi -rekisteriin, josta vastaavat Suomen Elvytysneuvosto, Suomen Punainen Risti ja Suomen Sydänliitto. Laitteen rekisteröi sen haltija. Rekisterin avulla kuka tahansa voi selvittää nopeasti lähimmän sydäniskurin sijainnin. Suomessa arvioidaan olevan noin 3 000 defiä. Näistä vain noin puolet löytyy rekisteristä. Lue lisää ja katso miten sinäkin voit auttaa rekisterin kasvattamisessa

Katso myös Sydänliiton puheenjohtaja, sisäministeri Paula Risikon vetoomus.

Joko teidän kylällä tai korttelissa on oma defi?

Sydäniskureista suositellaan hankkimaan paikkoihin, joissa liikkuu paljon ihmisiä ja toisaalta sinne, missä ensihoidon tavoittamisviive on pitkä. Sydäniskurin sijoittamispaikkaa kannattaa suunnitella yhteistyössä paikallisen ensihoidon kanssa. Laitteesta on eniten hyötyä, jos se on saatavilla joka päivä ja kaikkina vuorokauden aikoina. Lämmitettävän defibrillaattorikaapin ansiosta tämä on mahdollista myös Suomen olosuhteissa.

Vinkit sydäniskurin hankinnan rahoittamiseen

Moni yhdistys ja yhteisö on kerännyt rahat sydäniskurin hankintaa varten, tehnyt sydäniskureiden hankinnasta aloitteen kaupunginvaltuustolle tai ollut muutoin aloitteellinen niiden hankkimisessa. Olemme koonneet joitakin artikkeleita erilaisista keräystavoista.

Vuonna 2018 sydänyhdistykset ja -piirit voivat ostaa sydäniskurin jäsenetuhintaan

Lipaskeräys

Keräystili

Lahjoitukset ja avustukset