Sydän tekee hyvää -liikunta

Sydän tekee hyvää -liikunta koostuu yhteistyöstä Suomen Voimisteluliiton, Kansalaisopistojen liiton ja Suomen Ladun kanssa. Sydänmindfulness-pilottitoiminta on osa Sydän tekee hyvää -konseptia.

Yhteistyö Suomen Voimisteluliiton ja Kansalaisopistojen liiton kanssa

tarkoittaa Terveyden 3-ottelun yhdistämistä säännölliseen, ohjattuun liikuntaan. Konseptiin sisältyy T3O-mittaukset (kokonaiskolesteroli, verenpaine ja vyötärönympärys) ohjauksineen liikuntakauden alussa ja lopussa. Testaamme konseptia Kansalaisopistojen liiton ja Suomen Voimisteluliiton kanssa syksyllä 2017. Pilotilla haluamme kokeilla, olisiko tässä toimiva yhteistyömuoto sydänjärjestön ja seurojen välille laajemmin levitettäväksi.

Materiaali

Sydänliitto tuottaa markkinointimateriaalia Sydän tekee hyvää- liikuntaryhmän markkinoinnin tueksi. Nämä ovat vapaasti käytettävissä. Sydän tekee hyvää -logo tulee olla kurssin tai ryhmän markkinoinnissa mukana.

Linkit aukeavat Dropboxissa, valitse Download sivun oikeasta yläkulmasta tallentaaksesi tiedoston koneellesi.

Mittausten yhteydessä kurssilaiselle annettava materiaali (sydänpiiri/-yhdistys tuo):

• Terveyden 3-ottelu -esite
  • Mittanauha vyötärönympäryksen mittaamista varten
  • Sydänpiirin/-yhdistyksen esite, jäsenetuesite
  • Viimeisellä kerralla jaettava KIITOS-lahja

Sydänliiton tuottama Tunne arvosi - vaikuta terveyteesi -video

Toisen mittauskerran yhteydessä ryhmäläiset täyttävät kirjallisen kurssipalautteen.

Ryhmän ohjaajalta, seuralta ja sydänpiiriltä/-yhdistykseltä pyydetään palaute Webropol-kyselynä.

Ryhmän ohjaajan toivotaan taltioivan pilottia kuvien, videoiden ja/tai kommenttien muodossa. Materiaalia toivotaan jaettavan jo kurssin aikana sosiaalisessa mediassa. Tämä on arvokas apu, jos toimintaa halutaan levittää ympäri Suomen.

Yhteistyö Suomen Ladun kanssa

Vuosi 2018 on Sydänliiton ja Suomen Ladun yhteistyön vuosi. Sydänliitto ja Suomen Latu ovat vuosien varrella tehneet paljon yhdessä asioita niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin. Vuosi 2018 ja mahdollisesti vielä 2019 nostavat tämän yhteistyön molemmissa järjestöissä entistä näkyvämmäksi ja laaja-alaisemmaksi. Vuoden 2018 yhteistyössä mm. yhdistetään metsäretkiä sydänluentoihin evästauolla, nukutaan yö ulkona ja vietetään Suomen Luonnon päivää ja Maailman sydänpäivää yhdessä.

Sydänmindfulness

Sydänmindfulness (mindfulness=tietoisuustaito) on stressinhallintaa ja sydänterveyttä edistävä ja ylläpitävä uudenlainen liikunta-ja kuntoutumismuoto. Harjoitteisiin kuuluvat tietoisen hengityksen harjoittaminen, ohjattu mietiskely (meditaatio), tietoisen liikkeen harjoittaminen ja erilaiset rentousharjoitukset. Sydänmindfulness edistää sydänterveyttä parantamalla valmiuksia stressin hallintaan, kehon ja mielen rentoutumisen kautta sekä tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon merkityksen ymmärtämisen kautta.

Kehon ja mielen harmonian saavuttamiseen ja stressitason laskuun tähtäävillä harjoituksilla on todettu sydänterveyden kannalta myönteisiä vaikutuksia, kuten verenpaineen alentumista sekä sydämen lyöntitaajuuden pienentymistä ja sen vaihtelun kasvua.  Tuoreen meta-analyysin mukaan meditaatioharjoitukset voivat auttaa kohonneen verenpaineen alentamisessa. Helsingissä sydänpotilaille tehty tutkimus osoitti, että mindfulness-harjoittelu paransi merkitsevästi elämänlaatua.

Ensimmäiset Sydänmindfulness-pilottiryhmät ovat käynnistyneet Tampereen sydänyhdistyksen ja Helsingin sydänkuntoutuksen toimesta.

Lisätietoa Sydänmindfulnessistä pilottikokemusten jälkeen keväällä 2018.

Pieni Sydänmindfulness-maistiainen, olepa hyvä!