Sydän tekee hyvää -liikunta

Sydän tekee hyvää -liikunta koostuu yhteistyöstä Suomen Voimisteluliiton, Kansalaisopistojen liiton ja Suomen Ladun kanssa. Sydänmindfulness-pilottitoiminta on osa Sydän tekee hyvää -konseptia.

Yhteistyö Suomen Voimisteluliiton ja Kansalaisopistojen liiton kanssa

tarkoittaa Sydän Terveysmittausten yhdistämistä säännölliseen, ohjattuun liikuntaan. Malliin sisältyy mittaukset (esimerkiksi kokonaiskolesteroli, verenpaine ja vyötärönympärys) elintapaohjauksineen liikuntakauden alussa ja lopussa. Testasimme mallia Kansalaisopistojen liiton ja Suomen Voimisteluliiton kanssa syksyllä 2017. Pilotin kannustavien palautteiden perusteella Sydän tekee hyvää -liikuntaryhmä on yksi hyvä vaihtoehto sydänyhteisön ja opistojen tai seurojen välillä.

Miten Sydän tekee hyvää -ryhmä käynnistetään?

Lue kuvaukset Sydän tekee hyvää -liikuntaryhmästä: kansalaisopistot ja voimisteluseurat.

Materiaali

Sydänliiton tuottamat markkinointimateriaali ovat vapaasti käytettävissä. Sydän tekee hyvää -logo tulee olla kurssin tai ryhmän markkinoinnissa mukana.

Linkit aukeavat Dropboxissa, valitse Download sivun oikeasta yläkulmasta tallentaaksesi tiedoston koneellesi.

Mittausten yhteydessä kurssilaiselle annettava materiaali (sydänpiiri/-yhdistys tuo):

• Tunne arvosi -esite
  • Mittanauha vyötärönympäryksen mittaamista varten
  • Sydänpiirin/-yhdistyksen esite, jäsenetuesite

Sydänliiton tuottama Tunne arvosi - vaikuta terveyteesi -video

Kurssin/ryhmän lopussa voitte hyödyntää oheisia palautelomakkeita.

Lisätietoa: Annukka Alapappila, liikunta-asiantuntija, annukka.alapappila@sydanliitto.fi, 040 502 9091 ja Mari Blek-Vehkaluoto, kehittämispäällikkö, mari.blek-vehkaluoto@sydanliitto.fi, 050 325 5633

Yhteistyö Suomen Ladun kanssa

Vuosi 2018 on Sydänliiton ja Suomen Ladun yhteistyön vuosi. Sydänliitto ja Suomen Latu ovat vuosien varrella tehneet paljon yhdessä asioita niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin. Vuosi 2018 ja mahdollisesti vielä 2019 nostavat tämän yhteistyön molemmissa järjestöissä entistä näkyvämmäksi ja laaja-alaisemmaksi. Vuoden 2018 yhteistyössä mm. yhdistetään metsäretkiä sydänluentoihin evästauolla, nukutaan yö ulkona ja vietetään Suomen Luonnon päivää ja Maailman sydänpäivää yhdessä.

Sydänmindfulness

Sydänmindfulness (mindfulness=tietoisuustaito) on stressinhallintaa ja sydänterveyttä edistävä ja ylläpitävä uudenlainen liikunta-ja kuntoutumismuoto. Harjoitteisiin kuuluvat tietoisen hengityksen harjoittaminen, ohjattu mietiskely (meditaatio), tietoisen liikkeen harjoittaminen ja erilaiset rentousharjoitukset. Sydänmindfulness edistää sydänterveyttä parantamalla valmiuksia stressin hallintaan, kehon ja mielen rentoutumisen kautta sekä tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon merkityksen ymmärtämisen kautta.

Kehon ja mielen harmonian saavuttamiseen ja stressitason laskuun tähtäävillä harjoituksilla on todettu sydänterveyden kannalta myönteisiä vaikutuksia, kuten verenpaineen alentumista sekä sydämen lyöntitaajuuden pienentymistä ja sen vaihtelun kasvua.  Tuoreen meta-analyysin mukaan meditaatioharjoitukset voivat auttaa kohonneen verenpaineen alentamisessa. Helsingissä sydänpotilaille tehty tutkimus osoitti, että mindfulness-harjoittelu paransi merkitsevästi elämänlaatua.

Ensimmäiset Sydänmindfulness-pilottiryhmät ovat käynnistyneet Tampereen sydänyhdistyksen ja Helsingin sydänkuntoutuksen toimesta.

Lisätietoa Sydänmindfulnessistä pilottikokemusten jälkeen alkusyksystä 2018. Jos yhdistyksenne on kiinnostunut järjestämään Sydänmindfulness-kurssin, ota yhteys Sydänliiton liikunta-asiantuntija Annukka Alapappilaan, annukka.alapappila@sydanliitto.fi, 040-5029091

Pieni Sydänmindfulness-maistiainen, olepa hyvä!