Palkitut 2018

Järjestötyöpalkinnon saivat vuonna 2018 seuraavat yhdistysten toimintamuodot:

Soihtu

Soihtu näyttää tietä, se on innovatiivinen edelläkävijä.

Soihdulla palkittiin Tornion Sydänyhdistyksen Tornio, sydänturvallinen maaseutukaupunki. Yhdistys haki ja sai säätiörahaa sydäniskureiden hankintaan. Iskureita hankittiin innostuneen säätiön avustuksella 10 (arvo 21 000 €) alun perin suunnitellun 4 sijaan. N. 200 hlö koulutettiin iskurien käyttöön. Yhdistys sai myös harjoituslaitteen ja nuken, joiden avulla he ovat kouluttaneet eri yhdistyksissä. Yhdistys haastoi myös seurakunnan ja Prisman hankkimaan laitteita. Aiheesta on tehty opinnäytetyö. Toiminta on parantanut yhdistyksen yhteistyötä kaupungin ja muiden toimijoiden kanssa.

Liekki

Liekki kehittää yhdistyksen jäsenpohjaa ja perustoimintaa, pitää järjestön liekkiä yllä.

Härmän Sydänyhdistyksen Jäsenhankinta. Yhdistyksen jäsenmäärä on 2010 jälkeen noussut 37,7 %. Jäseniä on saatu henkilökohtaisissa kontakteissa ja yhdistyksen tapahtumissa. Tiedot otetaan heti ylös ja kirjataan Kiltaan. Yhteistyö yhdistysten ja yritysten kanssa on mahdollistanut jäsenkasvua. Yhdistys seuraa aktiivisesti jäsenluetteloaan ja jäsenmaksujen maksamista.

Kotkan Sydänyhdistyksen Jäsenhankintaa liikunnalla. Yhdistys on järjestänyt liikuntaryhmiä kaupungin kanssa vuodesta 2009 lähtien. 2012 mukana toiminnassa oli 317, joista jäseniä 121, 2017 mukana oli 431 henkilöä, joista kaikki ovat jäseniä. Jumppakerhoja on nykyään 10. Yhdistys järjestää liikuntaryhmiä ilmaiseksi kaupungille, jolloin sen yhdistysten ei tarvitse maksaa liikuntamaksuja, ja tilat ja välineet ovat ilmaisia. Kaupunki kouluttaa ohjaajia. Toimintaa suunnitellaan yhdessä liikuntatoimen kanssa.

Kipinä

Kipinä on uusi idea, joka innostaa ja voi sytyttää sydämeen suuremmankin palon.

Hyvinkään Sydänyhdistyksen Opiskelijat mukana yhdistystoiminnassa. Yhdistys, ammattikorkeakoulu ja sairaala tekevät yhteistyötä, jossa opinnollistavat yhdistyksen toimintaan osallistumista. Yhteistyössä tehty: Sydänviikon tapahtumat, opinnäytetyö Sepelvaltimopotilaan hoitopolku erikoissairaanhoidosta Hyvinkään Sydänyhdistykseen, sydänkerhojen ohjelma. Yhteistyön myöhemmässä vaiheessa tulossa myös: ravitsemusneuvonta, Sydänviikon tapahtumat, ryhmänohjaus. Yhdistyksen toiminnan määrä on noussut ja osallistujat ovat olleet tyytyväisiä.

Kankaanpään Seudun Sydänyhdistyksen Hoida itseäsi yhtä hyvin kuin autoasi -tapahtuma. Yhdistys järjesti yhdessä opiskelijan kanssa tapahtuman huolto-/katsastusasemalla. Tapahtuman tavoitteena oli yhdistää terveys, ravinto, liikenne ja turvallisuus. Mukana oli pelastuslaitos, poliisi, kunnan liikuntatoimi, sairaanhoitopiiri, liikenneturva, tupperware, paikallislehti, luomuviljeliä, paikalliset kauppiaat ja sydänpiiri. Yhdistys teki terveysmittauksia, -visailun ja järjesti arpajaiset. Osallistujia oli n. 200 ja jäseneksi liittyi n. 20.

Karstulan Seudun Sydänyhdistyksen Sydäniskureita hyväntekeväisyystapahtumalla. Yhdistys sai kohdeavustusta kunnalta hyväntekeväisyystapahtuman järjestämiseen Unelmien liikuntapäivänä. Kävelytapahtumaan myytiin kävelypasseja, joista saaduilla tuotoilla hankittiin kaksi sydäniskuria. Tapahtuma sai liikkeelle 10 % kunnan asukkaista. Tapahtumassa oli mukaa laajasti kunnan yhdistyksiä ja yrityksiä.

Kuusankosken Sydänyhdistyksen Helli-päivä. Yhdistys on järjestänyt hellittelypäiviä jäsenilleen lähihoitajien harjoittelupaikka Hellissä. Hellittelypäivissä jäsenet, opiskelijat ja opettajat kohtaavat. Ohjelmassa on hierontaa, muita hoitoja, herkkujen syömistä ja sydänterveystiedon jakamista.

Pielaveden Sydänyhdistyksen Hyvinvointipäivä. Yhdistys on järjestänyt hyvinvointipäivän yläasteen opiskelijoille. Ohjelmassa oli yhdistyksen yleisinfo, elintarvikenäyttely ja arvonta. Mukana oli muita esittelijöitä mm. SPR:stä ja kunnan liikuntatoimesta. Oppilaat vierailivat näyttelyssä luokittain. ”Nosti meidän imakoa!”

Teuvan Sydänyhdistyksen Suomi 100: Koko perheen sydänpäivä. Yhdistys järjesti perhetapahtuman Maailman Sydänpäivänä. Tapahtumaan osallistui myös laajasti muita yhdistyksiä. Ohjelmassa oli (yhdistyksen aiemmin rakentama) luontokuntosali, kasvomaalausta ja ongintaa, liikuntaa ja tarjoiluja. Istutettiin Suomi 100 -juhlakuusi. Osallistujia oli n. 200. Tapahtumasta saatiin uusia jäseniä ja luontokuntosalin käyttö on lisääntynyt.

Vantaan Sydänyhdistyksen Umpimähkä. Yhdistys on alkanut järjestää umpimähkä-retkiä, joista jäsenistö on ollut kiinnostunut. Umpimähkä-retken määränpäätä ei tiedetä etukäteen. Yhdistys on teettänyt retkille umpimähkä-mukeja, jotka arvotaan osallistujien kesken. Yhteenkuuluvuuden tunteen lisääntyminen on tuonut yhdistykselle uusia jäseniä.