Lipaskeräys

Yhdistys tai piiri voi toteuttaa lipaskeräyksen Sydänliiton rahankeräysluvan alla. Vuoden 2020 keräyslupanumero RA/2019/1074 on voimassa 1.1.–31.12.2020 koko Suomessa Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Lupatieto on painettu lippaissa oleviin tarroihin ja tarroissa on poliisiviranomaisen leima. Kuluvan vuoden keräyslupa on voimassa 31.12.2019 asti.

Lipaskeräys yhdistyksessä

Lipaskeräyksen aloittamisesta päätetään yhdistyksen hallituksessa.

Päätöksen jälkeen aloitetaan lipaskeräys tilaamalla Sydän tekee hyvää -keräyslipas Sydänkaupasta. Lippaan mukana toimitetaan keräys- ja tilitysohjeet.

Keräystuotot jäävät sataprosenttisesti keräävälle piirille tai yhdistykselle. Rahankeräysluvan mukaisesti tuotto käytetään yhdistyksen sääntöjen mukaiseen vapaaehtoistoimintaan, sydänterveyden edistämiseen
ja jo sairastuneiden tukemiseen. Keräyskohde tarkennetaan tilityksen yhteydessä.

Lippaan ja lipastarrojen tilaus

Kaikissa lippaissa täytyy olla voimassa olevan rahankeräysluvan mukaiset keräystarrat. Lippaat ja lipastarrat tilataan Sydänkaupasta.

Yhden lippaan hinta on 6 € ja se toimitetaan tarroitettuna voimassa olevan rahankeräysluvan mukaisilla tarroilla. Voitte tilata myös useampia lippaita käyttöönne.

Jos yhdistyksessä on käytössä lipas aiemmilta vuosilta, voi siihen tilata pelkät tarrat. Lipastarrojen hinta on 2 € / lipas. Tarrapaketti sisältää neljä tarraa:

1. lupatarra, jossa Poliishallituksen leima ja lippaan järjestysnumero
  2. tarra-arkki Mobile Pay -lyhytnumerosta käytettäväksi eri tilanteissa
  3. hyllpuhuja Mobile Pay -tarraa varten

Tästä linkistä pääset Sydänkauppaan tekemään tilauksen.

Kerääjät ja keräyspaikat

Lipaskeräys on viimeaikaisten lahjoittajatutkimusten mukaan suosituin lahjoittamistapa. Henkilökohtainen kontakti sekä jalkautuminen ihmisten pariin näyttäisi siis edelleen olevan paras ja tuottoisin keräystapa. Kannattaa siis lähteä keräämään!

Lipaskerääjinä voivat toimia esimerkiksi yhdistyksen työntekijät tai muut vapaaehtoiset. Lipaskerääjiä voi omaan tapahtumaan rekrytoida myös omasta lähipiiristä tai vaikka lähikoulusta sekä antaa näin ihmisille mahdollisuus tehdä hyvää myös vapaaehtoisena.

Hyviä keräyspaikkoja ovat esim. kauppakeskukset, kaupat, pankit, liikuntakeskukset sekä erilaiset tapahtumat. Muistathan pyytää aina luvan yrityksen johdolta tai tapahtuman järjestäjältä keräyksen suorittamiseen.

Keräys voidaan toteuttaa myös yhteistyössä paikallisen yrityskumppanin kanssa. Lippaan voi jättää vartioidulle paikalle yrityskumppanin tiloihin esim. kassalle tai vastaanottoon. Käyttöön voi ottaa myös lukollisen ketjun, joita voi helposti ostaa esimerkiksi rautakaupasta.

Kaikki vuoden 2020 lipaskerääjät saavat oman Mobile Pay -lyhytnumeron  automaattisesti  lipastilauksensa  yhteydessä. Jos et tee lipaskeräyksiä, voit pyytä mobiililyhytnumeron erikseen Sydänliiton Varainhankinnasta.

Lipaskeräyksen tilitys

Lipaskeräyksen tilitys tehdään lipaskeräyksen päätyttyä, mutta viimeistään tammikuussa keräysvuoden jälkeen. Lipaskeräyksen tilitys tulee tehdä, vaikka keräystä ei olisi tehty. Silloin tilityslomakkeeseen merkitään 0€ tulos. Sydänliitto raportoi lipaskeräysten kokonaistuloksen Poliisihallitukselle.

TILITYSOHJE - TOIMI NÄIN

Vuoden 2019 keräykset tulee tilittää liitolle 15.1.2020 mennessä.

1. Toimita toteutetun lipaskeräyksen jälkeen kerätyt varat pankkiin ja talleta ne yhdistyksesi tilille.
  2. Siirrä kerätyt varat yhdistyksesi tililtä Sydänliiton tilille FI77 1574 3000 0251 87 (Nordea)
    • Laita viestikenttään: LIPASKERÄYS 2019
    • Huom! Mikäli summaa ei makseta yhdistyksen tililtä, vie avustuksen kohdistaminen aikaa ja palautus viivästyy. Varmista, että yhdistyksesi tilinumero on myös Killassa oikein.
  3. Täytä huolellisesti Sydänliitosta toimitettu tilityslomake ja palauta se Sydänliittoon allekirjoitettuna heti varojen tilityksen jälkeen.
  4. Tilityksestä tulee aina toimittaa Sydänliitolle tilityslomake, jossa käy ilmi keräyksen tuotto, keräyskohde ja toimeenpanoaika sekä lipaskeräyksen yhteyshenkilö. Jos keräystä ei ole toteutettu, merkitään lomakkeeseen tulos 0€.
  5. Lähetä tilityslomake Sydänliittoon ensisijaisesti sähköpostilla outi.kontkanen@sydanliitto.fi. Sähköposti on nopein ja varmin tapa myös lomakkeiden käsittelyn kannalta.

Liitto palauttaa keräämänne summan avustuksina takaisin yhdistyksen tilille noin 2 viikon kuluessa tilityslomakkeen toimittamisesta.

Käyttämättömän lippaan hävittäminen

Käyttämättä jääneen tai vioittuneen lippaan voi hävittää itse.Tärkeintä on huolehtia tarrat pois lippaista ja hävittää lippaat niin, että lippaita ei voi enää käyttää uudelleen Sydänliiton nimissä. Huolellisella hävittämisellä minimoidaan väärinkäytön mahdollisuus.

Tsemppiä keräyksiin!

Kerromme mielellämme lisätietoa.