Mukaan toimintaan

Tänään on hyvä päivä tulla vapaaehtoiseksi. Meillä sydänyhteisössä riittää mielekästä ja elämää rikastuttavaa tekemistä kaikille. Jokainen, pienikin teko on tärkeä ja arvokas. Tutustu eri tehtäviin ja ilmoittaudu mukaan!

Ihan vapaaehtoisesti

Tapahtumat

Sydänyhteisössä voit osallistua monipuoliseen toimintaan. Sydänpiirit ja yhdistykset järjestävät muun muassa terveysmittauksia ja -neuvontaa, luentoja, vertaistuki- ja liikuntaryhmiä sekä retkiä ja matkoja.

Tule mukaan paikallisen sydänyhdistyksen liikuntavastaavaksi

Sinulle löytyy mukavaa puuhaa sydänyhdistyksen liikunnan parissa liikuntavastaavana. Riittää, että olet innostunut liikunnasta ja sen järjestämisestä sydänyhdistyksessä. Et myöskään ole asialla yksin, sillä sydänyhdistyksen puheenjohtaja ja Sydänliiton liikunta-asiantuntija Annukka Alapappila ovat tukenasi. Liikuntavastaavia on sydänyhdistyksissä eri puolella Suomea 187. Sydänliitto järjestää liikuntavastaavien tapaamisia vuosittain. Jos innostut ja haluat tulla mukaan, niin ota yhteyttä kotikuntasi sydänyhdistyksen puheenjohtajaan tai Annukkaan. Lisätietoa saat Annukalta, annukka.alapappila@sydanliitto.fi ja p. 040 502 9091.

Tutustu myös Yhdistysnetin liikuntasivuilla liikuntavastaavan tehtävänkuvaan.

Lahden sydänyhdistyksen liikuntavastaava Satu Kakko kertoo sinulle kuulumisiaan liikuntavastaavana olemisesta. Video kestää n. 3 min.

Tule mukaan paikallisen sydänyhdistyksen ruokavastaavaksi

Sinulle löytyy mukavaa puuhaa sydänyhdistyksen ruoka-asioiden parissa ruokavastaavana. Riittää, että olet innostunut erilaisista ruokaan liityvistä toiminnoista ja niiden järjestämisestä sydänyhdistyksessä. Et myöskään ole asialla yksin, sillä sydänyhdistyksen puheenjohtaja ja Sydänliiton ammattilaiset ovat tukenasi. Jos innostut ja haluat tulla mukaan, niin ota yhteyttä kotikuntasi sydänyhdistyksen puheenjohtajaan. Lisätietoa saat ravitsemusasiantuntija Tuija Pusalta, tuija.pusa@sydanliitto.fi ja p. 040 535 8308 ja tuotepäällikkö Mari Ollilta, mari.olli@sydanliitto.fi ja p. 050 367 7233.

Tule mukaan vertaistukihenkilöksi

Sinua tarvitaan, hyvä kuuntelija ja rohkaisija! Kaipaamme joukkoomme uusia vertaistukijoita tärkeään työhön - välittämään kokemustietoa millaista on olla sydänpotilas, ja miten sairauden kanssa pärjää. Tule mukaan! Saat tarvittavan vertaistukikoulutuksen ja kokemuksia, jotka rikastuttavat sinua läpi elämän.

Vertaistukihenkilö kuuntelee, kannustaa ja kunnioittaa. Hän on ehdottoman vaitiolovelvollinen tavallinen ihminen, joka auttaa ja ymmärtää toista samankaltaisessa elämäntilanteessa olevaa. Lisäksi hän voi toimia yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Vertaistukihenkilö voi myös olla sairastuneen läheinen, sillä sairaus koskettaa aina koko lähipiiriä.

Sydänliitto, Aivoliitto ja Diabetesliitto kouluttavat Yksi Elämä -hankkeen puitteissa vertaistukihenkilöitä ja vertaistukiryhmänohjaajia. Kurssilaiset voivat olla itse sairastuneita sydänsairauksiin, aivoverenkiertohäiriöihin tai diabetekseen tai olla sairastuneiden läheisiä. Sydänyhteisön valtakunnallisilla jäsenjärjestöillä Sydänlapsilla ja aikuisilla, Karpatiat Ry:llä ja Sydän- ja keuhkosiirrokkailla on myös tukihenkilötoimintaa.

Tule mukaan Tunne pulssisi -agentiksi

Tunne Pulssisi -hankkeen aikana on järjestetty Tupu-agenttikoulutuksia, joissa on koulutettu 001-agentteja (terveydenhuollon ammattihenkilöt) ja 002-agentteja (maallikot). Agentit vievät viestiä pulssin tunnustelun tärkeydestä eteenpäin eri tilaisuuksissa, mm. kerhoissa, retkillä, luennoilla ja terveysmittaustilaisuuksissa.

Koulutuksen jälkeen agentti tietää eteisvärinän ja aivoinfarktin yhteyden, osaa perustella miksi pulssin tunnustelu on tärkeää ja ohjata pulssin tunnustelun, osaa ohjata tarvittaessa jatkohoitoon sekä käyttää ja hyödyntää ohjausmateriaaleja.

Kiinnostuitko? Tiedustele lähimmästä Sydänpiiristä agenttikoulutuksesta.

Tule mukaan Sydän Terveysmittauksiin

Jos olet terveydenhuollon ammattilainen ja haluat käyttää ammattitaitoasi muiden iloksi ja hyödyksi vapaa-ajallasi, toivotamme sinut tervetulleeksi vapaaehtoiseksi tekemään Terveysmittauksia. Mittaustoimintaa järjestetään yhdistyksestä riippuen kerran kaksi lukukaudessa, enimmillään kerran viikossa. Aikaa voit käyttää sen verran kuin itsellesi sopii. Ota yhteyttä paikkakuntasi sydänyhdistykseen tai lähimpään sydänpiiriin lähteäksesi mukaan vapaaehtoiseksi mittaajaksi. Lue lisää sydänyhteisön Terveysmittauksista.

Terveysmittausten myötä innostamme ihmisiä selvittämään verenpaineensa, kolesterolinsa ja vyötärönympäryksensä. Sydänyhteisön Terveysmittauksiin sisältyy aina elintapaohjaus. Lisätietoa mittaustuloksista ja elintavoista löytyy sydän.fi -verkkopalvelustamme.

Tule mukaan lipaskerääjäksi

Tarvitsemme lisää käsiä! Ja hyviä sydämiä. Aiempaa kokemusta et tarvitse, tärkeintä on, että haluat auttaa. Vapaaehtoisena sinä voit valita keräysajan ja -paikan, jolloin keräät lahjoituksia lippaaseen. Hetkikin kerääjänä on iso apu. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä lähimpään sydänyhdistykseen ja ilmoittudu lipaskerääjäksi.

Sydänliiton lipaskeräykset suoritetaan paikallisten piirien ja yhdistysten vapaaehtoisten voimin. Keräyksen tuotosta jää 100 % paikalliseen sydäntyöhön käytettäväksi. Tuotto käytetään sairastuneiden tukemiseen ja vertaistukitoimintaan.

Sydänyhdistykset osallistuvat myös vaalien yhteydessä järjestettäviin Pieni ele -keräyksiin.

Muita osallistumismahdollisuuksia

Edellä mainittujen lisäksi meillä on tarjolla paljon muitakin mielenkiintoisia ja antoisia tehtäviä – matkanjärjestäjiä, liikuntaryhmien ohjaajia, terveyden edistäjiä, kerhonvetäjiä, verkkosivujen päivittäjiä, virkistysvastaavia jne.

Ota yhteyttä omaan sydänyhdistykseesi ja kysy mitä kaikkea heillä on tarjottavana.

Haluatko pysyä ajan tasalla sydänyhteisön toiminnasta?

Tilaa järjestötiedote. Se kokoaa yhteen Sydänliiton ajankohtaiset vapaaehtoistoimintaa koskevat uutiset, tiedotteet ja tarjoukset. Järjestötiedote ilmestyy sähköisenä uutiskirjeenä yhdeksän kertaa vuodessa.