Maailman sydänpäivä

Maailman sydänpäivä on kansainvälinen toimintapäivä terveempien sydänten hyväksi. Vuosittain 29.9. vietettävä teemapäivä keskittyy vuonna 2019 kasviksiin ja kasvisten määrän lisäämiseen päivittäisen ruokavalion osana.

Tavoitteemme on saada ihmiset pitämään hyvää huolta sydämistään pienillä päivittäisillä valinnoilla. Maistuva valinta sydämen hyväksi on lisätä kasvisten määrää päivän kaikissa aterioissa.

Maailman sydänpäivänä kannustamme kaikkia tekoihin, joilla sydän voi paremmin ja joilla sydämestä huolehtiminen tulee näkyväksi.

Herkuttele kasviksilla

Kasvisruoka tai kasvisten määrän lisääminen aterioihin on helppo ja herkullinen tapa huomioida omaa sydäntä. Valinta sydämelle on lähes aina valinta myös ympäristölle. Niin myös nyt.

Kasvisruokien kirjo, reseptiikka niiden valmistamiseen sekä kauppojen kasvistarjooma ovat iloksemme kasvaneet jo laajoiksi. Niistä jokainen löytää varmuudella useammankin suosikin, jonka lisätä säännöllisiksi arjen ateriavalinnoiksi.

Helppo tapa totutella ja tutustua paremmin kasviksiin ruoassa on lisätä jo itselle tuttuihin arkiruokiin niiden määrää. Näin täytät vatsaasi kuin huomaamatta sydämellesi lempeämmällä tavalla ja olosi kevenee.

Herkullisimmat kasvisruokareseptit löydät Sydänmerkin sivuilta

Pukukoodi: punainen

Maailman sydänpäivänä olemme perinteisesti myös rohkaisseet ihmisiä pukeutumaan punaiseen ja tekemään siten sydämen terveydestä näkyvää. Lisäksi useat tunnetut rakennukset ja maamerkit ovat olleet valaistuina punaiseksi päivän kunniaksi muistuttaen osaltaan sydänten hyväksi tehtävän työn ja arkisten valintojen tärkeyttä.

Ole sydänsankari

Maailman sydänpäivä on kansainvälinen teemapäivä, jossa mukana on myös maailman sydänjärjestö WHF. He kannustavat kampanjasivuillaan jokaista olemaan sydänsankari ja tekemään lupauksen sydämen hyväksi. Tähän kansainväliseen teemaan on helppo tarttua myös meillä Suomessa ja tehdä lupaus vaikkapa juuri kasvisten määrän lisäämisestä omiin aterioihin.

Näytään ja kuulutaan!

Toivotamme sinut mukaan tekemään sydämen terveydestä ja päivän teemoista näkyvää. Tarjoile ja herkuttele kasviksilla omalla tyylilläsi, pukeudu punaiseen ja ole sydänsankari kutsumalla myös lähipiirisi mukaan ja jakamalla päiväsi sosiaalisessa mediassa.

Kuvat kasvisten täyttämistä kattauksista sekä näyttävät punaiset asut leviävät sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #maailmansydänpäivä ja #pukeudupunaiseen. Kansainvälisiin uutisvirtoihin voi liittyä halutessaan tunnisteella #worldheartday.

Ole Maailman sydänpäivän hyväntekijä

Tule mukaan tukemaan sydänterveyden hyvää kehitystä ja perusta oma Maailman sydänpäivän sähköinen keräyslipas. Keräysvarat käytetään suomalaisten sydänterveyden edistämiseen sekä sairastuneiden hoidon ja kuntoutuksen parantamiseen. Voit myös tehdä lahjoituksen muiden perustamiin keräyksiin.

Terveempi sydän

Jos sattuisi olemaan niin, että sydänterveyttä edistävät elintavat eivät olisikaan läpäisseet tietoisuutta tai ne ovat päässeet unohtumaan: ruoka, liikunta, tupakoimattomuus ja riittävä lepo. Siinä ne ovat. Kaikista näistä löytyy oivallista tietoa verkkopalvelusta sydän.fi.

Hyvää Maailman sydänpäivää!