Maailman Sydänpäivä

Maailman Sydänpäivä on kansainvälinen toimintapäivä sydänterveyden hyväksi. Vuonna 2018 Maailman Sydänpäivä 29.9. on lauantai ja sitä vietetään Suomessa pukeutuen punaiseen.

Maailman sydänpäivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta sepelvaltimotaudista ja sen riskitekijöistä. Tavoitteena on saada ihmiset pitämään hyvää huolta omasta sydämestään.

Pukeudu punaiseen Maailman sydänpäivänä 29.9.

Maailman sydänpäivän kansainvälinen teema on tänä vuonna My Heart, your heartMaailman sydänjärjestö WHF kannustaa kaikkia tekemään lupauksen sydämelle. Lupaus voi olla esimerkiksi tupakoinnin lopettaminen, terveellisempi ruokavalio tai liikunnan lisääminen.

Suomessa rohkaisemme ihmisiä pukeutumaan punaiseen ja tekemään siten sydänterveydestä ja sydäntyöstä näkyvää. Suomalaisten sydänterveyden huima edistyminen saa jatkuvasti kiitosta maailmalla ja tästä me voimme olla ylpeitä. Uskomme, että Suomessa sydänterveyttä ylläpitävien elintapojen merkitys on läpäissyt tietoisuuden hyvin. Sydänliittokin on pitänyt tästä huolta jo 1950-luvun puolivälistä lähtien.

Lue lisää Maailman sydänpäivästä

Tee sydänterveydestä näkyvää

Toivotamme sydämellisesti sinut mukaan tekemään sydänterveydestä näkyvää. Pukeudu punaiseen ja kutsu myös lähipiirisi mukaan. Sosiaalisen median kautta on helppo jakaa tietoa ja kuvia Maailman sydänpäivästä. Kansainvälisiin uutisvirtoihin voi liittyä halutessaan tunnisteella #worldheartday. Suomessa käytämme sosiaalisessa mediassa tunnisteita #pukeudupunaiseen ja #maailmansydänpäivä.

Rakennukset pukeutuvat punaiseen

Kansainvälisesti monet rakennukset pukeutuvat punaiseen Maailman sydänpäivänä hyödyntäen julkivalaistustaan. Valtakunnallisen näkyvyyden saavuttamiseksi Sydänliitto tekee Maailman sydänjärjestön tavoin työtä saadakseen mahdollisimman monia merkittäviä rakennuksia ja maamerkkejä valaistuksi punaiseen 29.9.  Tällä hetkellä mukaan ovat ilmoittautuneet mm. SkyWheel Helsinki, Finlandia-talo, Helsingin ja Kuopion kaupunginteatterit, Oulun teatteri, Lahden Energia, Luhta-talo, Ylistön silta Jyväskylässä, Näsinneula ja Naistenlahden voimalaitos Tampereella, Puumalan Siltatorni, Finnevikin silta Espoossa, Kehä III:n lentoasemantien liittymäsillat Vantaalla, Espoon ja Iisalmen kulttuurikeskukset sekä Scandic-hotelleja ympäri Suomen. Voit auttaa meitä saamaan lisää rakennuksia mukaan  ja  ehdottaa omalla paikkakunnalla kohteita valaistaviksi.  Lisätietoa: tiedotus@sydanliitto.fi. Voit ehdottaa valaisukohteita myös suoraan meille.

Osallistu Maailman sydänpäivän hyväntekijöihin

Tule mukaan tukemaan sydänterveyden hyvää kehitystä ja perusta oma Maailman Sydänpäivän sähköinen keräyslipas. Keräysvarat käytetään suomalaisten sydänterveyden edistämiseen sekä sairastuneiden hoidon ja kuntoutuksen parantamiseen. Voit myös tehdä lahjoituksen muiden perustamiin keräyksiin.

Elintavoilla terveempi sydän

Jos sattuisi olemaan niin, että sydänterveyttä edistävät elintavat eivät olisikaan läpäisseet tietoisuutta tai ne ovat päässeet unohtumaan: ruoka, liikunta, tupakoimattomuus ja riittävä lepo. Siinä ne ovat. Kaikista näistä löytyy oivallista tietoa verkkopalvelusta sydän.fi.

Hyvää Maailman sydänpäivää!