Maailman Sydänpäivä

Maailman Sydänpäivä on kansainvälinen toimintapäivä sydänterveyden hyväksi. Vuonna 2018 Maailman Sydänpäivä 29.9. on lauantai ja sitä vietetään Suomessa pukeutuen punaiseen.

Päivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta sepelvaltimotaudista ja sen riskitekijöistä. Maailman sydänjärjestö WHF:n teemaa tulevan syksyn päivään ei ole vielä julkaistu (1.6.2018). Päivitämme tiedon tänne, kun tieto julkaistaan.

Pukeudu punaiseen

Suomessa rohkaisemme ihmisiä pukeutumaan punaiseen ja tekemään siten sydänterveydestä ja sydäntyöstä näkyvää. Uskomme, että Suomessa sydänterveyttä ylläpitävien elintapojen merkitys on läpäissyt tietoisuuden hyvin. Sydänliittokin on pitänyt tästä huolta 50-luvun puolivälistä lähtien. Eikä syyttä: Suomalaisten sydänterveyden huima edistyminen saa jatkuvasti kiitosta maailmalla.

Kansainvälisesti Maailman Sydänpäivänä 29.9. monet rakennukset pukeutuvat punaiseen julkivalaistuksen avulla. Valtakunnallisen näkyvyyden saavuttamiseksi Sydänliitto tekee Maailman sydänjärjestön tavoin työtä saadakseen mahdollisimman monia merkittäviä rakennuksia ja maamerkkejä valaistuksi punaiseen 29.9. Vaikuttajana voit auttaa meitä onnistumaan myös tässä työssä  ja  ehdottaa omalla paikkakunnalla kohteita valaistaviksi.

Tee sydänterveydestä näkyvää

Toivotamme sydämellisesti sinut mukaan tekemään sydänterveydestä näkyvää. Kansainvälisiin uutisvirtoihin voi liittyä halutessaan Twitterissä #worldheartday. Suomessa käytämme tunnistetta #pukeudupunaiseen ja #maailmansydänpäivä.

Elintavoilla terveempi sydän

Jos sattuisi olemaan niin, että sydänterveyttä edistävät elintavat eivät olisikaan läpäisseet tietoisuutta tai ne ovat päässeet unohtumaan: ruoka, liikunta, tupakoimattomuus ja riittävä lepo. Siinä ne ovat. Kaikista näistä löytyy oivallista tietoa verkkopalvelusta sydän.fi.