Vertaistuki

vertaistuki2.jpg

Kuva: Suomen Sydänliitto

Vertaistuki tarkoittaa kokemusten jakamista sellaisen ihmisen kanssa, jolla on samanlaisia kokemuksia, esimerkiksi samasta sairaudesta tai elämäntilanteesta. Vertaistuki perustuu kuuntelemiseen, keskusteluun sekä toisen ihmisen kokemusten kunnioittamiseen. Kun kokemukset ovat samanlaisia, toisen ihmisen on mahdollista ymmärtää hänelle jaettu sairastumistarina. Lue lisää vertaistuesta Sydänliiton sivuilta.

Vertaistukihenkilö on koulutettu auttamaan ja rohkaisemaan sairastunutta uudessa elämäntilanteessa. Hän tuntee sydänpotilaan arjen oman sydänsairautensa tuomalla kokemuksella. Tampereen Sydänyhdistyksen kerhojen ja ryhmien vastuuhenkilöt ovat vertaistukihenkilöitä. Vertaistukihenkilöitä on yhdistyksessä yhteensä 20. Kahdella vertaistukihenkilöllämme on kokemusasiantuntijan koulutus.

Oletko sairastunut sydänsairauteen ja haluaisit keskustella vertaistukihenkilön kanssa? Vai onko sairastumisestasi jo hieman aikaa ja haluaisit itse toimia vertaisena sairastuneelle?

Lue lisää vertaistukitoiminnasta tai etsi itsellesi sopivaa vertaistukihenkilöä Hämeenmaan Sydänpiirin sivuilta.

Voit etsiä itsellesi sopivaa vertaistukihenkilöä tai kokemustoimijaa myös Sydänliiton valtakunnallisesta palvelusta.

Vertaistukea saat myös verkossa, Sydänliiton Sydän Chatissa. Chatti-keskustelut järjestetään Tukinetissä ja mukaan pääsee, kun käy rekisteröimässä anonyymin tunnuksen ja kirjautuu chatin alkaessa sisälle.  Katso aikataulu ja teemat sekä rekisteröidy täällä.