Kilpaurheilu

Siirron saaneilla on mahdollisuus harrastaa kilpaurheilua joko oman alueensa eri lajien erikoisseuran riveissä tai sitten suoraan SYKE:n nimissä. Oman alueen erikoisseurat löydät yleensä parhaiten oman kuntasi nettisivuilta tai ao. lajiliiton sivuilta.

Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU järjestää vuosittain eri lajien tapahtumia sekä kansallisia että SM-kilpailuja, joihin voit osallistua - linkki tapahtumakalenteriin.

Kilpailuihin osallistuminen edellyttää VAU:n lisenssin hankkimista - lisenssin vakuutusehdot löydät täältä.

Elinsiirron saaneille järjestetään myös kansainvälisiä kilpailuita, joista kohokohtina ovat sydän- ja keuhkosiirrokkaiden omat EM-kilpailut sekä kaikkien elinsiirron saaneiden yhteiset MM-kilpailut. Molempiin osallistuminen on vapaaehtoista, joten joukkueeseen pääsevät kaikki halukkaat.

EM- ja MM-kisamatkat ovat pääsääntöisesti omakustanteisia, yhdistykseltä tai VAU:lta voidaan kisakohtaisesti saada avustuksia kisamatkakustannuksiin. Kisoihin valmistautumisen, ilmoittautumiset ja kisajoukkueen kokoamisen koordinoi ja hoitaa VAU yhteistyössä meidän potilasjärjestöjen kanssa. Ennen jokaista kilpailua pyritään järjestämään joko yhteisiä tai lajikohtaisia valmennusleirejä eri paikoissa ympäri Suomea - niistä tiedotetaan erikseen tapauskohtaisesti myös näillä sivuilla.

EM-kilpailut

European Heart and Lugn Transplant Federation (EHLTF) järjestää joka toinen vuosi EM kilpailut - viimeksi ne järjestettiin v2016 Vantaalla, seuraavat kilpailut ovat 11.-17.6.2018 Italian Lignanossa. Osallistumisoikeus näihin EM-kilpailuihin on jokaisella sydän-, keuhko- tai sydän-keuhkosiirron saaneella henkilöllä. EHLTF:n virallisille nettisivuille pääset tämän linkin kautta.

Yleiset elinsiirrokkaiden ja dialyysissa olevien EM-kilpailut pidetään vuonna 2018 myös Italiassa, Sardiniassa Calgiariassa 17.-24.6.2018. Näihin kisoihin osallistumisoikeus on kaikilla elinsiirron saaneilla sekä dialyysissa olevilla. Näiden kisojen virallisille sivuille pääset tämän linkin kautta.

Vuoden 2016 Vantaa kotikisojen sivut löydät täältä.

Ensi kesänä järjestettävien Lignanon 2018 EM-kisojen omat viralliset nettisivut löytyvät täältä. Meidän omat kisasivut löydät vasemmalta alaotsikoista, sinne keräämme kaiken kisoihin valmistautumiseen ja kisoihin liittyvän materiaalin.

MM-kilpailut

MM-kilpailut järjestetään myös joka toinen vuosi - edelliset olivat 2015 Argentiinassa, ja seuraavat järjestetään Malagassa, Espanjassa 25.6.–2.7.2017. Osallistumisoikeus elinsiirron saaneiden MM-kisojen kilpailulajeihin on jokaisella elinsiirron saaneella henkilöllä (munuainen, maksa, sydän, keuhko, luuydin, haima ja/tai haiman saarekesolut, suolisto tai näiden yhdistelmä) ja elävällä elinluovuttajalla (munuainen, maksa, luuydin).

Vuonna 2018 järjestetään myös elinsiirron saaneiden talvikisat Anzère, Sveitsissä - lisätietoja kisoista täältä.

Lisätietoja MM-kilpailuista löytyy

• VAU:n sivuilta - linkki