Kilpaurheilu

Siirron saaneilla on mahdollisuus harrastaa kilpaurheilua joko oman alueensa eri lajien erikoisseuran riveissä tai sitten suoraan SYKE:n nimissä. Oman alueen erikoisseurat löydät yleensä parhaiten oman kuntasi nettisivuilta tai ao. lajiliiton sivuilta.

Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU järjestää vuosittain eri lajien tapahtumia sekä kansallisia että SM-kilpailuja, joihin voit osallistua - linkki tapahtumakalenteriin.

Kilpailuihin osallistuminen edellyttää VAU:n lisenssin hankkimista - lisenssin vakuutusehdot löydät täältä.

Elinsiirron saaneille järjestetään myös kansainvälisiä kilpailuita, joista kohokohtina ovat sydän- ja keuhkosiirrokkaiden omat EM-kilpailut sekä kaikkien elinsiirron saaneiden yhteiset MM-kilpailut. Molempiin osallistuminen on vapaaehtoista, joten joukkueeseen pääsevät kaikki halukkaat.

EM- ja MM-kisamatkat ovat pääsääntöisesti omakustanteisia, yhdistykseltä tai VAU:lta voidaan kisakohtaisesti saada avustuksia kisamatkakustannuksiin. Kisoihin valmistautumisen, ilmoittautumiset ja kisajoukkueen kokoamisen koordinoi ja hoitaa VAU yhteistyössä meidän potilasjärjestöjen kanssa. Ennen jokaista kilpailua pyritään järjestämään joko yhteisiä tai lajikohtaisia valmennusleirejä eri paikoissa ympäri Suomea - niistä tiedotetaan erikseen tapauskohtaisesti myös näillä sivuilla.

EM-kilpailut

European Heart and Lugn Transplant Federation (EHLTF) järjestää joka toinen vuosi EM kilpailut - viimeksi ne järjestettiin v2018 Italian Lignanossa. Osallistumisoikeus näihin EM-kilpailuihin on jokaisella sydän-, keuhko- tai sydän-keuhkosiirron saaneella henkilöllä. EHLTF:n virallisille nettisivuille pääset tämän linkin kautta.  Vuoden 2020 EM kilpailut ovat Espanjassa, Vitoria Gasteiz'ssa.

Vuoden 2016 Vantaa kotikisojen sivut löydät täältä ja vuoden 2018 Lignanon kotisivut löytyvät täältä.

Yleiset elinsiirrokkaiden ja dialyysissa olevien EM-kilpailut pidetään erikseen ja ne järjestää European Transplant and Dialysis Sport Federation - ETDSF. Vuoden 2018 kisat olivat myös Italiassa, Sardinian Calgiariassa. Näihin kisoihin osallistumisoikeus on kaikilla elinsiirron saaneilla sekä dialyysissa olevilla. ETDSF:n kisojen virallisille sivuille pääset tämän linkin kautta.

MM-kilpailut

Elinsiirron saaneiden yleiset MM-kilpailut järjestetään joka toinen vuosi, parittomina vuosina - edelliset olivat 2015 Argentiinassa ja 2017 Malagassa, Espanjassa. Vuonna 2018 järjestettiin pitkästä aikaan myös elinsiirron saaneiden talvikisat Anzère, Sveitsissä.

Osallistumisoikeus elinsiirron saaneiden MM-kisojen kilpailulajeihin on jokaisella elinsiirron saaneella henkilöllä (munuainen, maksa, sydän, keuhko, luuydin, haima ja/tai haiman saarekesolut, suolisto tai näiden yhdistelmä) ja elävällä elinluovuttajalla (munuainen, maksa, luuydin).

Vuonna 2019 MM-kilpailut järjestetään Englannissa, Newcastlessa. Lisätietoja MM-kilpailuista löytyy

• VAU:n sivuilta - linkki
  • MM-kilpailuiden virallisilta sivuilta - linkki