KELA:n Omaishoitajakurssit (parikurssi) Kunnonpaikka

Omaishoitajien kuntoutuskurssit 2021 (parikurssi)

Kenelle

• Kurssi on tarkoitettu omaishoitajille jotka avustavat tai hoitavat aikuista läheistään päivittäin.
  • He osallistuvat kurssille aikuisen omaishoidettavansa kanssa, joilla on omaishoitajuudesta aiheutuvaa uupumusta tai uupumusoireita, jotka voivat uhata omaishoitajana jatkamista.
  • Kurssit ovat valtakunnallisia
  • Omaishoitajalla sekä hoidettavalla tulee olla riittävästi toimintakykyä jotta he kykenevät toimimaan kuntoutuksen aikana ilman jatkuvaa avustamista.
  • Kurssin tavoite ja sisältö Kurssin tavoitteena on lisätä kuntoutujien keinoja omaishoitajan arjessa toimimisen ohessa oman terveydentilan ja elämänlaadun ylläpitämiseksi.
  • Kurssin aikana pyritään löytämään voimavaroja arjessa jaksamiseen sekä omaishoitajan arkipäivän ongelmallisiin tilanteisiin. Kurssilla saa myös ohjausta siihen mistä voi saada tietoa omaisen / hoidettavan sairauksista sekä niihin liittyvistä palveluista.
  • Omaishoitajien kurssi on ryhmämuotoista kuntoutusta, joka on kohdennettu aikuisen puolison, omaisen tai läheisen omaishoitajana toimiville sekä heidän hoidettaville henkilöille.
  • Kelan kuntoutus on kuntoutukseen osallistuville henkilöille maksutonta.
  • Hakeminen Kurssille haetaan Kelan lomakkeella KU132. Lääkärinlausuntoa tms. selvitystä ei tarvita hakemuksen liitteeksi.
  • Kurssille hakemisen edellytyksenä ei tarvitse olla kunnan kanssa laadittua omaishoitosopimusta. Hakemus toimitetaan Kelaan. Myönteisen kuntoutuspäätöksen saaneille Kunnonpaikka lähettää kutsukirjeen ennen kuntoutuksen alkua. Lopullisen kuntoutuspäätöksen tekee Kela. Kurssin koostuu kolmesta viiden vuorokauden mittaisesta ryhmäjaksosta ja ne toteutetaan noin 12 kuukauden aikana.
  • Lisätiedot: Päivi Rossinen, avainasiakaspäällikkö, asiantuntija, kuntoutus- ja hyvinvointipalvelut 050 554 3330 paivi.rossinen@kunnonpaikka.com
  • Kunnonpaikka on monipuolisesti palveleva kuntoutusja hyvinvointikeskus sekä kylpylähotelli. Kunnonpaikka sijaitsee Itä-Suomen vehmaassa järvimaisemassa, vain 10 kilometriä Kuopiosta pohjoiseen. Samalla käynnillä voit hyödyntää Kunnonpaikan monipuolisen kylpylähyvinvointi ja hemmottelupalvelutarjonnan.

Omaishoitajien kuntoutuskurssit 2021 (parikurssi)

• 81961: Kuntoutusjaksot 15-19.3.2021, 23-27.8.2021, 7-11.12.2021
  • 81962: Kuntoutusjaksot 26-30.4.2021, 20-24.9.2021, 24-28.1.2022