Pikkujouluretki Valamoon 3.12.2015

3.12.2015

Teimme Pikkujouluretken Valamoon, Heinävedelle to 3.12.2015. Matkalle osallistui 34 henkilöä. Perillä Valamossa saimme tutustua mukavien ja asiantuntevien munkkien opastuksella Valamon historiaan ja nykytoimintaan, viinin valmistukseen ja Valamon kirkkoon. Lisäksi jokainen tutustui omatoimisesti taidenäyttelyyn ja Valamon historiasta kertovaan näyttelyyn. Tervetulomaljoina nautimme punaisessa huoneessa hyvänmakuiset ja lämpimät glögit. Viinituvassa saimme nauttia viininmaistiaisista; oli erilaisista marjoista valmistettua, niin punaista kuin valkoistakin viiniä sekä ihanan makeaa jälkiruokaviiniä. Viski- ja pontikkamaistiaiset piti ostaa euroilla ravintolasta, niitä ei päästy maistelemaan ilmaiseksi. Lounasta nautimme myös punaisessa huoneessa, ruokalajeja seisovassa pöydässä oli runsaasti, ihanista salaateista makoisaan jälkiruokaan ja kahviin. Ja lähtökahvilla nautimme suussa sulavista joulutortuista. Tulomatkalla linja-autossa oli sittten joululaulujen vuoro. Oli mukava ja todella mielenkiintoinen retki! Kiitos kaikille osallistujille,matkanjohtaja Ullalle, turvalliselle kuljettajalle ja koko Valamon väelle!