Vertaistukihenkilö

Kyrösjärven seudun sydänyhdistyksen vertaistukihenkilöt:

Hilkka Petäjä, Puh 040 760 3984 tai hilkka.petaja@outlook.com
Sakari Virtanen, puh 040 724 7114 tai leosakke@gmail.com

mm. Ikaalisten ja Hämeenkyrön sydänsairastuneille ja/tai omaisille.

Vertaistukihenkilö kuuntelee, kannustaa ja kunnioittaa. Hän on ehdottoman vaitiolovelvollinen, tavallinen ihminen, joka auttaa ja ymmärtää toista samankaltaisessa elämäntilanteessa olevaa. Vertaistukitoiminta on vapaaehtoistoimintaa, joka on tarvitsijalle maksutonta. Vertaistukijan tehtävänä on välittää kokemustietoa siitä, mitä on olla sydänpotilas ja miten sairauden kanssa tulee toimeen. Vertaistukija on kokemusten jakaja, rohkaisija ja tiedonvälittäjä. Hän ei tee kotitalous- tai muita töitä. Vertaistukijat saavat Sydänliiton järjestämän kaksipäiväisen vertaistukikoulutuksen ja osallistuvat sydänpiirien järjestämiin tapaamisiin ja työnohjaustilaisuuksiin.

Löydä oma tukijasi myös näin

Voit etsiä vertaistukihenkilöä myös seur. linkistä:
 Etsi tukihenkilöä vertaistukihaulla

Vertaistukijaan saa yhteyden myös sydänyhdistysten ja sydänpiirien kautta. Tavallisimpia sydänsairauksia kuten sepelvaltimotautia sairastavien, ohitusleikkaus- ja pallolaajennuspotilaiden tukihenkilöt löytyvät sydänpiireittäin.
Sydänlihassairauksien potilasjärjestön tukihenkilöverkosto löytyy ​Karpatiat ry:n kautta, sarkoidoosipotilaiden tukihenkilöt ​Sydän- ja keuhkosiirrokkaat – SYKE ry:n kautta ja synnynnäisesti sydänvikaisten ja heidän läheistensä tukihenkilöt ​Sydänlasten ja -aikuisten kautta.
Myös joillakin harvinaisempia sydänsairauksia sairastavilla on vertaisverkostoja, joista saa lisätietoja Sydänliitosta.

Sydän Chat - vertaistukea verkon välityksellä

Sydän Chat on Sydänliiton uusi vertaistuen muoto, jonka tarkoituksena on tuoda yhteen sydänsairauksia sairastavia eri ikäisiä ihmisiä ja heidän läheisiään jakamaan kokemuksiaan, antamaan ja saamaan vertaistukea reaaliajassa olinpaikasta riippumatta.
Sydän Chatissa on aina ennalta määritelty teema. Keskustelua Sydän Chatissa käydään anonyymisti nimimerkillä ja keskustelemaan pääsee kerrallaan 12 osallistujaa. Chat-keskustelussa mukana ovat myös Sydänliiton vapaaehtoiset koulutetut vertaisohjaajat, jotka toimivat keskustelun virittäjinä. Lisäksi Chatissa voi olla paikalla myös Sydänliiton työntekijä sekä erikseen ilmoitettuina kertoina myös asiantuntijavierailijoita.
Sydän Chatit järjestetään Tukinetissä ja mukaan pääsee, kun käy rekisteröimässä anonyymin tunnuksen Tukinettiin ja saapuu paikalle kun Sydän Chat on käynnissä. Linkki Sydän Chattiin löytyy tuolloin Tukinetin etusivulta ja liveryhmäsivulta. Tulevien Sydän Chattien ajankohdat ja teemat löytyvät myös Sydänliiton Tapahtumakalenterista.