Kyrönmaan Sydänyhdistys ry 40-vuotta 5.3.2020

Kyrönmaan sydänyhdistys ry:n perustava kokous pidettiin Laihialla 5.3.1980. Toimialueeseen kuuluivat kunnat Laihia, Vähäkyrö ja Isokyrö. Puheenjohtajana aloitti Laihian johtava terveyskeskuslääkäri Tapio Koskela ja hallitukseen kuului 12 jäsentä toimialueen kunnista. Jäseniä ensimmäisenä toimintavuotena oli 266.

Vuonna 1987 yhdistys siirtyi Pohjanmaan rannikkopiiristä nykyiseen Etelä-Pohjanmaan sydänpiiriin. Yhdistyksen keskeinen tavoite on edistää terveitä elämäntapoja, ohjata ylläpitämään sydänterveyttä ja tukea jo sairastuneita. Sydänviikko on yhdistyksen tärkein vuosittainen tapahtuma, jota on vietetty vuodesta 2003 lähtien. Vuosien varrella on käyty markkinoilla, työpaikoilla, päiväkodeissa, kirjastoissa, apteekeissa sekä kaupassa pitämässä esim. Sydän-merkki infoa, 112-päivää, Korvaamaton kovalevy ja Tunne pulssisi kampanjat jne. Terveysneuvonnassa painopisteenä on sydän-ja verisuonisairauksien riskitekijät: verenpaine, kolesteroli, diabetes sekä tupakointi ja painonhallinta.

Yhdistyksen Liekkikahvila toiminta aloitettiin v. 2013, Virkistävän ja mukavan yhdessäolon lisäksi Liekkikahvilan ohjelmissa mm. eriaiheisia asiantuntija luentoja ja toiminnan esittelyjä sekä infoa uusimmista tiedoista sydänterveydessä. Kahvila kokoontuu kuukauden toinen torstai alkaen klo 15.00 Lounasravintola Helmessä Tervajoella.

Laihialle valmistui yhdistyksen aktiivitoimijoiden tuloksena ulkoliikunta puisto v. 2019. Rahoittajana toimi Pohjanmaan Ely-keskus ja väliaikaisen rahoituksen rakentamisajalle myönsi Suomen sydänliitto. Liikuntapuiston avasi käyttöön Paula Risikko. Lähiliikuntapaikka tarjoaa kaikille halukkaille mahdollisuuden oman kunnon kohentamiseen. Yhdistyksen virkistystoimintaan kuuluvat mm. liikuntatapahtumat, virkistys-, kuntoutus- ja lomamatkat, teatteriretket, puurojuhlat jne. Jokaisella retkellä, juhlissa ja päätepisteessä on meitä aina odottanut, uusi yhteinen, mieltä ja sydäntä rikastuttava kokemus.

Vertaistukitoiminta on ollut saatavilla vuodesta 1996, Sydänliiton kouluttamat, vaitiolovelvolliset ja vapaaehtoistyötä tekevät vertaistukihenkilöt ovat sairauden asiantuntijoita ja ymmärtäjiä tavalla, jota kukaan muu ei voi korvata. Yhdistyksen vertaistukihenkilöinä tällä hetkellä toimii neljä tukihenkilöä, joiden yhteystiedot löytyvät yhdistyksen kotisivuilta.

Yhdistyksen puheenjohtajina ovat toimineet: Tapio Koskela, Jarmo Heinäaho, Mirja Olli, Paavo Pyykönen, Ritva Tapio, Aarre Perttu, Pauli Leppiniemi, Pertti Vieri, Erkki Maimanen, ja nyt v. 2021 Marja-Leena Niemelä. Puheenjohtajan lisäksi hallitukseen kuuluu 9 hallituksen jäsentä kyrönmaan alueelta. Yhdistyksellä on kaksi kunniajäsentä Pirkko Hurri, Isokyrö ja Anna-Liisa Ketonen, Laihia.

Yhdistyksen tapahtumat ja retket ovat avoimia kaikille ja koko perheelle kohdennettuja. Yhdistyksen aktiiviset jäsenet ovat Kyrönmaan sydänyhdistyksen kasvot ja sydän, kiitos kun osallistutte ja samalla tuette oman alueen tärkeää sydäntyötä.