Vertaistuki

Vertaistuki on vapaaehtoista ja vastavuoroista kokemusten jakamista. Vertaistukihenkilö on vaitiolovelvollinen tavallinen ihminen, joka auttaa ja ymmärtää toista samankaltaisessa elämäntilanteessa olevaa. Vertaistukihenkilöön saat yhteyden monin eri tavoin.

Vertaistukihenkilöt toimivat monella tavalla

Sydänyhdistyksissä toimii ympäri maan noin 700 vertaistukihenkilöä. He ovat henkilöitä, jotka ovat itse sairastuneet sydänsairauteen tai ovat sairastuneen läheisiä. Vertaistukija on kuuntelija, kokemusten jakaja, rohkaisija ja tiedonvälittäjä.

Voit soittaa tai lähettää sähköpostia vertaistukihenkilölle. Jos asutte lähekkäin, voitte kenties tavatakin. Sydänyhdistyksien järjestämissä ryhmissä on mukana myös vertaistukihenkilöitä.

Vertaistukihenkilöt ovat Sydänliiton valmentamia ja vaitiolovelvollisia. Vertaistukijat käyvät Sydänliiton järjestämän kaksipäiväisen vertaistukihenkilökoulutuksen ja osallistuvat sydänpiirien järjestämiin tapaamisiin ja työnohjaustilaisuuksiin.

Löydä oma tukijasi

Parhaiten löydät vertaistukihenkilön Etsi tukihenkilöä vertaistukihaulla.

Vertaistukitoiminta on sydänyhdistysten vapaaehtoistoimintaa, joka on tarvitsijalle maksutonta. Tavallisimpia sydänsairauksia kuten sepelvaltimotautia sairastavien, ohitusleikkaus- ja pallolaajennuspotilaiden tukihenkilöt löytyvät myös alueittain sydänpiirien verkkosivuilta.

Sydänlihassairauksia, kardiomyopatiaa, sydänsarkoidoosia ja jättisolumyokardiittia sairastavien vertaistukihenkilöt löytyvät vertaistukihausta ja Karpatiat ry:n verkkosivuilta. Sydän- tai keuhkosiirron saaneiden vertaistukihenkilöt löytyvät myös vertaistukihausta ja lisäksi ​Sydän- ja keuhkosiirrokkaat – SYKE ry:n verkkosivuilta. Synnynnäisesti sydänvikaisten ja heidän läheistensä tukihenkilöt löytyvät parhaiten Sydänlasten ja -aikuisten kautta.

Sydän Chat - vertaistukea verkon välityksellä

Sydän Chat on Sydänliiton vertaistukitoimintaa, jonka tarkoituksena on tuoda yhteen sydänsairauksia sairastavia eri ikäisiä ihmisiä ja heidän läheisiään jakamaan kokemuksiaan, antamaan ja saamaan vertaistukea reaaliajassa olinpaikasta riippumatta.

Sydän Chatissa on usein ennalta määritelty teema. Keskustelua Sydän Chatissa käydään anonyymisti nimimerkillä ja keskustelemaan pääsee kerrallaan 12 osallistujaa. Chat-keskustelussa mukana ovat myös Sydänliiton vapaaehtoiset koulutetut verkkotukihenkilöt, jotka toimivat keskustelun virittäjinä. Lisäksi Chatissa voi olla paikalla Sydänliiton työntekijä sekä erikseen ilmoitettuina kertoina asiantuntijavierailijoita.

Sydän Chatit järjestetään Tukinetissä ja mukaan pääsee, kun käy rekisteröimässä anonyymin tunnuksen Tukinettiin. Sydän Chatin alkaessa kirjaudutaan sisälle. Linkki Sydän Chattiin löytyy Tukinetin etusivulta ja liveryhmäsivulta. Tulevien Sydän Chattien ajankohdat ja teemat löytyvät myös Sydänliiton Tapahtumakalenterista.

Sydän-puhelin

Sydän-puhelin on sydänsairastuneille ja heidän läheisilleen tarkoitettu maksullinen puhelinpalvelu, jossa voi käydä keskusteluja ryhmässä. Palvelussa voi keskustella muiden vastaavassa elämäntilanteessa olevien kanssa.

Puhelin on auki kevään aikana neljänä iltana viikossa. Puheluissa ovat välillä mukana myös koulutetut vertaistukihenkilöt.

Sydän-puhelimen teemat ja seuraavat vertaistukihenkilöiden päivystysvuorot:

• Maanantaisin keskustelevat sydänsairastuneiden läheiset, vertaistukija mukana 25.2. ja 4.3.
  • Tiistaisin keskustelevat hiljattain sairastuneet, vertaistukija mukana 26.2. ja 5.3.
  • Keskiviikkoisin keskustelevat sydänlihassairautta sairastavat, vertaistukija mukana 27.2. ja 6.3.
  • Torstaina keskustelevat sepelvaltimotautia sairastavat, vertaistukija mukana 28.2. ja 7.3.

Sydän-puhelin on maksullinen palvelunumero. Puhelinmaksulla katetaan palvelun kuluja. Jos et pysty soittamaan palvelunumeroon, on liittymällesi luultavasti asetettu palvelunumeroesto. Hinta: 0,25 e/minuutti + pvm/mpm.

Soita Sydän-puhelimeen 0700 03200

Keräämme Sydän-puhelimesta palautetta.