Kuntoutumiskurssit

Kuntoutumiskurssit ovat joko avo- tai laitoskursseja. Kurssin ohjelmallinen laajuus on vähintään 24 tuntia. Kurssi voidaan toteuttaa yhdessä tai useammassa osassa. Kurssiin voi liittyä verkossa toteutettavia osia tai jaksoja.

Kurssien tavoitteena on antaa sydänsairastuneelle ja hänen läheiselleen tietoa, taitoa ja tukea omahoitonsa toteuttamiseen ja tukea sairastuneen ja hänen läheisensä psykososiaalisen selviytymiseen. Kuntoutumiskurssilla ryhmän kanssa yhdessä tekeminen, keskustelut ja vertaistuki ovat merkittävässä roolissa.

Osallistujamäärä kurssille on 8-12 kuntoutujaa (+ mahdolliset läheiset). Kuntoutumislaitoksissa toteutettaviin kursseihin sisältyy kurssiohjelma, täysihoito ja majoitus kahden hengen huoneessa.

Hakeminen

Etsi kursseja Kuntoutuskalenterista.

Kuntoutumiskurssille haetaan Sydänliiton SSL 1 -hakulomakkeella (ruotsinkielinen SSL 1 ansökan till rehabiliteringskurs), johon liitetään kopio epikriisistä ja tarvittaessa muita selventäviä liitteitä. Hakemus lähetetään kunkin kurssin kohdalla mainittuun osoitteeseen. Yhdellä hakulomakkeella haetaan vain yhdelle kurssille. Kuntoutumiskurssien matkakustannuksista voi hakea korvausta Kelasta. Kela korvaa kursseille osallistuvien matkat omavastuuosuuden ylittävältä osalta halvimman matkustustavan mukaan. Tätä varten tarvitaan lääkärin suositus kurssille (täytettynä SSL 1 -hakulomakkeen alaosa tai hoitoselosteeseen tai lääkärintodistukseen kirjattu suositus tai erillinen vapaamuotoinen lausunto).

Ohje SSL 1 -hakulomakkeen lataamiseen ja tulostamiseen:

• klikkaa SSL 1-hakulomakkeen linkkiä, joka johtaa Dropboxiin
  • valitse sen jälkeen Download-toiminto
  • valitse Direct download -toiminto
  • lataa sitten lomake omalle koneellesi
  • täytä lomake omalla koneellasi sähköisesti ja lähetä se sähköpostilla eteenpäin
  • vaihtoehtoisesti tulosta tallentamasi lomake ja täytä se käsin

Työelämässä olevat voivat hakea myös sopeutumiskurssien ajalta Kelasta kuntoutusrahaa korvauksena ansionmenetyksestä. Lisätietoja kuntoutusrahasta saa Kelan toimipisteistä ja sivuilta www.kela.fi.

Harvinaisia sydänsairauksia sairastaville

Etelä-Suomen Sydänpiiri järjestää sopeutumisvalmennuskursseja harvinaisia sydänsairauksia sairastaville.