Etsi vertaistukihenkilö

Vertaistukihaulla voit löytää koulutetun vertaistukihenkilön läheltä tai kaukaa. Vertaistukihenkilö kuuntelee, kannustaa ja kunnioittaa. Hän on ehdottoman vaitiolovelvollinen tavallinen ihminen, joka auttaa ja ymmärtää toista samankaltaisessa elämäntilanteessa olevaa. Haulla löydät myös kokemustoimijat, jotka kertovat sairastuneen tarinaa muun muassa terveydenhuollon ammattilaisille.

Etsi sinulle sopivaa vertaistukihenkilöä Hae-toiminnolla. Ilman hakuehtoja näet kaikki vertaistukihenkilöt aakkosjärjestyksessä. Jos rajaat hakua, näet kriteetejäsi parhaiten vastaavan tukihenkilön ylimpänä. Vähennä hakuehtoja jos tuloksia ei näy.

Voit lähettää viestin tukihenkilölle Ota yhteyttä -linkkiä painamalla. Osaan vertaistukijoista voit olla yhteydessä myös puhelimitse tai sähköpostitse.

Vertaistukihenkilötoiminta on vapaaehtoistyötä, jossa koulutetut tukihenkilöt antavat tietoa ja tukea sekä jakavat kokemuksia muille sairastuneille ja heidän läheisilleen.

Kokemustoimija voi pitää sairastumiseen ja omaan elämäntarinaansa liittyviä puheenvuoroja erilaisissa koulutuksissa ja tilaisuuksissa. Hän voi myös tuoda sairastuneen näkökulman erilaisiin työryhmiin, jotta potilaan ääni tulee kuulluksi.