Kokemustoiminta

Kokemuskouluttajia ja –asiantuntijoita hyödynnetään laajasti sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa. Sairastuneen tai läheisen kokemukset täydentävät opintojen teoriatietoa. Kokemustoimijat voivat myös olla mukana suunnittelemassa ja kehittämässä sairastuneille tarkoitettuja palveluita.

Kokemuskouluttajat ja -asiantuntijat

Kokemustoimijat ovat koulutuksen käyneitä sairastuneita tai sairastuneiden läheisiä. Sydänliitolla on viisi kokemustoimijaa Espoossa, Helsingissä, Nakkilassa ja Tampereella. Kokemusasiantuntijat on valittu harkiten. He ovat sinut sairautensa tai läheisen sairauden kanssa ja sairastumisesta on kulunut aikaa vähintään kolme vuotta.

Kokemuskouluttaja tai -asiantuntija voi pitää sairastumiseen ja omaan elämäntarinaansa liittyviä puheenvuoroja erilaisissa koulutuksissa ja tilaisuuksissa. Hän voi myös tuoda sairastuneen näkökulman erilaisiin työryhmiin, jotta potilaan ääni tulee kuulluksi.

Etsi kokemustoimija

Sydänliiton kokemustoimijat löydät kokemustoimintaverkoston verkkosivuilta. Kokemustoimijoiden etsimiseen tarvitset tunnukset verkkosivuille. Voit myös tiedustella kokemustoimijoita suoraan Sydänliitosta.

Palkkiot

Mahdollisista kuluista ja palkkioista tehdään kokemustoimijan ja tilaajan välinen sopimus.

Kokemustoimijaksi

Sydänliitto kouluttaa uusia kokemustoimijoita tarpeen mukaan. Ota meihin yhteyttä, jos sinua kiinnostaa ryhtyä kokemustoimijaksi.

Sydänliitto on mukana kokemustoimijaverkostossa. Osa alueellisista verkostoista järjestää koulutuksia eri järjestöjen yhteistyönä. Alueellisten verkostojen yhteystiedot löytyvät kokemustoimintaverkoston verkkosivuilta.

Cecilia Bergström, yhteisökehittäjä