Yhteistyökumppaneille

Tarjoamme osaamista ja tukea erilaisiin
sydänterveyteen liittyviin hankkeisiinne ja tapahtumiinne

Tarjoamme sydänterveyden teemaan liittyviä tietoiskuja, luentoja, terveystapahtumia ja -mittauksia. Palvelumme koostuu toiveidenne ja tarpeidenne mukaan erilaisista kokonaisuuksista, joita toteuttaa asiantunteva henkilökunta luotettavilla ja laadukkailla välineillä. Alla esimerkkejä sydänterveyden toimintakokonaisuuksista:

Terveyden 3-ottelu

Nyt otetaan terveydestä mittaa! Terveyden 3-ottelu on toimiva ja mielenkiintoinen kokonaisuus haastaa itsensä terveyden äärellä. Toiminta sopii monenlaisiin tapahtumiin, yhdistysten toimintapäiviin, apteekkeihin, työyhteisön hyvinvointipäiviin jne.

Perinteisen kolmiottelun lajeina ovat kokonaiskolesterolin, vyötärönympäryksen ja verenpaineen mittaus, mutta siihen voidaan yhdistää myös muita terveysmittauksia ja toimintoja. Samalla voit osallistua myös valtakunnalliseen Terveyden 3-otteluun ja haastaa itsesi sekä ystäväsi mukaan leikkimieliseen kisaan!

Sydänpiirin sairaanhoitaja tulee toimipisteeseenne toteuttamaan terveyden 3-ottelun mittauksia ja jokainen osallistuja saa myös henkilökohtaisen palautteen ja ohjauksen. Kolmiottelua voi täydentää myös muilla lajeilla, jotka soveltuvat päivänne tavoitteisiin. Päivän kokonaisuuteen on liitettävissä esimerkiksi luentoa, elintarvikenäyttelyä ja liikuntatuokiota.

Elintarvikenäyttely

Usein havainnollistavat esimerkit kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Sydänpiirillä on kattava elintarvikenäyttely, jossa elintarvikkeiden suola-sokeri-rasvapitoisuudet on esitetty konkreettisina määrinä. Vertailussa on esillä kaksi samankaltaista tuotetta, jolloin katsojan on helppo havaita, miten valinnoilla voi vaikuttaa. Elintarvikenäyttelyyn kuuluu myös sairaanhoitajan ohjaus sekä tukimateriaali. Elintarvikenäyttely- ja neuvontakokonaisuuden voi järjestää omana toimintonaan tai kytkeä osaksi Terveyden 3-ottelua. Vuokraamme elintarvikenäyttelyä myös ammattilaisten hyödynnettäväksi.

Tunne pulssisi

Osaatko sinä tunnustella pulssisi? Tiedätkö, miksi se on tärkeää? Osaatko ohjata pulssin tunnustelun ja tiedätkö, miksi se on tärkeää?

Pulssin tunnustelun opettaminen ja siihen liitettävä luento sydämen eteisvärinästä on mielenkiintoinen ja hyödyllinen kokonaisuus. Sydämen eteisvärinä lisääntyy merkittävästi iän myötä ja sen voi havaita itsenäisesti tunnustelemalla pulssiaan. Sydänpiirillä on käytössä pulssikäsi, josta voi konkreettisesti tunnustella miltä eteisvärinä-syke tuntuu. Koulutamme myös Tunne pulssisi -agentteja vapaaehtoisiksi viestin viejiksi pulssin tunnustelun opetteluun. Toimintakokonaisuuksia ja koulutuksia räätälöidään niin väestölle kuin ammattilaisille. Lisätietoa: http://www.tunnepulssisi.fi/

Sydänmerkki tutuksi niin tuotteissa kuin aterioissa

Oletko pohtinut, että haluaisit edistää sydänterveyttä kylälläsi, lähikaupassasi tai lähiruokalassasi. Yksi keino siihen on terveellisen ravitsemuksen edistäminen sydänmerkin avulla.

• Sydänmerkki -tutuksi tapahtumia voimme toteuttaa vaikkapa lähikaupassanne. Räätölöimme mielenkiintoisen ja toimivan kokonaisuuden yhdessä kanssanne tarpeidenne ja toiveidenne mukaan.
  • Sydänmerkki -ateria on terveellinen ateria. Monelle kodin ulkopuolella syöty lounas on päivän ainoa lämmin ateria. Ei siis ole samantekevää, millaista ruoka on! Olemme tukenanne kertomassa Sydänmerkki-aterioista ja miten ravintolanne voi tätä hyödyntää. Haluamme vaikuttaa kanssanne ja viedä näin terveellistä ravitsemusta eteenpäin. Lisätietoa: http://www.sydanmerkki.fi/

Sydänterveys -luennot

Sydänterveyteen liittyvät luentokokonaisuudet ovat aina puhuttelevia ja mielenkiintoisia. Luennon aiheet voivat liittyä esimerkiksi sepelvaltimotautiin, kohonneeseen verenpaineeseen ja sen omaseurannan merkitykseen, sydäninfaktin oireisiin ja ensiapuun, sydänystävälliseen ruokaan, pulssin tunnusteluun ja eteisvärinään jne.  Aihekokonaisuuksista voitte sopia lisää sairaanhoitajamme kanssa.

Sydänjärjestöissä tunnetaan arki sydänsairauden kanssa

Toiminnassamme on mukana koulutettuja vertaistukihenkilöitä, jotka tuntevat arjen sydänsairauden kanssa. Osa vertaistukihenkilöistämme pitää myös luentoja sekä toimii työryhmissä ja tapahtumissa "sydänsairastuneen äänenä" ja kokemustiedon tuojana kehittämistoimintaan.

Ota yhteyttä:

Emmiina Vertanen