Kuntoutuskurssit ja tuetut lomat

sydanliitto_kesa_2018_09_hires.jpg

Kuva: Suomen Sydänliitto

1. Sydänliiton kuntoutumiskurssit

Sydänsairaus muuttaa elämää, mutta sen kanssa ei tarvitse pärjätä yksin. Sydänliiton kursseilla tapaat toisia samassa elämäntilanteessa olevia. Kokemusten jakaminen helpottaa ja auttaa toteuttamaan sinulle itsellesi sopivia muutoksia arkeesi.

Kurssien tavoitteena on antaa sydänsairastuneelle tietoa, taitoa ja tukea omahoitonsa toteuttamiseen ja psykososiaaliseen selviytymiseen. Kuntoutumiskurssilla ryhmän kanssa yhdessä tekeminen, keskustelut ja vertaistuki ovat merkittävässä roolissa. Kurssien vetäjinä toimivat kokeneet sydänterveyteen perehtyneet terveydenhuollon ammattilaiset kuten sairaanhoitaja/terveydenhoitaja, lääkäri, sydänfysioterapeutti ja psykoterapeutti. Osalla kursseista on mukana Sydänliiton kouluttama vertaistukihenkilö. Teemakurssit ovat tietopainotteisia joko koko päivän tai muutaman tunnin mittaisia. Erilaisia teemakursseja järjestetään myös verkossa. Kuntoutumiskurssit sisältävät 1-5 yöpymistä. Kursseille voi hakeutua koko maasta. Osallistumiselle ei ole ikärajaa ja läheisesi voi osallistua osalle kursseista. Kaikki kurssit ovat osallistujille maksuttomia.

Kursseille haetaan Sydänliiton Kuntoutumiskurssihakemus – lomakkeella. Hakemukset toimitetaan osoitteeseen Hämeenmaan Sydänpiiriin, Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere. Lisätietoja kursseista ja hakemuksista antaa Jaana Niemelä, puh. 050 560 9446, jaana.niemela(at)hameenmaansydan.fi.

Suomen Sydänliitto järjestää Veikkauksen tuella erilaisia sopeutumisvalmennuskursseja eri puolella Suomea. Kaikista kursseista löydät tarkempia lisätietoja osoitteesta https://sydänliitto.fi/kuntoutuskalenteri. Tässä alla esimerkkejä kursseista, jotka järjestetään syksyllä 2019 ja keväällä 2020 lähellä Etelä-Pohjanmaata, Keski-Suomea, Pirkanmaata ja Kanta-Hämettä:

Kuntoutumis-, teema- ja etäsopekursseja tukee Sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla. Muista Sydänjärjestöjen kuntoutumiskursseista löydät tietoa tästä linkistä https://sydanliitto.fi/kuntoutus-ja-tuki/kuntoutuskalenteri#/

2. Tuetut lomat

Lomat ovat saman sairauden, vamman tai elämäntilanteen omaaville aikuisille ja lapsiperheille.

• Tuetut lomat toteutetaan yhteistyössä valtakunnallisten sosiaali- ja terveysalan järjestöjen kanssa.
  • Lomaa voivat hakea kyseiseen kohderyhmään kuuluvat henkilöt puolison, muiden perheenjäsenten tai avustavan henkilön kanssa.
  • Loman omavastuuhinta 20€/hlö/vrk, alle 17v. lapset maksutta. Loma sisältää majoituksen, täysihoitoruokailut ja ryhmän lomaohjelman. Matkakustannuksista lomalainen vastaa itse.
  • Tuettua lomaa hakevan ei tarvitse olla kyseisen järjestön jäsen.
  • Tuetulla lomalla lomalainen saa mahdollisuuden tavata toisia samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia, jakaa kokemuksia ja saada voimavaroja arjen tueksi. Useimmilla lomilla on mukana vapaaehtoinen lomaohjaaja.
  • Päätökset loman myöntämisestä tehdään MTLH:ssa lomahakemusten pohjalta taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein. Huolellisesti täytetty hakemus ja avoin kuvaus elämäntilanteesta kertovat parhaiten loman hakemisen perusteista.

Hae tuetulle lomalle tästä.

Vuonna 2020 Keski-Suomen Sydänpiiri ry ja Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry järjestävät kaksi tuettua lomaa - keväällä Salossa ja syksyllä Mikkelissä. Alhaalta löydät lomien esitteet ja hakuajat.

Ajankohta Paikkakunta Loman esite Haku päättyy
14. - 19.04.2020 Salo Lehmirannan lomakeskus 13.01.2020
06. - 11.09.2020 Mikkeli Kyyhkylä Oy 05.06.2020

Pääset lukemaan MTLH ry:n kaikki vuoden 2020 tuetut lomat tästä.