Kuntoutus

sydanliitto_kesa_2018_09_hires.jpg

Kuva: Suomen Sydänliitto

KUNTOUTUMISKURSSIT

Sydänsairaus muuttaa elämää, mutta sen kanssa ei tarvitse pärjätä yksin. Sydänliiton kursseilla tapaat toisia samassa elämäntilanteessa olevia. Kokemusten jakaminen helpottaa ja auttaa toteuttamaan sinulle itsellesi sopivia muutoksia arkeesi.

Kurssien tavoitteena on antaa sydänsairastuneelle tietoa, taitoa ja tukea omahoitonsa toteuttamiseen ja psykososiaaliseen selviytymiseen. Kuntoutumiskurssilla ryhmän kanssa yhdessä tekeminen, keskustelut ja vertaistuki ovat merkittävässä roolissa. Kurssien vetäjinä toimivat kokeneet sydänterveyteen perehtyneet terveydenhuollon ammattilaiset kuten sairaanhoitaja/terveydenhoitaja, lääkäri, sydänfysioterapeutti ja psykoterapeutti. Osalla kursseista on mukana Sydänliiton kouluttama vertaistukihenkilö. Teemakurssit ovat tietopainotteisia joko koko päivän tai muutaman tunnin mittaisia. Erilaisia teemakursseja järjestetään myös verkossa. Kuntoutumiskurssit sisältävät 1-5 yöpymistä. Kursseille voi hakeutua koko maasta. Osallistumiselle ei ole ikärajaa ja läheisesi voi osallistua osalle kursseista. Kaikki kurssit ovat osallistujille maksuttomia.

Kursseille haetaan Sydänliiton Kuntoutumiskurssihakemus – lomakkeella. Hakemukset toimitetaan osoitteeseen Hämeenmaan Sydänpiiriin, Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere. Lisätietoja kursseista ja hakemuksista antaa Jaana Niemelä, puh. 050 560 9446, jaana.niemela(at)hameenmaansydan.fi.

Suomen Sydänliitto järjestää Veikkauksen tuella erilaisia sopeutumisvalmennuskursseja eri puolella Suomea. Kaikista kursseista löydät tarkempia lisätietoja osoitteesta https://sydänliitto.fi/kuntoutuskalenteri.Tässä esimerkkejä kursseista, jotka järjestetään syksyllä 2019 lähellä Etelä-Pohjanmaata, Keski-Suomea, Pirkanmaata ja Kanta-Hämettä:

Sepelvaltimotautiin sairastuneille

16.-19.9.2019 Rohkeutta liikuntaan sepelvaltimotaudin kanssa. Kurssipaikka: Kuortaneen urheiluopisto, Kuortane. Haku kurssille päättyy 16.8.2019.

7.-10.10.2019 Elämää sepelvaltimotaudin kanssa – kurssi pariskunnille. Kurssipaikka: Kuortaneen urheiluopisto, Kuortane. Haku kurssille päättyy 4.9.2019.

• Lisätietoja kursseista ja kurssihakemukset lähetetään osoitteeseen: Jaana Niemelä, Hämeenmaan Sydänpiiri, Ensitie 4, 33520 Tampere. Puh 050 560 9446, jaana.niemela@hameenmaansydan.fi

Muut sydänkurssit

4.-6.10.2019 Sydänsairaus ja meidän perhe. Kurssi on tarkoitettu työikäisille sydänsairastuneille diagnoosista riippumatta. Kurssilla käsitellään sairauteen sopeutumista koko perheen näkökulmasta. Lastenhoito järjestetään tarvittaessa. Kurssipaikka: Norlandia Tampere Hotel, Biokatu 14, Tampere. Haku kurssille päättyy 2.9.2019.

22.-24.11.2019 Elämää läppä- tai aorttaleikkauksen jälkeen. Kurssipaikka: Norlandia Tampere Hotel, Biokatu 14, Tampere. Haku kurssille päättyy 21.10.2019.

Teemakurssit

Kurssien tarkoitus on tukea sydänsairastuneiden ja heidän läheistensä arjessa selviytymistä sekä syventää omassa hoidossa onnistumisen kannalta tärkeitä tietoja ja taitoja. Kursseilla on myös mahdollisuus tutustua sydänyhdistyksen toimintaan. Kurssille voi osallistua joko yksin tai läheisen kanssa. Sopivalle kurssille voi hakea kotipaikkakunnasta riippumatta.

Tahdistimen saaneille ja rytmihäiriöön sairastuneille

12.11.2019 Elämää eteisvärinän kanssa – kurssi sairastuneille ja läheisille. Kurssipaikka: Original Sokos Hotel Lakeus, Torikatu 2, Seinäjoki. Haku kurssille päättyy 15.10.2019.

Etäsopekurssit

Sopeutumisvalmennus ei ole enää välimatkoista kiinni, sillä nyt niihin voi osallistua myös kotoa käsin. Nämä kurssit eivät ole myöskään diagnoosista kiinni vaan suunniteltu eri tavoin sairastaville ja vammautuneille.

Kursseja on yhteensä 20. Puolet kursseista alkaa vuorokauden mittaisella aloitustapaamisella. Toiset puolet toteutetaan verkossa ensimmäisestä tapaamisesta lähtien.

2019 syksyn etäsope -kurssit

2019 loppuvuoden etäsope -kurssit

Kuntoutumis-, teema- ja etäsopekursseja tukee Sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla. Muista Sydänjärjestöjen kuntoutumiskursseista löydät tietoa tästä linkistä http://sydanliitto.fi/kuntoutus-ja-tuki/kuntoutuskalenteri#/