Sydänyhdistysten digituutorit

Tältä sivulta löydät materiaaleja sydändigituutoreiden toimintaan. Sydänyhdistysten digituutorit ovat henkilöitä, jotka auttavat yhdistysten jäseniä erilaisissa digipulmissa oman taitotasonsa mukaan. Digituutoreilla on tärkeä rooli digitalisoituvassa nyky-yhteiskunnassa.

Moni ikäihminen haluaisi käyttää enemmän nettiä ja tietotekniikkaa, mutta käyttö koetaan hankalaksi. Paras apu tähän on vertaisohjaaja, joka opastaa rauhallisesti ja rennosti sitä, mitä jo itse osaa! Digituutorin ei siis tarvitse tietää tai osata kaikkea, vaan kiinnostus uuden oppimiseen ja opettamiseen on tärkeintä.

Sydänyhdistyksen digituutorit toimivat oman taitotasonsa ja aikataulunsa mukaan. Toiminnanmuotoja on erilaisia, esimerkiksi avustaminen puhelimessa, sovellusten lataaminen tapahtumissa tai kasvotusten tapahtuva avustaminen. Tärkeää on kuitenkin se, että yhdistysten jäsenille kerrotaan, mistä ja milloin digitukea on mahdollista saada.

Tuutorina toimiminen - materiaaleja

Digituutoriesitys - Tuukka Kivioja (PDF) linkki Digituutorin yleisimpiä ohjaustilanteita / Teams-etäkokouksen ongelmat / Hyvän digituutorin ominaisuudet
Digituutoriesitys - Tuukka Kivioja (video, 16 min) linkki Teams-etäkokouksen ongelmat / Hyvän digituutorin ominaisuudet
Sydändigituutorivalmennus - Heidi Kervinen (PDF) linkki Sydän.fi -palvelut / Vertaistukihenkilöhaku / Kuntoutuskurssihaku / Digituutoritoiminta käytännössä
Toimintamalli nettiopastuksen käynnistämiseksi - Seniorsurf (PDF) linkki Vertaisohjaajana toimiminen / Rekrytointi / Opastustilanteet
Digituki - taitoja tuen antajelle - DVV (verkkokurssi) linkki Tehtäväni ja roolini digitukijana / Digituki on jatkuvaa oppimista
Osaamiskirja digitaitojen opetteluun - InPromptu-hanke (kirja) linkki Digitaaliset laitteet ja palvelut / Digiopastusvinkkejä / Digitaitotasot

Paljon linkkejä muihin materiaaleihin: Digisti kylässä -materiaalipankki

Digisti kylässä -webinaarit

Älypuhelin tutuksi Tuukka Kivioja video (62 min) linkki
Facebookin käyttö Tuukka Kivioja video (48 min) linkki
Tietoturvainfo Tuukka Kivioja video (67 min) linkki
OmaKanta tutuksi Tiina Rauhala video (54 min) linkki
Digitaaliset työkalut kotiliikuntaan  Kirsi Kauko video (49 min) linkki
Canvan käytön perusteet Tuukka Kivioja video (62 min) linkki
TV, pelit ja muu ajanviete Internetissä Tuukka Kivoja video (65 min) linkki

Lisätietoja

Lisätietoja saat Digisti kylässä -hankkeen työntekijöiltä sekä piirin toimistosta.