Sydänviikko

Vuoden 2020 Sydänviikkoa vietetään poikkeuksellisesti syksyllä 27.9.-4.10.2020. Sydänviikon teemana on retkeily.

Sydänviikolle ajoittuu nyt myös 29.9. vietettävä Maailman sydänpäivä.

Sydänterveyden teemaviikko kannustaa liikkumaan, syömään terveellisesti ja huolehtimaan mielen hyvinvoinnista sydämen terveyden hyväksi. Sydänviikolla huomaa, mikä omissa elintavoissa on jo hyvin ja mitä pientä voisi ehkä muuttaa.

Lähdetään retkelle luontoon. Pyöräillään läheiseen metsään, puistoon tai nuotiopaikalle retkeilemään, lähdetään poluille tai veden äärelle. Luonnolla on ihmeellisiä voimia. Se vähentää tutkitusti stressiä ja alentaa verenpainetta. Liikkuminen erilaisissa maastoissa parantaa kuntoa ja tasapainoa, vaativammassa maastossa myös lihasvoima
lisääntyy. Luonnossa liikkuminen tukee sydänterveyttä ja pitää elimistön vireänä. Kutsu kaveri mukaan retkelle. Vaihtakaa viimeiset kuulumiset luonnossa liikkuen. Retkellä voi myös tutustua uusiin ihmisiin. Yhdessä retkeily ja pyöräily on innostavaa.

Sydänviikon virallisilla sivuilla pääset tutustumaan mm. pyöräily- ja retkeilyteemaan sekä yhteistyökumppaneihin.

Keski-Suomen Sydänpiiri ottaa varaslähdön Sydänviikkoon

Keski-Suomen Sydänpiiri ry sekä sen Sydänyhdistykset ja hankkeet jalkautuvat 14.9.2020 – 29.9.2020 välisenä aikana 8  paikkakunnalle Sydänkatsauskiertueen merkeissä. Kiertueen tavoitteena on vahvistaa ihmisten tiedollisia ja taidollisia valmiuksia sydänterveyden edistämisessä. Kiertue pysähtyy seuraavilla paikkakunnilla: Pihtipudas, Hankasalmi, Petäjävesi, Viitasaari, Vaajakoski, Jämsä, Kyyjärvi ja Joutsa.

Lisää tietoa Sydänkatsastuskiertueesta.

Paikalliset Sydänyhdistykset ilmoittelevat Sydänviikon toiminnastaan paikallislehdissä sekä Tapahtumakalenterissa.