Toimintakertomus 2018

www.sydanliitto.fi/kempele-oulunsalo

TOIMINTAKERTOMUS 1.1.2018 – 31.12.2018

YLEISTÄ

Kempeleen-Oulunsalon Sydänyhdistys ry. on perustettu 11.12.1984.

Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on terveiden, sydän- ja verisuonitautien riskiryhmiin kuuluvien sekä sairastuneiden fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin lisääminen. Se edistää terveyttä siten, että sydän- ja verisuonitaudit vähenevät. Yhdistys toimii sydänterveyden vaikuttajana ja edunvalvojana.

Yhdistys on toiminut vahvistettujen sääntöjen sekä Sydänliiton ja Pohjois-Pohjanmaan Sydänpiirin linjausten mukaisesti.

Toimintaa ohjaavat arvot: asiantuntemus, luotettavuus, ihmisten kunnioittaminen tavoitteellisuus ja rohkeus.

Yhdistyksen hallitus v. 2018

Puheenjohtaja Ulla Mattila
Varapuheenjohtaja Markku Kärkkäinen
Sihteeri Heikki Mattila
Muut jäsenet:
Saila Kaisto
Anni Lyytikäinen
Anni Näyhä
Pirjo Keskitalo
Kaija Halleen
Varajäsen Henrik Hämäläinen
Taloudenhoitaja/varajäsen Terttu Tapani
Jäsenvastaava/kotisivujen ylläpitäjä Heikki Halleen
Tilintarkastajina Eeva Remula ja Eila Ohukainen. Varatilintarkastajina Mirja ja Olavi Holma.

YHDISTYKSEN KOKOUKSET JA JÄSENISTÖ

Kokoukset

Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 22.3.2018 ja syyskokous 15.11.2018.

Hallitus kokoontui toimikauden aikana viisi kertaa.

Yhdistyksen jäsenet

Toimikauden lopussa yhdistyksessä oli 383 jäsentä. Uusia jäseniä liittyi 96, yhdistyksestä erosi 9 jäsentä ja 5 jäsentä kuoli ja 2 muutti toiselle paikkakunnalle.
Jäsenhankintaa on suoritettu kaikissa tilaisuuksissa ja tapaamisissa.

Talous

Yhdistyksen talous on kunnossa ja maksuvalmius on hyvä. Toimintaa on rahoitettu jäsenmaksuilla sekä tuotemyynnillä ja arpajaistuloilla.
Sydäniltoihin on saatu arpajaislahjoituksia.
Koska yhdistyksemme talous on vahva, tavoitteenamme on antaa jäsenistölle erilaisia jäsenetuja, esim. tarjoamalla sydäniltojen kahvit, kevät- ja joulujuhlien tarjoilut ilmaiseksi sekä retket pienellä omakustannushinnalla.
Sydänliiton adresseja jäsenet voivat ostaa 5€ hintaan.

Tilikauden tulos osoittaa -1271,31 € alijäämää. Tilitiedot tuloslaskelmassa ja taseessa.

TOIMINTA

Koulutukset

Vuoden aikana on osallistuttu Pohjois-Pohjanmaan Sydänpiirin järjestämiin kokouksiin ja koulutuksiin.

Matkat ja Virkistystoiminta

• Lentopalloa on pelattu Santamäkitalolla koulun lukuvuoden aikana lauantaiaamuisin, tapahtumaan on osallistunut 12-15 pelaajaa.
  • Kevään virkistysmatka tehtiin Rokualle, samalla matkalla pidettiin myös kevätkokous. 56 osallistujaa.
  • Elokuussa tehtiin matka Pietariin yhdessä Kempeleen Eläkeliiton kanssa, osallistujia 28.
  • Syyskuussa tehtiin retki Hossaan ja Kuusamoon , mukana 39 jäsentä.

Juhlat

Kevätkauden päättäjäiset järjestettiin Kestilässä, Pihkalan maalaiskartanossa. 82 osallistujaa.
Joulujuhla oli Kokkokankaan Seurakuntatalolla Kempeleessä, 108 osallistujaa.
Juhlien tarjoilut ovat olleet jäsenille maksuttomia.

Jäsenyydet ja osallistumiset

Pohjois-Pohjanmaan sydänpiirin hallituksessa on yhdistystä edustanut pj. Ulla Mattila.
Sydänpiirin kokouksiin on osallistunut pj. Ulla Mattila.

Muu toiminta/sydänillat

Vuoden aikana pidettiin 8 sydäniltaa, joissa oli yhteensä 353 osallistujaa.

Aiheena oli mm:

• Tammikuussa yhdistyksen jäsenet Anni Näyhä ja Tuula Väyrynen pitivät jäsenillan musiikin ja runojen merkeissä.
  • Helmikuun sydäntapahtuma pidettiin liikuntakeskus Zempissä tasapainoharjoittelun ja keilailun merkeissä.
  • Huhtikuun sydänilta vietettiin Oulunsalon Salonkartanossa.
  • Gastroenterologi Olli-Pekka Koivurova luennoi syyskuussa suolistosairauksista.
  • Lokakuulla Maarit Lampela Muistiyhdistyksestä kertoi muistin huoltamisesta.
  • Marraskuun sydänillassa Oik.tri Anja Karvonen-Kälkäjä puhui edunvalvontavaltuutuksesta

Sydänillat muodostuivat samalla kivoiksi porinapiireiksi ja virkistäviksi keskusteluiksi osanottajien tärkeiksi kokemista aiheista. Samalla toteutui tärkeää vertaiskeskustelua.

Tilaisuuksien tarjoilusta on vastanneet emännät: Terttu Angeria, Salme Toivonen, Tuula Sundvik ja Anelma Hanhela. Arpajaisista vastaa Pentti Sundvik.
Juhlien ohjelman ovat koonneet Veikko Kärnä, Tuula Väyrynen ja Anni Näyhä sekä Yhdistyksen lauluryhmä Laulumiehet Veikko Kärnän ohjaamana.

Sydän- ja verisuonitautien ehkäisy

Sokerinäyttelyjä on pidetty neljä kertaa: 112-päivänä, Sarkkirannan päiväkodin vanhempainillassa, MLL:n perhekahvilassa sekä Liminganlahden luontokeskuksella, yhdessä P-P. sydänpiirin ja Suomen Ladun kanssa. Hyvä kasvaa Kempeleessä tapahtumassa pidettiin rasvanäyttely.
Terveysneuvontaa, hyviä ruokailutottumuksia ja liikunnan tärkeyttä sekä sokerin, suolan ja rasvojen haitallisia vaikutuksia on eri tilaisuuksissa pidetty esillä.

Tukihenkilötoiminta

Yhdistyksen tukihenkilöitten puh.tiedot on merkitty yhdistyksen kotisivuille nettiin. Tukihenkilöt Pauli Ojala, Olavi Holma, Martti Kaisto, Jorma Kansanaho ovat toimineet yhteistyössä OYS:n kanssa.

Kuntoutus

Yhdistyksen tilaisuuksissa on pidetty pieniä liikuntahetkiä ja esitetty toivomus, että kotona ja vapaa-ajalla liikuttaisiin.

TIEDOTTAMINEN

Ulkoinen tiedottaminen

Viralliset kokousilmoitukset on julkaistu Rantalakeus-lehdessä.
Sydänilloista sekä muista yhdistyksen tapahtumista kuten retket ja matkat on tiedotettu Rantalakeuden Seuratoimintapalstalla, Forum24:ssä sekä yhdistyksen tilaisuuksissa ja matkoilla.
Yhdistyksen kotisivut ovat hyvin monipuoliset, jossa yhdistyksen tapahtumista on kerrottu mm. valokuvin.

Sisäinen tiedottaminen

Kokouskutsut ja muut tilannekatsaukset on hoidettu pääosin sähköpostitse.
Kokoontumiset ovat mahdollistaneet myös suullisen tiedottamisen.

LOPUKSI

Kempeleen – Oulunsalon sydänyhdistyksen toimintakautta 1.1.2018 – 31.12 2018 on leimannut jäsenten aktiivinen osallistuminen ja toiminnan monipuolisuus.

Kempele 18.2.2019
HALLITUS