Toimintakertomus 2020

www.sydanliitto.fi/kempele-oulunsalo

TOIMINTAKERTOMUS 1.1. – 31.12.2020

YLEISTÄ

Kempeleen-Oulunsalon Sydänyhdistys ry. on perustettu 11.12.1984.

Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on terveiden, sydän- ja verisuonitautien riskiryhmiin kuuluvien sekä sairastuneiden fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin lisääminen. Se edistää terveyttä siten, että sydän- ja verisuonitaudit vähenevät. Yhdistys toimii sydänterveyden vaikuttajana ja edunvalvojana.
Yhdistys on toiminut vahvistettujen sääntöjen sekä Sydänliiton ja Pohjois-Pohjanmaan Sydänpiirin linjausten mukaisesti.
Toimintaa ohjaavat arvot: asiantuntemus, luotettavuus, ihmisten kunnioittaminen, tavoitteellisuus ja rohkeus.

Yhdistyksen toimintaa on rajoittanut ja karsinut v. 2020 koko maailmaa ravistellut Covid-19 pandemia.

Yhdistyksen hallitus v. 2020
Hallitus valittiin 21.11.2019. Hallitus järjestäytyi seuraavasti:
Puheenjohtaja Ulla Mattila
Varapuheenjohtaja Markku Kärkkäinen
Anni Näyhä
Pirjo Keskitalo
Kaija Halleen
Henrik Hämäläinen
Seija Timlin
Varajäseniksi Pentti Peltola
sekä Terttu Tapani, joka jatkaa myös rahastonhoitajana
Ulkopuolisena sihteerinä Heikki Mattila
Jäsenvastaava/kotisivujen ylläpitäjä Heikki Halleen
Toiminnantarkastajina Asko Putila ja Elli Putila.
Varatoiminnantarkastajina Mirja ja Olavi Holma.

YHDISTYKSEN KOKOUKSET JA JÄSENISTÖ

Kokoukset
Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 17.9.2020 ja syyskokous 19.11.2020.
Hallitus kokoontui toimikauden aikana neljä kertaa kasvotusten ja yhden kerran Teams-yhteydellä.

Yhdistyksen jäsenet
Toimikauden lopussa yhdistyksessä oli 387 jäsentä. Uusia jäseniä liittyi 25, yhdistyksestä erosi tai muutti toiseen yhdistykseen 10 jäsentä ja 9 jäsentä kuoli. Keski-ikä on 78 v.
Jäsenhankintaa on suoritettu kaikissa tilaisuuksissa ja tapaamisissa.
Jäsenmäärän kehitykseen vaikutti, ettei koronarajoitteiden vuoksi pystytty toimimaan suunnitellusti, vaan suuri osa toiminnoista oli tauolla.

Talous
Yhdistyksen talous on kunnossa ja maksuvalmius on hyvä. Toimintaa on rahoitettu jäsenmaksuilla ja arpajaistuloilla sekä Kempeleen kunnan antamalla toimintatuella.
Sydäniltoihin on saatu arpajaislahjoituksia.
Sydänliiton adresseja jäsenet voivat ostaa 5 € hintaan.
Yhdistyksen hallitus teki kokouksessaan päätöksen lahjoittaa sydäniskurit sekä Kempeleen että Oulunsalon seurakunnille. Kempeleen seurakunnalle sydäniskuri lahjoitettiin syksyllä 2019, Oulunsalon seurakunnalle syksyllä v.2020.

Tilikauden tulos osoittaa -903,01 €. Tilitiedot tuloslaskelmassa ja taseessa.

TOIMINTA

Koulutukset
Vuoden aikana on osallistuttu Pohjois-Pohjanmaan Sydänpiirin järjestämiin kokouksiin ja koulutuksiin, maaliskuusta lähtien Teams-yhteydellä.

Matkat ja Virkistystoiminta

• Lentopalloa on pelattu Santamäkitalolla koulun lukuvuoden aikana lauantaiaamuisin, huomioiden koronarajoitukset. Tapahtumaan on osallistunut n. 20 pelaajaa.
  • Yhdistykselle on varattu Zempissä kolme keilarataa maanantaisin omakustanteisesti.
  • Syyskuun alussa, kun koronatilanne hiukan hellitti, tehtiin matka Kilpisjärvelle. Osallistujia 29.
  • Sydänviikolla järjestettiin ulkoilutapahtuma Sarkkirannassa, Sydänliiton ohjeistuksen mukaisesti. Osallistujia 10. Tapahtumassa käytiin läpi porraskävelyn aakkosia, sekä pelattiin Mölkkyä, Betankkia, palloiltiin sulkapallolla sekä harjoitettiin tasapainoa.
  • Sydänviikolla järjestettiin myös sydänmessu Kempeleen Pyhän Kolminaisuuden kirkossa. osallistujia oli 63.

Juhlat
Perinteiset Kevätkauden päättäjäiset sekä joulujuhla jouduttiin perumaan Pohjois-Suomen aluehallintoviraston alueelle antamien koronarajoitusten vuoksi.

Jäsenyydet ja osallistumiset
Pohjois-Pohjanmaan sydänpiirin hallituksessa on yhdistystä edustanut pj. Ulla Mattila, varalla Markku Kärkkäinen.
Sydänpiirin kokouksiin on osallistunut pj. Ulla Mattila. Kokoukset on pidetty Teams´lla.

Muu toiminta/sydänillat
Vuoden aikana pidettiin 3 sydäniltaa, joissa oli yhteensä 192 osallistujaa.

Aiheena oli mm:

• Tammikuussa kardiologi Jarmo Lumme luennoi aiheesta: Korkean verenpaineen nykyhoito.
  • Helmikuussa Risto Lappalainen, Aivoliitosta, luennoi Aivoterveydestä.
  • Lokakuun sydänillassa valokuvaaja Voitto Pulkkinen esitti videon kotipihan linnustosta sekä tekemänsä dokumentin, jossa seurataan usean vuoden ajan Sääksien elämää Hailuodossa.

Tilaisuuksien tarjoilusta on vastanneet emännät: Terttu Angeria ja Anelma Hanhela Kempeleestä ja Kerttu Kärkkäinen, Anna-Maija Ruotsalainen, Hilkka Haukipuro, Sisko Pitkälä ja Lea Seppälä Oulunsalosta.

Sydän- ja verisuonitautien ehkäisy
112-päivänä Zeppeliinissä oli sokerinäyttely.
Hyvä kasvaa Kempeleessä tapahtuma peruttiin.
Kunnon keikka kiertue Kempeleessä ja Oulunsalossa peruttiin

Tukihenkilötoiminta
Yhdistyksen tukihenkilöiden puh.tiedot on merkitty yhdistyksen kotisivuille nettiin. Tukihenkilöt Pauli Ojala, Martti Kaisto sekä Jorma Kansanaho ovat toimineet yhteistyössä OYS:n kanssa.

Kuntoutus
Yhdistyksen tilaisuuksissa on pidetty pieniä liikuntahetkiä ja esitetty toivomus, että kotona ja vapaa-ajalla liikuttaisiin.

TIEDOTTAMINEN

Ulkoinen tiedottaminen
Viralliset kokousilmoitukset on julkaistu Rantalakeus-lehdessä.
Sydänilloista sekä muista yhdistyksen tapahtumista kuten retket ja matkat on tiedotettu Rantalakeuden Seuratoimintapalstalla, Forum24:ssä sekä yhdistyksen tilaisuuksissa ja matkoilla.
Yhdistyksen kotisivut ovat hyvin monipuoliset, jossa yhdistyksen tapahtumista on kerrottu mm. valokuvin.

Sisäinen tiedottaminen
Kokouskutsut ja muut tilannekatsaukset on hoidettu pääosin sähköpostitse, sekä WhatsApp´n avulla.
Kokoontumiset ovat mahdollistaneet myös suullisen tiedottamisen.

LOPUKSI

Kempeleen – Oulunsalon sydänyhdistyksen toimintakautta 1.1.2020 – 31.12 2020 on leimannut, kuten kaikkialla Suomessa, maailmanlaajuinen koronapandemia, joka pysäytti kaiken toiminnan maaliskuussa. Syksyllä pystyttiin turvallisuusmääräykset huomioiden pitämään sekä kevät- että syyskokoukset. Turvallisuusmääräysten vuoksi yhdistys joutui etsimään tilaisuuksille uuden tilavamman kokoontumispaikan. Syksyllä kokoonnuttiin Kempeleen Nuorisoseuran tiloissa.

Kempele  21.1.2021

HALLITUS