Liikunta

Liikuntatapahtumat sivun alaosassa

LIIKUNNALLA TERVEYTTÄ JA ILOA

Kehomme tarvitsee liikuntaa. Säännöllinen liikunta antaa hyvää oloa, elämän iloa ja jaksamista arkeen. Kaikenlainen liikunta edistää terveyttä ja parantaa toimintakykyä. Pienillä arjen valinnoilla voi lisätä päivittäistä liikkumista.

Liikkumisen tulee tuottaa hyvää mieltä ja onnistumisen kokemuksia, jotta siitä tulee säännöllistä. On hyvä muistaa, että liikkuminen tuottaa mielihyvää vasta, kun siihen tottuu. Jokainen voi löytää oman liikkumisensa tavoitteen.

Lähteminen liikkumaan voi olla tottumattomalle vaikeaa. Säännöllisen liikkumisen esteeksi löydämme paljon syitä. Meidän tulee varautua esteisiin ja raivata esteet.

Mikäli jokin sairaus tai vamma estää liikkumista, kannattaa pysähtyä miettimään, mikä olisi itselleen sopiva liikuntamuoto.

Päivittäisten askareiden hoitamiseen kuluu noin 2000-5000 askelta. Tämä 5000 askelta ei kuitenkaan ole terveyden kannalta riittävä. Aikuisen tulisi liikkua reippaasti useana päivän viikossa yhteensä vähintään  2 tuntia 30 minuuttia tai rasittavasti 1 tunti 15 minuuttia.

Säännöllinen liikunta pienentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen, sepelvaltimotautiin ja paksusuolen syöpään sekä ehkäisee osteoporoosia. Runsaasti liikkuvilla esiintyy harvemmin kohonnutta verenpainetta kuin vähän liikkuvilla. Liikunnan vaikutukset näkyvät 3-6 kuukaudessa. Tärkeintä on huomata pienetkin muutokset. Yleinen jaksaminen paranee.

Yhdistyksen jäsenten toivotaan löytävän liikunnalla terveyttä, elämän iloa ja jaksamista arkeen. Omat liikuntatottumukset ja liikunnasta saadut hyödyt kannattaa antaa ystävien ja naapureiden käyttöön. Sydänillat ja porinapiirit ovat oivallinen tilaisuus kertoa omista liikuntatottumuksistaan.

Suomen sydänliiton kotisivuilta "voi hyvin" osiosta löytyy paljon hyödyllistä tietoa liikunnasta ja sen tärkeydestä.

Lentopalloa

• 31.8.2019 alkaen lauantaisin kello 8 - 10 Santamäkitalon koululla.
  • Uusia lentopalloa harrastaneita sopii mukaan.
  • Vuoro on sydänyhdistyksen jäsenille ilmainen.

Tervetuloa pelaamaan iloiseen porukkaan.

Keilausta

• Zempin keilaradalla maanantaisin kello 14-16.
  • Hinta 24€/2 tuntia per rata sisältäen myös kengät
  • Radalle sopii neljä keilaajaa.