Historiikki

img_1245.jpg

Aarne Karvonen

30-vuotis- ja joulujuhlan ohjelmassa 18.12.2014 esitetty yhdistyksen historiikki.

Lisää kuvia juhlasta Kuvagalleriassa

Ohjelma alkaa siten, että yleisön joukosta nousee henkilö laulamaan uudelleen sanotettua ystävän laulua.

MISTÄ TUNNET SÄ YSTÄVÄN
ONKO OIKEA SULLE HÄN.
SITÄ TAHDOMME SELVITTÄÄ,
ETTÄ YKSIN ET JÄÄ.

SYDÄNYHDISTYS VERRATON
TIEDÄN, OIKEA SULLE ON.
ETSI ITSELLES TIETO TUO
SYDÄNYSTÄVÄN LUO.

TÄSTÄ JOUKOSTA ELOISAN
LÖYDÄN RINNALLA KULKIJAN,
JOKA MIELTÄSI VIRKISTÄÄ,
SINUN VIEREESI JÄÄ.

LÄHDE MUKAAN NYT KULKEMAAN,
KOLMIKYMPPISTÄ  JUHLIMAAN.
MUISTOT MIELESSÄ KIRKASTUU,
JÄÄKÖÖN HETKEKSI MUU.

Täällähän ne ovatkin oikeat sydänystävät. On tultu jo aikuisen ikään, nimittäin kolmikymppiseksi. Tänään juhliva sydänyhdistys perustettiin joulukuun 11. päivä 1984. Väkeä oli silloin Kempeleen kunnantalolla vähemmän kuin nyt meitä täällä. Joukko yhteiskunnallisesti valveutuneita naisia ja miehiä kokoontui ja tuli siihen tulokseen, että kempeleläiset tarvitsevat sydänyhdistyksen. Heidän tietoon oli tullut, että jotkut kempeleläiset olivat lähteneet etsimään rinnalla kulkijaa ja löytäneet sellaisen naapurikunnan sydänyhdistyksestä.

Väkeä kutsuttiin Vihiluodon sydänyhdistyksen perustamiskokoukseen. Nimeksi päätettiin Kempeleen sydänyhdistys. Kevätkokouksessa 2006 nimi muutettiin Kempeleen - Oulunsalon sydänyhdistys ry:ksi. Perustamiskokoukseen osallistui 10 henkilöä: Kokoukseen osallistuneita yhdisti halu auttaa ihmisiä huolehtimaan terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Sydänyhdistys nähtiin sellaisena.

Perustamiskokouksen kummina oli professori Heikki Huikari. Hän totesi alustuksessaan, että järjestö- ja yhdistystoiminta voi tehdä kirjaimellisesti hyvää sydämelle, ainakin jos kuuluu sydänyhdistykseen. Oulun yliopistollisessa sairaalassa työskennellessään hän on huomannut, että sydänyhdistystoimintaan sitoutuneet entiset potilaat ovat paremmassa turvassa kuin kotiinsa jääneet.

Ensimmäiset vuodet olivat yhdistyksen rakentamisen aikaa. Suurin tehtävä oli jäsenten hankkiminen. Parhaina keinoina jäsenhankinnassa nähtiin valistava ja näkyvä sydäntyö paikkakunnalla. Jäsenmäärä oli ensimmäisen toimintavuoden lopussa 52.

Näyttämölle tulevat rooliasuihin pukeutuneet Miina ja Pienet pojat. Seuraa vuorolauluna suutarinemännän kehtolaulu uusin sanoituksin.

MIINA: KEITÄ TE OOTTE TE PIENET POIJAT, KUN EN MÄ TUNNE TEITÄ.
PIUPALI PAUPALI PIUPALI PAUPALI, KUN EN MÄ TUNNE TEITÄ.

POJAT: ME SITÄ OLLAAN REIPPAITA POIKIA, LAAJOILTA LAKEUKSILTA.
PIUPALI PAUPALI PIUPALI PAUPALI, LAAJOILTA LAKEUKSILTA.

MIINA: OOTTEKO KÄYNEET KUNTOILEMASSA? SAUVAKÄVELYLLÄ?
PIUPALI PAUPALI PIUPALI PAUPALI, SAUVAKÄVELYLLÄ.

POJAT: KÄYTY ON KÖYKKYRIN KIERROKSELLA JA MOURUNKIJÄRVEN HÖLKKÄ
PIUPALI PAUPALI PIUPALI PAUPALI, MOURUNKIJÄRVEN HÖLKKÄ.

MIINA: SIIHENKÖS LOPPUU SE POIKIEN RYHTI JA KUNTOILUKIERROKSENNE,
PIUPALI PAUPALI PIUPALI PAUPALI, KUNTOILUKIERROKSENNE.

POJAT: PALLOKIN PAUKKUU, SUKSET NE LUISTAA, UIMME MYÖS ZIMMARISSA.
PIUPALI PAUPALI PIUPALI PAUPALI, UIMME MYÖS ZIMMARISSA.

MIINA: PITÄKÄÄ KUITENKIN PUMPPUNNE PUOLTA JA KOHTUUTTA KOHDALLANNE.
PIUPALI PAUPALI PIUPALI PAUPALI, KOHTUUTTA KOHDALLANNE.

POJAT: MUISTAMME, MIINA, SUN OHJEESI OIVAT SALILLE MENNESSÄMME.
PIUPALI PAUPALI PIUPALI PAUPALI, SALILLE MENNESSÄMME.

Pojat ja tytöt taitavat laulaa ihan oikeaa säveltä ja sanoituskin osuu kohdalleen. Sydänyhdistyksessä olemme oppineet, miten paljon sydän tykkää liikunnasta. Säännöllinen liikunta antaa hyvää oloa, elämän iloa ja jaksamista arkeen. Pienillä arjen valinnoilla ja säännöllisillä kuntolenkeillä sekä liikuntaryhmiin osallistumalla sydänväki on lisännyt päivittäistä liikkumista. Omat liikuntatottumukset ja liikunnasta saadut hyödyt annamme mielellämme ystävien ja naapureiden käyttöön.

Alkuvuosina sydänyhdistys tuki taloudellisesti kuntosaliharjoituksiin osallistuneita ja yhdistyksellä oli oma ohjattu vesijumppavuoro Zimmarissa. Tällä hetkellä kunta tukee ja järjestää liikuntaa senioreille omissa liikuntapaikoissaan. Liikuntaan innostamisesta yksi hauska teko löytyy vuodelta 2000, kun yhdistys haki Suomen Sydänliitolta avustusta kuntoiluvälineiden ostoon. Avustuksella hankittiin jäsenten käyttöön lumikenkiä ja kävelysauvoja. Lumikengillä viime vuosina on ollut vähän helpompaa.

Kuoro tulee näyttämölle ja esittää liikennelaulun sävelellä Terveyslaulun.

VALPPAIN MIELIN MUISTA SÄ AINA
VAAROJA SAIRAUDEN.
OHJEET LÄÄKÄRIN MIELEESI PAINA,
PAINA NE TARKALLEEN.
TIEDOT NE MEITÄ, AUTTAVAT VASTA,
TURVASSA KULKEMAAN.
VÄLTÄ VAARAA UHMAILEMASTA,
SYKETTÄ SEURAA VAAN.
MUISTA AINA, ELÄMÄSSÄ, MONTA VAARAA OMPI EESSÄ,
SIKSI VALPAS, AINA MIELI, SE ON TURVA VERRATON.

APTEEKKIIN KUN ASTUT SÄ KERRAN,
HENKKARIT MUKAAN TUO,
VIRKAILIJA SUA AUTTAA SEN VERRAN,
RESEPTIT NETTIIN LUO.
PIIRAKAT, PASTAT, MAKEAT VASTA
VÄHENNÄ MINIMIIN.
VÄLTÄ RASVAA AHMAISEMASTA,
OLO ON HYVÄ NIIN.
MUISTA MYÖSKIN LISÄAINEET, AIVAN TURHAA LIIKAA ON,
KEVEYTTÄ KASVIKSISTA, NIIN ON OLO HUOLETON.

Siinä tuli taas ohjeita kerrakseen. Usein tulee tunne, että kaikki hyvä on epäterveellistä. Uskaltaako sitä enää pistää suuhunsa sellaista mikä maistuu hyvältä. No kyllä uskaltaa, ei kaikki hyvä ole vaarallista. Sydänmerkkituote kaupan hyllyltä on turvallinen valinta ja makukin suussa sulavaa. Sydäntuotteissa suolan, sokerin ja rasvan määrää on vähennetty. Elintarvikenäyttelyssämme hämmästys on ollut suuri miten paljon päivittäin välipaloina käytetyt eräät elintarvikkeet ja juomat sisältävät sokeria. Yhdistys on mukana sydänliiton pilottikokeilussa, jonka tehtävänä on etsiä kunnille ratkaisumalli sydäntuotteiden lisäämiseen aterioissaan. Erityisesti nuoret tässä on tärkeä kohde. Terveelliset ruokatottumukset lisäävät terveitä elinvuosia ja tuovat parhaimmillaan iloa elämään.

"Vältä vaaraa uhmailemasta sykettä seuraa vaan, ohjeisti kuoro". Sykkeen seurannasta halutaan tehdä kansalaistaito. Pulssin tunnustelun harjoittelussa sydänväkeä on opastettu tunnustelemaan pulssia aamulla herättyä ja illalla nukkumaan mennessä. Rinnassa sykkivä hiljainen ystävä haluaa tällä tavalla kertoa kuulumiset isännälleen.

Kuoro esittää Vuodenajat laulun sävelellä sydänyhdistykselle tehdyn laulun.

KUN KEVÄT KAUNIS TULI,
SOI KUTSU RETKILLE
JA LINJA-AUTO AJOI JO VIRON MATKALLE.
JO LOISKUI LAINE KYLVYN

TARJOAA LIIKUNTAA.
NIIST HAUSKUTUSTA SAADAAN,
ILOA TOIMINTAAN.

Siinä on neljällä säkeellä musisoitu toimintavuoden tapahtumat.  Sydänillat ja porinapiirit on rakennettu niin, että niissä on eri alojen osaajia. On ollut vakavaa asiaa ja elämän tarinoita sekä viihdettä runon ja musiikin kera. Linja-autossa on ollut tunnelmaa, kun on lähdetty retkelle ja kylpylämatkalle. Hauskat jutut ja elämäntarinat ovat olleet matkaeväinä. Päätepisteessä on aina odottanut uusi yhteinen kokemus. Lentäväksi lauseeksi on tullut: kaappaa ilo syliin. Ilo on parasta lääkettä sydämelle.

Terveydenhuollon ammattilaisten neuvonta- ja mittaustilaisuudet ovat olleet matalakynnyksisiä ja niihin on ollut helppo tulla. Painopisteenä neuvonnassa on ollut sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijät: verenpaine, kolesteroli, diabetes, tupakointi, painonhallinta. Sydäntyötä parhaimmillaan. Valitettavasti tämä yhdistyksen keskeinen neuvontatehtävä, mittaustoiminta, on nyt keskeytyksessä, kun lainsäädäntö asettaa tiukkoja lupaehtoja toiminnan jatkamiseen yhdistyksen omana toimintana.

Rinnalla kulkijoita parhaasta päästä ovat tukihenkilöt. Heidän tehtävänä on ollut välittää kokemustietoa siitä, mitä on olla sydänpotilas ja miten sairauden kanssa tullaan toimeen. Tukihenkilöt ovat kuuntelijoita, kokemusten jakajia, rohkaisijoita ja tiedonvälittäjiä.

Iloa antajille ja saajille on tuonut lahjoitukset Oulun yliopistollisen sairaalan sydänlasten hoidon tukemiseen, eri yhteistyötahojen sydänlaitteiden hankintaan ja perheiden tukemiseen.

Sydänyhdistyksen aktiivisuutta osallistua vapaaehtoistyöhön paikkakunnalla osoittaa toimiminen Syke - vapaaehtoistyökeskuksen vetäjänä 2000-luvun alussa. Mukana oli Kempeleen seurakunnan lisäksi useita eri järjestöjä. Keskuksella oli käytettävissä omat toimitilat, missä oli puhelinpäivystys. Toimintamuotoina olivat erilaiset tukipalvelut, siivous, juttuseura sekä kerho- ja kurssitoiminta yms. Vapaaehtoisia oli parisenkymmentä. Eri järjestöjen tavoitteiden yhteensovittamisen haasteet ja rahoitusongelmat johtivat siihen, että toimintaa ei enää jatkettu kolmen toimintavuoden jälkeen.

Sydänyhdistyksen kuoro laulaa Putte Possun sävelellä lyhyen onnittelulaulun.

YHDISTYKSEN VUOSIJUHLAA,
TÄNÄÄN VIETETÄÄN.
VIERAHIKSI YSTÄVÄT JA TUTUT KUTSUTTIIN.

JÄSENET ME OLLENKAAN NYT
UJOSTELLA EI.
VÄKIMÄÄRÄ YLLÄTTI,
SE TURHAT LUULOT VEI.

JA MEILLÄ KAIKILLA SIKSI
ON MUKAVAA,
KUN TÄÄLLÄ SAAMME OLLA
TEIDÄN MUKANA.

JA MEILLÄ KAIKILLA SIKSI
ON MUKAVAA,
KUN TÄÄLLÄ SAAMME OLLA
TEIDÄN MUKANA.

Tänään voimme todeta, että yhdistyksen perustajien tavoite yhdistyksen tunnettavuudesta on toteutunut. Siitä kertoo jäsenmäärän positiivinen kehitys ja aktiivinen toiminta. Jäsenmäärä tällä hetkellä on noin 450. Vuosittain järjestettyihin tilaisuuksiin on osallistunut runsaasti yhdistyksen jäseniä. Kaiken kaikkiaan toisista välittäminen ja tukeminen korostuvat yhdistyksen toiminnassa. Eräässä laulussa sanotaan "nyt sen tajuan, ei jaksa lintukaan yksin vaeltaa, se liitää parvessaan".

Näin se on; me saamme vetoapua toisistamme. Siinä on yhdistystoiminnan syvin merkitys. Joukkoon kuuluminen helpottaa kulkemista myös ihmisten maailmassa.

Toiminnan jatkuvuudesta kertoo poiminta vuoden 1985 suunnitelmasta. Osallistutaan Kempele-päiville myymällä sydäntuotteita, järjestetään hiihtoretki Syötteelle ja ehkä ruskaretki syksyllä, pidetään taloutta yllä myymällä arpoja, ulkoillaan ja reippaillaan, sydänillassa lääkärin luento. Kovin tutulta tuntuu ensimmäisen vuoden toiminta ja siksikin, että samoja aiheita löytää myös tämän vuoden suunnitelmasta.

Kolmenkymmenen vuoden aikana yhdistys on tarvinnut paljon aktiivisia toimijoita. Heitä on saatu milloin hyvinkin höylisti milloin pienellä väsyttämisellä. Jälkeenpäin ei ole tarvinnut katua oman ajan antamista yhteiseen käyttöön. Tehtävä on palkitseva, kun saa olla osa ryhmää. Aktiivinen toimijajoukko 30 vuoden aikana kohoaa yli 120 henkilöön.

Toimijat ovat yhdistyksen kasvot. Ilman heitä yhdistys ei voi toimia. Tässä juhlassa haluamme muistaa eräitä henkilöitä Sydänliiton myöntämällä ansiomerkillä ja ruusulla. Nyt kerron nämä henkilöt ja pyydän, että tulette sitten yhtä aikaa tänne eteen.

Muistettavat henkilöt kutsutaan eteen, ojennetaan heille ansiomerkit ja kukat. Kaikki jäävät näyttämölle. Sen jälkeen levitetään porukan taakse banderolli, jossa lukee 30 vuotta, nostetaan eteen punainen, suuri sydän keskelle ja kyltit, joissa toiminnan avainsanoja: luotettavuus, rohkeus, ihmisenkunnioittaminen, tavoitteellisuus, asiantuntemus = loppuhuipennus.