Vertaistuki

Vertaistukea

Vertaistuki

Vertaistukihenkilöt ovat itse kokeneet sydänsairauden tai ovat sydänpotilaiden läheisiä. Vertaistukijan tehtävänä on välittää kokemustietoa siitä, mitä on olla sydänpotilas ja miten sairauden kanssa tulee toimeen. Vertaistukija on kuuntelija, kokemusten jakaja, rohkaisija ja tiedon välittäjä. Vertaistukihenkilöt ovat Sydänliiton valmentamia ja vaitiolovelvollisia. Vertaistukihenkilö ei ota kantaa hoitoihin, lääkityksiin tai toimenpiteisiin. Kun kaipaat keskusteluseuraa toiselta sydänsairastuneelta ja koet tarvetta jakaa omia kokemuksia, ota yhteyttä vertaistukihenkilöön. Lisää vertaistuesta ja vertaistukihenkilöistä: Marika Vänskä, puh. 040 7234320 tai marika.vanska@sydanliitto.fi Etelä-Suomen Sydänpiirin vertaistukihenkilöt löytyvät osoitteesta: http://etelasuomensydanpiiri.fi/toimintaa-sinulle/vertaistuki. Katso lisää vertaistuesta sivulta 14-15

Vertaistukea liikunnan lomassa

Liikunta edistää hyvinvointia ja elämäniloa, mikä omalta osaltaan antaa voimia ja uusia näkökulmia elämään. Kuntoutusryhmissä on henkilöitä, joilla on monenlaisia verenkiertoon ja sydämen toimintaan liittyviä ongelmia. Ryhmissä myös tieto sairauksien hoidosta, kuntoutuksesta, lääkityksen vaikutuksista ja terveellisistä ravintotottumuksista vaihtuu luontevasti. Tavoitteena on, että sydäntoipilaat voivat elää aktiivista elämää, ja kohentaa kuntoaan turvallisesti ohjatuissa ryhmissä. Ehkä kaikkein parhainta vertaistukea saa jumpan jälkeen saunan lauteilla ja myös muissa yhdistysten järjestämissä tilaisuuksissa.