Stressinhallinta

 

Sydän-mindfullness,  SMF

Sydän-mindfulness SMF (mindfulness = tietoisuustaito) on stressinhallintaa ja sydänterveyttä edistävä ja ylläpitävä uudenlainen kuntoutumismuoto. Se täydentää hyvin liikunnallista kuntoutusta.

SMF-harjoitteisiin kuuluvat

  • tietoisen hengityksen harjoittaminen
  • ohjattu mietiskely (meditaatio),
  • tietoisen liikkeen harjoittaminen
  • erilaiset rentousharjoitukset
  • tietoiseen syömiseen tutustuminen

SMF edistää sydäterveyttä

  • parantamalla valmiuksia stressin hallintaan
  • kehon ja mielen rentoutumisen kautta
  • tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon merkityksen ymmärtämisen kautta
  • saamalla aikaan hyvää mieltä

Kehon ja mielen harmonian saavuttamiseen ja stressitason laskuun tähtäävillä harjoituksilla on todettu olevan sydänterveyden kannalta huomattavia positiivisia vaikutuksia, kuten verenpaineen alentumista, sydämen lyöntitaajuuden pienentymistä ja sen vaihtelun kasvua. Nämä tekijät vähentävät merkittävästi sydäninfarktin ja äkillisen sydänkuoleman riskiä.

Harjoitteiden avulla saadaan kehon autonomisen hermoston toiminnan tasapainoa muutettua sydämen kannalta edullisempaan, parasympaattiseen suuntaan.

Mindfullness-tyyppisen harjoittelun on todettu vaikuttavan useiden aivoalueiden, mm. etuaivokuoren toimintaan siten että esimerkiksi negatiivisten emootioiden hallinta tulee helpommaksi, ahdistustuntemukset vähenevät ja mieliala paranee.

Mindfulness-harjoittamisen positiivisista vaikutuksista on runsaasti tieteellistä näyttöä.

 

Jatkamme myös torstaisin klo 15–16 pilatesta ja maanantaisin klo 14–15 asahia.

Tiedustelut

Sirpa Tuominen,  sirpa.tuominen@live.fi  041-522 9023