Kuntoutuksen sisältö

Helsingin sydänkuntoutus esittelyvideo

Yhdistys järjestää pääkaupunkiseudulla asuville sydäntauteihin sairastuneille henkilöille fysioterapeuttien ohjaamaa liikunnallista kuntoutusta, mikä on erityisesti suunniteltu sydänpotilaille. Kuntoutus on sydänterveyttä edistävää  ja sydänsairauksia ennaltaehkäisevää. Helsingin Sydänkuntoutus ry järjestää henkilöille, joilla on sydän- ja verisuonitauteja tai niiden riskitekijöitä, liikunnallista kuntoutusta sekä stressin hallintaan ja mielen hyvinvointiin tähtääviä kursseja. Tarkoituksena on myös vähentää liikkumiseen liittyviä pelkoja ja innostaa osallistujia omaehtoiseen liikunnan ja stressinhallintaharjoitusten toteuttamiseen.

Yhdistys toimii yhteistyössä Etelä-Suomen Sydänpiirin ja Suomen Sydänliiton kanssa. Liikunnan järjestelyissä on huomioitu yksilöllinen suorituskyky. Fysioterapeuttien kehittämä monipuolinen kuntoutus sisältää vaihdellen salivoimistelua, kuntosaliharjoittelua ja vesivoimistelua. Yksi liikuntakerta kestää 60 minuuttia. Sen jälkeen on mahdollista saunoa ja uida viihtyisissä tiloissa Sydäntalolla (Oltermannintie 8, 00620 Helsinki). Mukaan voit tulla myös kesken toimikauden. Useimmat liikuntaryhmistämme ovat sekaryhmiä. Kussakin liikuntaryhmässä on korkeintaan 10 osallistujaa.

Vertaistukea liikunnan lomassa

Liikunta edistää hyvinvointia ja elämäniloa, mikä omalta osaltaan antaa voimia ja uusia näkökulmia elämään. Kuntoutusryhmissä on henkilöitä, joilla on monenlaisia verenkiertoon ja sydämen toimintaan liittyviä ongelmia. Ryhmissä myös tieto sairauksien hoidosta, kuntoutuksesta, lääkityksen vaikutuksista ja terveellisistä ravintotottumuksista vaihtuu luontevasti. Tavoitteena on, että sydäntoipilaat voivat elää aktiivista elämää, ja kohentaa kuntoaan turvallisesti ohjatuissa ryhmissä.

Kuntoutusjaksot

Yksi kuntoutusjakso käsittää 15 kuntoutuskertaa. Kevätkausi alkaa tammikuun alussa, syyskausi elo-syyskuun vaihteessa. Tarkempi aikataulu kohdassa jumpparyhmien aikataulut sivun vasemmassa palkissa. Kela ei enää anna korvausta kuntoutusmaksuista. Kuitenkin osallistujat tarvitsevat lääkärinlähetteen, josta käy ilmi sairauden laatu ja vaikeus. Tämä on myös turvallisuustekijä.

Tiedustelut

Liikuntaryhmien vapaista paikoista kuntoutuspäällikkö Sirpa Tuominen puh. 041 522 9023 sirpa.tuominen@live.fi ja sydänfysioterapeutti Annika Rinne puh. 040 538 4564  , annikarinne@gmail.com