Kuntoutus

Sydänjärjestön sopeutumisvalmennuskuntoutustoiminta

Sydänsairaus muuttaa elämää, mutta sen kanssa ei tarvitse pärjätä yksin. Sydänliiton sopeutumisvalmennuskursseilla saat tietoa, tukea ja valmiuksia, jotka helpottavat elämääsi sydänsairauden kanssa. Kursseilla tapaat toisia samassa elämäntilanteessa olevia. Kokemusten jakaminen helpottaa ja auttaa toteuttamaan sinulle itsellesi sopivia muutoksia arkeesi.
Kurssit järjestetään Veikkauksen tuella. Vetäjinä toimivat terveydenhuollon ammattilaiset. Teemakurssit ovat tietopainotteisia joko koko päivän tai muutaman tunnin mittaisia. Kuntoutumiskurssit sisältävät 1-5 yöpymistä. Kursseille voi hakeutua koko maasta. Osallistumiselle ei ole ikärajaa ja läheisesi voi osallistuja osalle kursseista. Kurssit ovat osallistujille maksuttomia.

Kursseille valitaan ensisijaisesti henkilöitä, jotka eivät ole aikaisemmin osallistuneet Sydänliiton järjestämille sopeutumisvalmennuskursseille. Kursseilla saat lisäksi tietoa sydänyhteisön toiminnasta.

Lisätietoa ja hakulomakkeet: https://www.sydanliitto.fi/kuntoutus-ja-tuki/kuntoutuskalenteri#/

Ensitietopäivät

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä kuntoutusohjaaja järjestää leikkauspotilaille ja sydänhoitaja pallolaajennus- ja infarktipotilaille ensitietopäiviä. Lisätietoa päivistä voi kysyä Aulikki Pölläseltä keskussairaalasta p. 06 415 4111. Yleensä potilaat saavat henkilökohtaisen kutsun ensitietopäivään.

Tulppa-avokuntoutus

Alueemme terveyskeskukset järjestävät Tulppa ryhmämuotoista avokuntoutusta. Se on tarkoitettu kaikille valtimotaudin riskissä oleville tai sitä sairastaville, esimerkiksi tyypin 2 diabeetikoille, aivoverenkierron häiriön sairastaneille tai sepelvaltimotautipotilaille. Tulppa-avokuntoutuksella pyritään ensisijaisesti vaikuttamaan valtimotaudin riskitekijöihin elintapaohjauksella. Lisäksi pyritään lievittämään sairauden mukanaan tuomaa pelkoa ja ahdistusta sekä puuttumaan ajoissa masennukseen. Tulppa-avokuntoutusryhmät kokoontuvat terveyskeskuksissa 6-10 kertaa kerran viikossa 2-3 tuntia kerrallaan sekä kaksi seurantakertaa 6 kk ja 12 kk kuluttua ryhmän alkamisesta. Ryhmissä on keskimäärin 10 kuntoutujaa. Lisätietoa saat omasta terveyskeskuksesta.

KELA:n sydänkuntoutus

KELA järjestää sydänpotilaille sydänkuntoutusta, josta lisätietoa löytyy KELAn kautta. Kuntoutukseen tarvitaan lääkärin lähete.