Kuukauden juttu

Muuta elämää odotellessa

Mikä täyttää nyt päivämme? No, tietysti korona-virus. Eikä syyttä. Maailmassa on monta uhkaa, mutta nyt yksi on ylitse muiden. Eikä siitä sen enempää. Melkein kaikki asiasta on jo sanottu tiedotusvälineissä. Oikeastaan, jos saa sanoa ääneen, niin olen jo vähän tympääntynyt siihen jaaritukseen, jota päivittäin kuulemme. Ihan asiaahan media valtaosin syöttää, mutta mutta….Jääköön sanomatta. Tärkeää asiaa joka tapauksessa, sitä ei käy kiistäminen.

Nyt me voimme vain suojautua kaikin keinoin, totella päättäjiä ja olla kiltisti. Meitä riskiryhmäläisiä suojellaan nyt ihan viisaasti. Vaikka kuinka kapinamieli tahtoo välillä yllättää, niin pitää vaan ajatella, että jossain välissä kaikki kääntyy voitoksemme. Monta asiaa pitäisi päästä tekemään, mutta ei kun ei. Kotini on nyt linnani.

Tuntuu todellakin siltä, että elämä on pysähdyksissä. Samalla tulee tarkkailtua omaa terveyttä. Yskähtäminenkin tuntuu uhkalta, vaikka siitepöly kaihertaa kurkkua ja tukkii nenän. Näin ei tietenkään pitäisi ajatella, vaikka oireita on hyvä seurata. Hysteria on epäterveellistä. Kyllä nyt on liikkeellä viattomampiakin köhiä kuin korona.

Onneksi kevät koittaa ja vielä parempi, jos säät ovat lämpimät ja aurinko antaa meille energiaa. Saammehan sentään liikkua taivasalla, vaikkei juuri nyt Uudenmaan ulkopuolella oleville mökeille olekaan asiaa.

Itse kuulun Ihanaiset leidit- keskusteluryhmään. Huumori on ryhmässä yhä voimissaan. Moni joutuu olemaan ihan yksin, ja jos ei ihmisellä ole nykyajan viestintävälineitä käytössään, voi tämä olla aika raastavaa aikaa. Elämää viruksen varjossa.

Meistä moni on sairastanut ainakin jonkin niistä epidemioista, joita vuosien saatossa on riehunut maailmassa. Itse sairastin hyvin nuorena aasialaisen, joka oli itselläni varsin lievänä. Lähes kaikki lastentaudit on kyllä tullut koettua. Tulirokko jäi sentään väliin. Onneksi nykyään lapset rokotetaan entisajan kiusoja vastaan. Viisaat kehittävät rokotteita ja lääkkeitä. Uskotaan, että seuraavaa pandemiaa ei tule tai se pystytään pysäyttämään ajoissa ! Vai mitä?

Toivotan kaikille terveyttä ja huumoria ja muuta hyvää! Kyllä se siitä!

Ei lannistuta!

Raija Hallikainen