Luentomateriaalipankki

Luentomateriaalit sijaitsevat Dropboxissa. Ohje PowerPoint -tiedostojen lataamiseen:

• klikkaa luentolinkkiä, joka johtaa Dropboxiin
  • valitse sen jälkeen More-painikkeen (3 pistettä) Download-toiminto tai valitse Direct download -toiminto
  • avaa tai tallenna nimellä tiedosto omalle koneellesi

Luentomateriaalin yksittäistä diaa ei saa muokata. Copyright Suomen Sydänliitto.

Sydämen vajaatoiminta yleisöluento

Tämä luento sisältää perustietoa sydämen vajaatoiminnan syistä, tutkimuksista ja hoidosta. Luentomateriaali on luotu lääkäri-asiantuntijan käyttöön. Luennon kesto on noin 45 minuuttia. "Normaali" -näkymässä dioissa on kommenttikuplia, joiden sisältö näkyy kuplaa klikkaamalla. Kuplat eivät näy "diaesitys" -näkymässä.

Luennon tekijä: Anna-Mari HekkalaTarkastettu 8/2018.

Eteisvärinä yleisöluento

Tämä luento sisältää perustietoa eteisvärinän syistä, tutkimuksista ja hoidosta. Esitys on tarkoitettu lääkärin esitettäväksi. Esityksessä on 29 diaa. "Normaali" -näkymässä dioissa on kommenttikuplia, joiden sisältö näkyy kuplaa klikkaamalla. Kuplat eivät näy "diaesitys" -näkymässä.

Luennon tekijä: Anna-Mari Hekkala. Tarkastettu 2/2018

Tunne pulssisi ABC

Tunne pulssisi ABC on tarkoitettu pulssin tunnustelun opettamiseen kansalaisille. Esitystä voi käyttää sairaanhoitaja/terveydenhoitaja tai lääkäri. Esityksessä on 9 diaa.

Luennon tekijä: Tuula Mäkinen. Tarkastettu 6/2020.

Terveyttä edistävät elintavat

Tässä esityksessä käsitellään valtimosairauksien riskitekijöitä (lyhyesti), mielen hyvinvointia ja elintavoista unta, tupakkaa, alkoholia ja suun terveyttä. Esitys on tarkoitettu yleisöluennoksi, ja sitä voi käyttää hoitaja tai lääkäri. Esityksessä on 21 diaa, joista voi poimia omaan luentoon sopivat. Ruokavaliota ja liikuntaa käsitellään erillisissä esityksissä.

Luennon tekijä: Mari Blek-Vehkaluoto. Tarkastettu 6/2020.

Liikuntaa hyvän ikääntymisen puolesta

Tässä esityksessä käsitellään liikunnan monipuolisia vaikutuksia ikääntyville ihmisille. Esityksessä on 22 diaa.  Esitys on tarkoitettu yleisöluennoksi ikääntyville.

Luennon tekijä: Annukka Alapappila. Tarkastettu 1/2018.

Voimaa ja terveyttä ravinnosta

Esityksessä (20 diaa) käsitellään terveellisen ravitsemuksen perusteita käytännönläheisesti. Esitys on tarkoitettu yleisöluennoksi ikääntyville.

Luennon tekijä: Tuija Pusa. Tarkastettu 3/2018.

Lapsiperheet ja elintavat

Diasarja (18 diaa) vanhempainiltaan tai tapahtumaan, jossa halutaan puhua lapsiperheen arjesta ja elintavoista vanhemmille. Neuvokas perheen materiaaleista ja kuvista koottu valmis esitys, jossa käsitellään keskeisimmät asiat lapsiperheen syömiseen, liikkumiseen ja ruutuajan käytön teemoihin liittyen. Diojen sävy on kannustava ja arjen pieniä hyviä valintoja tukeva. Tausta pohjautuu suosituksiin.

Luennon tekijä: Anne Kuusisto Tarkastettu 2/2018

Yläkoululaisten elvytysopetus

Sydänliitto ja Yrkesinstitutet Prakticum toteuttivat tammikuussa 2020 kokeilun, jossa lähihoitajaopiskelijat opettivat kahdeksasluokkalaisia elvyttämään. Toimintamalli todettiin onnistuneeksi ja sitä voi suositella laajempaan käyttöön. Lisätietoa kokeilun lyhyestä kuvauksesta ja loppuraportista.

Alla olevat esitykset on tarkoitettu yläkoulujen elvytysopetusta varten. Esityksiä voi käyttää esimerkiksi yläkoululaisten opettajat.

Luennon tekijä: Julia Jacobsson. Tarkastettu 1/2021 Mari Blek-Vehkaluoto

Elvytys