Etusivu / Luentomateriaalipankki

Luentomateriaalipankki

Käytä Sydänliiton luentomateriaaleja esimerkiksi ryhmäohjauksessa, yleisöluennoilla ja opetustilanteissa.

Julkaistu 18.8.2021
Päivitetty 24.3.2023

Olemme koonneet suosituimmista sydänterveyteen liittyvistä luentoaiheista valmiit materiaalit. Katso kunkin luennon kuvaustekstistä, millaiseen käyttöön materiaali on tarkoitettu. Luentomateriaalin yksittäistä diaa ei saa muokata. Copyright Suomen Sydänliitto.

Jos esityksen lopussa on varainhankinnan sisältöä, lämmin kiitos sinulle jo etukäteen, jos kerrot kuulijoillesi mahdollisuudesta tukea Sydänliiton toimintaa.

Löydät kaikki luennot mediapankista.

Liikunta ja sydämen vajaatoiminta

Tässä esityksessä käsitellään liikunnan monipuolisia vaikutuksia sydämen vajaatoimintaan, liikunnan  erityispiirteitä ja mahdollisuuksia sairastuneen liikunnan tukemiseksi. Esityksessä on 22 diaa.

Luennon tekijä: Annukka Alapappila.  2/2022.

Sydämen vajaatoiminta

Tämä luento sisältää perustietoa sydämen vajaatoiminnan syistä, tutkimuksista ja hoidosta. Luentomateriaali on luotu lääkäriasiantuntijan käyttöön. Luennon kesto on noin 45 minuuttia. ”Normaali” -näkymässä dioissa on kommenttikuplia, joiden sisältö näkyy kuplaa klikkaamalla. Kuplat eivät näy ”diaesitys” -näkymässä.

Luennon tekijä: Anna-Mari Hekkala. Tarkastettu 8/2018.

Eteisvärinä

Tämä luento sisältää perustietoa eteisvärinän syistä, tutkimuksista ja hoidosta. Esitys on tarkoitettu lääkärin esitettäväksi. Esityksessä on 29 diaa.

Luennon tekijä: Anna-Mari Hekkala. Päivitetty 3/2023

Tunne pulssisi ABC

Tunne pulssisi ABC on tarkoitettu pulssin tunnustelun opettamiseen kansalaisille. Esitystä voi käyttää sairaanhoitaja/terveydenhoitaja tai lääkäri. Esityksessä on kahdeksan diaa.

Luennon tekijä: Tuula Mäkinen. Tarkastettu 3/2023.

Terveyttä edistävät elintavat

Tässä esityksessä käsitellään unta, tupakkaa, alkoholia, suun terveyttä ja mielen hyvinvointia. Esitys on tarkoitettu yleisöluennoksi erityisesti ikääntyville, ja sitä voi käyttää hoitaja tai lääkäri. Esityksessä on 21 diaa, joista voi poimia omaan luentoon sopivat. Diat 2-6 on tarkoitettu taustatiedoksi luennoijalle.  Ruokavaliota ja liikuntaa käsitellään erillisissä esityksissä.

Luennon tekijä: Mari Blek-Vehkaluoto. Tarkastettu 3/2023.

Liikunta ja sepelvaltimotauti

Tässä esityksessä käsitellään liikunnan monipuolisia vaikutuksia sepelvaltimotautiin ja sen riskitekijöihin, sepelvaltimotautia sairastavan liikunnan erityispiirteitä ja mahdollisuuksia sairastuneen liikunnan tukemiseksi. Esityksessä on 26 diaa.

Luennon tekijä: Annukka Alapappila. Tarkastettu 12/2021.

Liikuntaa hyvän ikääntymisen puolesta

Tässä esityksessä käsitellään liikunnan monipuolisia vaikutuksia ikääntyville ihmisille. Esityksessä on 28 diaa. Esitys on tarkoitettu yleisöluennoksi ikääntyville.

Luennon tekijä: Annukka Alapappila. Tarkastettu 4/2022.

Voimaa ja terveyttä ravinnosta

Esityksessä (20 diaa) käsitellään terveellisen ravitsemuksen perusteita käytännönläheisesti. Esitys on tarkoitettu yleisöluennoksi ikääntyville.

Luennon tekijä: Tuija Pusa. Tarkastettu 3/2018.

Lapsiperheet ja elintavat

Diasarja (18 diaa) vanhempainiltaan tai tapahtumaan, jossa halutaan puhua lapsiperheen arjesta ja elintavoista vanhemmille. Neuvokas perheen materiaaleista ja kuvista koottu valmis esitys, jossa käsitellään keskeisimmät asiat lapsiperheen syömiseen, liikkumiseen ja ruutuajan käytön teemoihin liittyen. Diojen sävy on kannustava ja arjen pieniä hyviä valintoja tukeva. Tausta pohjautuu suosituksiin.

Luennon tekijä: Anne Kuusisto. Tarkastettu 2/2018

Elvytysopetus

Luentomateriaalipankista löydät vinkkejä varhaiskasvatusikäisten, 1.—3. -luokkalaisten, 4.—6. -luokkalaisten sekä yläkoululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden elvytysopetusta varten. Käytettävissäsi on myös yläkoululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden elvytysopetukseen sopivat PowerPoint -esitykset suomeksi ja ruotsiksi.

Luennon tekijä: Julia Jacobsson. Tarkastettu 3/2023 Mari Blek-Vehkaluoto

Sydänliitto ja Yrkesinstitutet Prakticum testasivat mallia, jossa lähihoitajaopiskelijat opettivat kahdeksasluokkalaisia elvyttämään. Toimintamalli todettiin onnistuneeksi ja sitä voi suositella laajempaan käyttöön. Lue lisää kokeilun lyhyestä kuvauksesta ja loppuraportista.