Luentomateriaalipankki

Luentomateriaalit sijaitsevat Dropboxissa. Ohje PowerPoint -tiedostojen lataamiseen:

• klikkaa luentolinkkiä, joka johtaa Dropboxiin
  • valitse sen jälkeen More-painikkeen (3 pistettä) Download-toiminto tai valitse Direct download -toiminto
  • avaa tai tallenna nimellä tiedosto omalle koneellesi

Luentomateriaalin yksittäistä diaa ei saa muokata. Copyright Suomen Sydänliitto.

Sydämen vajaatoiminta yleisöluento

Tämä luento sisältää perustietoa sydämen vajaatoiminnan syistä, tutkimuksista ja hoidosta. Luentomateriaali on luotu lääkäri-asiantuntijan käyttöön. Luennon kesto on noin 45 minuuttia. "Normaali" -näkymässä dioissa on kommenttikuplia, joiden sisältö näkyy kuplaa klikkaamalla. Kuplat eivät näy "diaesitys" -näkymässä.

Luennon tekijä: Anna-Mari Hekkala. Tarkastettu 9/2017.

Eteisvärinä yleisöluento

Tämä luento sisältää perustietoa eteisvärinän syistä, tutkimuksista ja hoidosta. Esitys on tarkoitettu lääkärin esitettäväksi. Esityksessä on 29 diaa. "Normaali" -näkymässä dioissa on kommenttikuplia, joiden sisältö näkyy kuplaa klikkaamalla. Kuplat eivät näy "diaesitys" -näkymässä.

Luennon tekijä: Anna-Mari Hekkala. Tarkastettu 2/2018

Tunne pulssisi ABC

Tunne pulssisi ABC on tarkoitettu pulssin tunnustelun opettamiseen kansalaisille. Esitystä voi käyttää sairaanhoitaja/terveydenhoitaja tai lääkäri. Esityksessä on 9 diaa.

Luennon tekijä: Tuula Mäkinen. Tarkastettu 9/2017.

Terveyttä edistävät elintavat

Tässä esityksessä käsitellään valtimosairauksien riskitekijöitä (lyhyesti), mielen hyvinvointia ja elintavoista unta, tupakkaa, alkoholia ja suun terveyttä. Esitys on tarkoitettu yleisöluennoksi, ja sitä voi käyttää hoitaja tai lääkäri. Esityksessä on 21 diaa, joista voi poimia omaan luentoon sopivat. Ruokavaliota ja liikuntaa käsitellään erillisissä esityksissä.

Luennon tekijä: Mari Blek-Vehkaluoto. Tarkastettu 12/2017.

Liikuntaa hyvän ikääntymisen puolesta

Tässä esityksessä käsitellään liikunnan monipuolisia vaikutuksia ikääntyville ihmisille. Esityksessä on 22 diaa.  Esitys on tarkoitettu yleisöluennoksi ikääntyville.

Luennon tekijä: Annukka Alapappila. Tarkastettu 1/2018.

Voimaa ja terveyttä ravinnosta

Esityksessä (20 diaa) käsitellään terveellisen ravitsemuksen perusteita käytännönläheisesti. Esitys on tarkoitettu yleisöluennoksi ikääntyville.

Luennon tekijä: Tuija Pusa. Tarkastettu 3/2018.

Lapsiperheet ja elintavat

Diasarja (18 diaa) vanhempainiltaan tai tapahtumaan, jossa halutaan puhua lapsiperheen arjesta ja elintavoista vanhemmille. Neuvokas perheen materiaaleista ja kuvista koottu valmis esitys, jossa käsitellään keskeisimmät asiat lapsiperheen syömiseen, liikkumiseen ja ruutuajan käytön teemoihin liittyen. Diojen sävy on kannustava ja arjen pieniä hyviä valintoja tukeva. Tausta pohjautuu suosituksiin.

Luennon tekijä: Anne Kuusisto Tarkastettu 2/2018