Savuton Suomi -päivä 31.5. nostaa esiin ihmiset lain takana

28.4.2016

UUTINEN | Suomen tupakkalaki täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Sen kunniaksi vietetään ensimmäistä kertaa Savuton Suomi -päivää. – Ilman lainsäädäntöä tupakointiluvut tuskin olisivat kääntyneet laskuun, huomauttaa Savuton Suomi 2030 -verkoston puheenjohtaja, professori Kari Reijula.

Savuton Suomi 2030 -verkosto järjestää 31. toukokuuta ensimmäistä kertaa Savuton Suomi -päivän. Päivän teemana on Kiitos tupakkalaki! Päivän aikana kerrotaan tupakkalain saavutuksista, kiitetään siihen vaikuttaneita henkilöitä sekä käännetään katse tulevaisuuteen: mitkä ovat seuraavat tärkeät askeleet tiellä kohti savutonta Suomea?

Tupakkalain ansiosta meillä on muun muassa savuttomat työpaikat ja ravintolat, tupakkatuotteiden mainontakielto sekä tupakattomat julkiset liikennevälineet. Vuonna 2015 naisista tupakoi enää 12 prosenttia, miehistä 16 prosenttia.

- Sotien jälkeen Suomessa lähes kaikki miehet polttivat. Suomen tupakkalaki säädettiin vuonna 1976. Ilman lainsäädäntöä tupakointiluvut tuskin olisivat kääntyneet laskuun, huomauttaa verkoston puheenjohtaja, professori Kari Reijula.

- Silti työtä on vielä. Esimerkiksi tuotemerkittömät tupakkapakkaukset jäivät pois tuoreesta laista, vaikka ne on jo otettu käyttöön monessa muussa maassa, Reijula sanoo.

Lukemattomia työtunteja

Mikään laki ei synny ja kehity tyhjiössä. Tupakkalain aikaansaaminen vaati kymmenien terveyden edistämiseen vihkiytyneiden henkilöiden työpanoksen – samoin kuin lain muokkaaminen ja uudistaminen matkan varrella.

- Savuton Suomi -päivä on meidän kaikkien, mutta erityisesti näiden tupakkalain puolesta toimineiden henkilöiden päivä. Haluamme nostaa esiin virkamiehiä, poliitikkoja, lääkäreitä ja muita tahoja, jotka ovat omalla toiminnallaan vaikuttaneet siihen, että Suomessa on näin kattava ja kansainvälisestikin katsottuna edistynyt tupakkalainsäädäntö, Kari Reijula kertoo.

Päivän päätapahtuma järjestetään Joensuussa Savuton Suomi 2030 -verkoston ja Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksen yhteistyönä. Lisäksi aihetta käsitellään tapahtumissa muun muassa Torniossa, Vaasassa, Seinäjoella ja Vantaalla.

Mikä sinusta on tupakkalain tärkein saavutus? Kerro se meille osoitteessa savutonsuomi.fi.
Sivuilla myös tarkempia tietoja uudesta tupakkalaista ja Savuton Suomi -päivän tapahtumista sekä tupakkalakiin vaikuttaneiden henkilöiden haastatteluja.

Lisätietoja myös Twitterissä ja Instagramissa hastageilla #SavutonSuomi ja #kiitostupakkalaki sekä Facebookissa Savuton Suomi -sivuilla.

Kohderyhmät Yhdistystoimijat