Saman kokeneen tuki lohduttaa

30.6.2016

UUTINEN | Raija Keski-Sämpi vetää sepelvaltimotautiin sairastuneille kuntoutumiskursseja Kalajoella. Paikkana Kalajoki on osoittautunut mainioksi: meren läheisyys ja kylpylähotellin palvelut luovat erinomaisen ympäristön tämäntyyppisen kuntoutumiskurssin järjestämiselle.

– Ympäristö on ainutlaatuinen. Kurssipaikan pitää tuottaa myös mielihyvää, Keski-Sämpi sanoo.

Hän vetää tänä vuonna seitsemän kurssia Kalajoella. Kurssilaiset ovat etupäässä vasta sairastuneita.

– Paras aika hakeutua kurssille on vuoden sisällä sairastumisesta. Hakijoita on paljon enemmän kuin yhdelle kurssille voidaan ottaa. Jo useamman vuoden ajan näille kursseille on voinut hakea koko Suomesta.

Sepelvaltimotauti pelottaa

Osa kursseista järjestetään sairastuneille yksin ja osa pariskunnille, joista toinen on sairastunut sepelvaltimotautiin. Vertaistuki auttaa käsittelemään pelkoja, joita sepelvaltimotautiin sairastuminen aiheuttaa.

– Yhdellä kurssilla oli mukana kaksi pariskuntaa, joilla oli samanlainen kokemus: vaimo oli elvyttänyt miehensä. Elvytetyksi joutuminen on raju kokemus, mutta on myös rankkaa joutua tositoimiin hengenpelastajaksi.

Kurssin tavoitteena on antaa lääketieteellistä tietoa sairaudesta sekä tietoa, taitoa ja tukea omahoidon toteuttamiseen ja tukea psykososiaaliseen selviytymiseen. Kurssilaiset oppivat ymmärtämään liikunnan merkityksen sekä saavat vinkkejä ravinnosta ja tietoa sosiaalituista. Kurssilla on myös mahdollisuus vaihtaa ajatuksia vertaistukihenkilön ja muiden kurssilaisten kanssa.

– Puhuminen helpottaa kuolemanpelkoa. Keskustelemme myös kaikista arkeen liittyvistä asioista, esimerkiksi käsillä tehtävästä työstä, saunomisesta, seksielämästä, autoilusta ja vaikka lumenluonnista.

Ammattiapua ja vertaistukea

Kurssin toteuttaa moniammatillinen työryhmä, johon kuuluvat Keski-Sämpin lisäksi fysioterapeutti, lääkäri, ravitsemusterapeutti, sosiaalityöntekijä ja psykologi. Mukana on myös Sydänliiton kouluttama vertaistukihenkilö.

– Parikursseilla yhteisen ohjelman lisäksi läheiset ja sairastuneet voivat erikseen kertoa saman kokeneille tuntemuksistaan ja kokemuksistaan omissa ryhmissään.

Kevään nelipäiväisen kurssin jälkeen järjestetään kaksipäiväiset seurantapäivät loppukesästä. Kurssin alussa sairastuneille tehty kuuden minuutin kävelytesti toistetaan seurantapäivillä. Myös kurssilaisten täyttämät liikunta- ja ruokapäiväkirjat käydään seurantapäivillä läpi.

– Seurantapäiville osallistuminen on ollut lähes sataprosenttista.

Kurssille haetaan Sydänliiton hakulomakkeella, joka lähetetään kurssin vastuuhenkilölle. Keski-Sämpi sanoo, että kurssien sisällössä nojataan Sydänliiton arvoihin ja puhutaan esimerkiksi ruokavaliosta tutkitun tiedon pohjalta.

Sydäntyö sydämenasiana

Keski-Sämpi on koulutukseltaan sairaanhoitaja, ja hän jäi äskettäin eläkkeelle Keski-Pohjanmaan Sydänpiirin toiminnanjohtajan tehtävistä. Eläkkeellä ollessaankin hän haluaa osallistua sydäntyöhön.

– Olen vetänyt kursseja 1990-luvun alusta lähtien. Pidän tästä työstä ja tapaamistani ihmisistä niin paljon, että itselleni on kehittynyt sydämen laajentuma – se ei tarvitse hoitoa, koska se on syntynyt siitä, että olen tavannut ihania ihmisiä ympäri maan.

Teksti ja kuva Outi Rantala

Kohderyhmät Jäsenet