Maailman sydänpäivänä 29.9. pukeudutaan punaiseen

18.6.2018

TOIMEKSI | Kansainvälisesti vietettävä Maailman sydänpäivä lähestyy. Teemapäivän tavoitteena on lisätä tietoa sydänterveydestä ja kannustaa elintapoihin, joilla sydämemme voivat hyvin. Vahvistamme aiemmilta vuosilta tuttua Pukeudu punaiseen -teemaa tehden sitä pitkäjänteisesti yhä tunnetummaksi. Kannustamme ihmisiä ja yhteisöjä pukeutumaan teemapäivänä punaiseen sekä osoittamaan osallisuutensa mm. sosiaalisessa mediassa.

Lauantaina 29.9. myös rakennukset pukeutuvat punaiseen. Sydänliitto on kutsunut kampanjaan yrityksiä ja organisaatioita, joilla on mahdollisuus julkivalaista rakennuksia, monumentteja tai maamerkkejä punaiseksi. Nykyaikainen julkivalaisutekniikka mahdollistaa rakennusten valaisun lähes kustannuksitta. Jo nyt mukaan on lupautunut Helsingin Kaupunginteatteri, Jyväskylän kaupunki Valon kaupunki -tapahtumassaan sekä Scandic-hotellit Tampereella, Porissa ja Helsingissä.

Mikäli tunnet alueellasi tahoja, joissa valaisu olisi mahdollinen, ehdota heille asiaa tai vinkkaa kohteesta meille Sydänliittoon: tiedotus@sydanliitto.fi

Miten viettää Maailman sydänpäivää?

• Pukeudu punaiseen, nappaa kuva ja haasta kaveritkin mukaan. Jaa kuvat sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #pukeudupunaiseen ja #maailmansydänpäivä
  • Kutsukaa paikalliset yritykset mukaan. Maailman sydänpäivänä yhteistyön tapoja on monia ja vain mielikuvitus on rajana.
    • Lähikaupassa tai apteekissa työntekijät voivat pukeutua punaiseen.
    • Kaupalta voi pyytää lupaa Sydänmerkki-tuotteiden merkitsemiseen. Tilaa logotarrat sydanmerkki@sydanliitto.fi.
    • Ehdota keräyslipasta kaupan ja apteekin kassalle, tai pyydä lupaa järjestää lipaskeräys lähiyrityksen tiloissa.
    • Haasta alueesi yritykset ja yhteisöt perustamaan sähköinen keräyslipas päivän kunniaksi. Lippaan voi perustaa osoitteessa oma.sydan.fi/ Keräysvarat käytetään sydänterveyden edistämiseen sekä sairastuneiden hoidon ja kuntoutuksen parantamiseen.
  • Järjestäkää yhdistyksenne oma tempaus torilla tai kauppakeskuksessa. Lauantai sopii hyvin kauppakeskustapahtuman järjestämiseen. Esitelkää yhdistyksenne toimintaa, jalkauttakaa keräyslippaat ihmisten joukkoon, järjestäkää kauppa- tai mittaustapahtuma. Kannustakaa myös osallistujia pukeutumaan punaiseen. Muistakaa merkitä kaikki sydänpäivän tapahtumat Killan kautta tapahtumakalenteriin!
  • Tilatkaa materiaalia tapahtuman järjestämiseksi. Maksulliset Maailman Sydänpäivän materiaalit ovat tilattavissa elokuun alusta.
  • Järjestäkää luento sydänterveydestä. Yhdistysnetin luentomateriaaleja voi hyvin hyödyntää myös Maailman sydänpäivänä. Aiheina on ulkoliikunnan terveysvaikutukset, kolesteroli ja verenpaine, eteisvärinä - tunne pulssisi, terveellinen retkiruoka ja mielenhyvinvointi.
  • Lähtekää yhdistysporukalla reippaalle sauvakävelylle. Yleisellä paikalla järjestetyt loppu- ja alkuverryttelyt innostavat mukaan myös satunnaisia ohikulkijoita, joille sydänyhteisön toiminta voi olla vielä uutta. Paikallislehden Minne mennä -palstalle kannattaa laittaa ilmoitus.
  • Järjestä kahvitus tai aamupala Pukeudu punaiseen -teemalla ja tarjoa Sydänmerkin ohjeella tehtyjä leivonnaisia – tai vaihtoehtoisesti tarjoa Sydänmerkin saaneita valmiita tuotteita. www.sydanmerkki.fi/reseptit ja  www.sydanmerkki.fi/tuotteet
    UUTTA! Sydänmerkin roll-uppeja on nyt tilattavissa yhdistyskaupasta: yhdistyskauppa.sydanliitto.fi

Miten viestiä Maailman sydänpäivästä?

Sydänliitto tukee yhdistyksiä viestimään päivästä ja markkinoimaan teemapäivän tapahtumia. Hyödynnä elokuussa tilattavaksi tulevia materiaaleja ja tee päivästä alueellasi näkyvä. Tulossa on myös valmis tiedotepohja, jolla voit lähestyä medioita ja toimittajia. Tehdään päivä näkyväksi myös mediassa!

Haasta alueesi yrityksiä mukaan! Maailman sydänpäivää vietetään tänä vuonna lauantaina, joka on vilkas kauppapäivä mm. lähikaupoissa ja -apteekeissa. Voisivatko he pukeutua punaiseen ja osoittaa kannatuksensa sydänterveydelle? Päivä on kaupallisesti otollinen useille Sydänmerkki-tuotteille, joita kaupat voisivat kampanjoida esim. omissa sosiaalisen median kanavissaan. Sydänliitolta on saatavilla kuvamateriaalia markkinoinnin tueksi. Kannattaa ehdottaa!

Lisätietoa Maailman sydänpäivästä:

Kohderyhmät Yhdistystoimijat