Korvaamaton kovalevy -verenpainekampanja tulee jälleen

7.6.2017

TOIMEKSI | Merkitkää kalenteriin, lokakuussa mitataan taas verenpainetta.

Kesä on alkanut, mutta nyt jo muistutus Yhden elämän syksystä: lokakuussa, viikolla 43, on jälleen Korvaamattoman kovalevyn verenpainekampanjan aika. Kampanjan kannustaa suomalaisia mittaamaan tai mittauttamaan toimintaviikon aikana verenpaineensa.

Kampanja tarvitsee pop up -mittauspisteitä, joita olikin viime vuonna yli 200! Miettikää, voisitteko te perustaa 23.–29.10. välisenä aikana paikkakunnallanne mittauspisteen paikassa, jonne on helppo tulla. Piste voi toimia pari tuntia, koko päivän tai vaikka useamman päivän. Mittaajan on hyvä olla terveydenhuollon ammattilainen ja mittaus voi olla osa Terveyden 3-ottelua.

Kampanjalle tulee sähköinen ilmoittautumis- ja tilauslomake, joka avautuu elokuussa www.korvaamatonkovalevy.fi. Korvaamaton kovalevy tarjoaa ilmaiseksi materiaalit. Niitä ovat Verenpaine on pääasia -oppaat ja kampanjajulisteet. Oppaasta on suomen-, ruotsin- ja englanninkieliset versiot. Julisteita on tarjolla suomeksi ja ruotsiksi. Julisteet muistuttavat kohonneen verenpaineen vaaroista aivoterveydelle ja opas neuvoo, kuinka nämä vaarat voi välttää. Oppaassa on myös selkeät ohjeet verenpaineen kotimittaukseen ja se annetaan mukaan jokaiselle mitatulle.

Mittauspisteen perustamisesta kannattaa neuvotella muiden paikallisten Yksi elämä -järjestöjen yhdistysten kanssa (avh- ja diabetesyhdistykset). Ellei pisteen perustaminen yhdessä tai yksin tällä kertaa onnistu, kampanjaan voi tulla mukaan mittaamalla oman verenpaineensa tai vaikka ottamalla mittauksen ohjelmaan yhdistyksen muussa tapahtumassa.

Lisätietoja kampanjasta antavat projektisuunnittelija Ville Niemi, ville.niemi@aivoliitto.fi, 050 453 3246  ja viestintäsuunnittelija Liisa Koivula, liisa.koivula@aivoliitto.fi, 050 5689 263 sekä Sydänliitosta Mari Blek-Vehkaluoto, 050 325 5633, mari.blek-vehkaluoto@sydanliitto.fi

Kohderyhmät Yhdistystoimijat