Tunnetko sydäniskurin?

Tämä esitys on tarkoitettu sydänpiirien ja -yhdistysten käyttöön esimerkiksi kouluvierailujen tai yleisöluentojen yhteydessä. Esityksen avulla on tarkoitus tiedottaa sydäniskureista, rohkaista käyttämään niitä ja tiedottaa defi.fi -rekisteristä. Esityksestä löytyy myös videolinkkejä, joiden avulla sydäniskurin käyttöä voi havainnollistaa.

Sydäniskuri eli defibrillaattori – tuttavallisesti defi tai deffa – on laite, jolla sydänpysähdystilanteessa pyritään poistamaan sydämen pysäyttänyt henkeä uhkaava rytmihäiriö. Sydänpysähdyksissä ensimmäinen auttaja on usein ohikulkija eli kuka tahansa meistä. Siksi sydäniskurin käyttöön kannattaa tutustua.

Kansalaiskäyttöön tarkoitettuja sydäniskureita on hankittu esimerkiksi kauppakeskuksiin tai muihin julkisiin tiloihin. Sydäniskurin käyttöä ei kannata arastella – laite antaa iskun vain, jos se tunnistaa sen tarpeelliseksi. Defi neuvoo käyttäjää ääniohjauksella ja selkeillä kuvallisilla ohjeilla.

Lataa diasarja koneellesi (paina linkistä aukeavalla sivulla Download sivun oikeasta yläkulmasta).

Katso myös Sydänliiton puheenjohtaja, sisäministeri Paula Risikon vetoomus.