Helppoja jumppaliikkeitä

Täältä löytyy joka viikon maanantai uusi helppo jumppaliike, joten vuoden lopussa tarjolla on 52 jumppaliikettä.

Helpot jumppaliikkeet vahvistavat monipuolisesti eri lihaksia. Vahvat lihakset auttavat selviämään arjen askareissa ja tukevat ryhdin pysymistä hyvänä. Osa kotijumppaliikkeistä harjoittaa koordinaatiota ja tasapainoa.

Liikkeet ovat selkeitä ja rauhallisia, joten ne sopivat hyvin myös vähemmän liikkuville ja ikäihmisille sekä liikunnan vertaisohjaajan ohjattaviksi.

Liikkeet voi tehdä yksittäisinä liikkeinä tai yhdistää ne peräkkäin tehtäviksi. Niitä voi tehdä tai teettää myös esim. yhdistyksien retkillä, kokouksissa tai muissa tilaisuuksissa varsinaisten liikuntahetkien lisäksi.

Mukavia hetkiä jumppaliikkeiden parissa!

1.Pohjepumppaus ja venytys seisten 

Hyvä pohjelihasten voima ja joustavuus  tuovat sujuvuutta liikkumiseen ja auttaa osaltaan ryhtiä pysymään hyvänä. Pohkeiden pumppaus vilkastuttaa alaraajojen ääriosien verenkiertoa, mikä on hyvä koko elimistön verenkierron kannalta.

2. Pakarat piukoiksi seisten

Hyvä pakaralihasvoima auttaa selviämään arjen tilanteista helpommin. Liike harjoittaa myös lantionhallintaa sekä tasapainoa.

3. Nilkat notkeiksi istuen

Notkeat nilkat tekevät kävelystä ja muustakin liikunnasta sujuvampaa. Nilkkojen liikkuvuutta voi harjoittaa lähes missä vaan kuten esimerkiksi elokuvissa, junassa tai kaupan jonossa helposti ja huomaamattomasti.

4. Käsillä koordinaatioita

Arki on täynnä koordinaatiota vaativia askareita. Koordinaatiota on mahdollista parantaa tekemällä koordinaatioharjoituksia.

5. Voimaa reisiin istuen

Vahvat reisilihakset helpottavat sängystä ja tuolista ylösnousua sekä portaissa kulkua. Alaraajojen hyvä lihasvoima on olennainen tärkeä kotiaskareissa ja kodin ulkopuolella liikkuessa.

6. Tasapainokahdeksikko seisten

Tasapainoa tarvitaan arjen tilanteissa ja etenkin talven liukkailla keleillä. Liike aktivoi koko kehon lihaksistoa.

7. Käsivalssi

Käsivalssi-liike rennosti ja jopa vauhdikkaasti tehtynä vilkastuttaa hartiaseudun verenkiertoa mainiosti, aktivoi lihaksia ja ylläpitää lapaluiden ja olkanivelten liikkuvuutta.

8. Koko keho hallintaan

Tasapainoa, liikkuvuutta, keskikehon hallintaa ja koordinaatiota yhtä aikaa hallitulla liikkeellä.

9. Tasapainotikku seisten

Tasapainoa vaativia tilanteita on jatkuvasti arjessa. Mitä pienemmällä pinta-alalla jalat ovat, sitä vaativampi liike on tasapainon suhteen.