Palkitut 2017

Järjestötyöpalkintoseminaari 15.5.2017

Palkitut yhdistykset esittelivät toimintojaan 16.5. seminaarissa, joka on katsottavissa YouTubesta tai tältä sivulta.

Lisätietoja palkituista toimintamuodoista voi kysyä suoraan yhdistyksestä.

Soihtu

Soihtu näyttää tietä, se on innovatiivinen edelläkävijä.

Soihdulla palkittiin Kemijärven Sydänyhdistyksen sydämellinen toiminta Kirjastoauto Kyläluudassa. Yhdistys oli mukana suunnittelemassa uuden kirjastoauton toimintaa ja varasi tapahtumapäivän Sydänviikolle. Kirjastoauton reitillä annettiin tietoa sydänterveydestä, tehtiin mittauksia ja kerrottiin jäsenyydestä. Toiminta päätettiin juurruttaa pysyväksi. Kirjastoauton kyydissä voi kohdata ihmisiä syrjäseuduiltakin. Jäsenmäärä on kasvanut 10 %.

Liekki

Liekki kehittää yhdistyksen jäsenpohjaa ja perustoimintaa, pitää järjestön liekkiä yllä. Liekkejä jaettiin kaksi

Ala-Keiteleen Sydänyhdistyksen kerho- ja virkistystoiminta. Yhdistys on jäsenten toiveesta vuonna 2016 perustanut vertaistuellisen keskustelukerhon ja yhteislaulukerhon sekä varannut kuntosalivuoron. Uuden toiminnan kautta on saatu uusia jäseniä (328 jäsentä vuonna 2015 -> 452 jäsentä vuonna 2017) ja jäsenet ovat pitäneet toiminnasta. Kerhojen ja kuntosalin vetäjät löytyivät jäsenistöstä.

Helsingin Sydänyhdistys on lähettänyt tekstiviestejä jäsenten kännyköihin tapahtumien markkinoimiseksi. Yhdistys päätti vuonna 2013 kokeilla kalliin ja työlään jäsenkirjeen korvaajana tekstiviestejä. Positiivisen palautteen ja vasteen perusteella yhdistys lähettää nyt jokaisesta tapahtumasta tekstiviestin. Osallistujamäärä tilaisuuksissa on moninkertaistunut ja jäseniä on tullut lisää. Toiminnan järjestämisen joustavuus on lisääntynyt.

Kipinä

Kipinä on uusi idea, joka innostaa ja voi sytyttää sydämeen suuremmankin palon. Kipinöitä jaettiin seitsemän:

Itäisen Keski-Suomen Sydänyhdistys: Kalojen fileerauskurssi. Sydänkerho järjesti kurssin osallistujiensa aloitteesta ja siitä päätettiin tehdä jokavuotinen. Tavoitteena oli opastaa järvikalan käyttöön. Osallistujia 42.

Jyväskylän Sydänyhdistys: Pulssin tunnustelu massarokotuksissa. Yhdistyksen agentit ovat esitelleet pulssin tunnustelua massarokotusten (influenssa) yhteydessä. Vuoden 2016 aikana tavoitettiin 13 700 hlöä. Toiminta on tuonut uusia jäseniä sydänyhteisöön.

Järvenpään Sydänyhdistys: Uusien jäsenten tervetulleeksi toivottaminen puhelimitse. Yhdistys on onnistunut jäsenhankinnassa 15 vuoden ajan näillä keinoin: jäsenyyden aktiivinen tarjoaminen, kotisivut ja tiedotteet, tervetulotilaisuudet, puhelut uusille jäsenille (uusi toiminto), monipuolinen toiminta, vertaistoiminta. Puhelinsoiton tavoite on madaltaa kynnystä mukaan tulemiselle, jäsenistä huolehtiminen ja sitouttaminen. Palaute on ollut positiivista.

Kotkan Sydänyhdistys: Laulamme yhdessä. Yhdistys aloitti vuonna 2015 yhteislaulutilaisuudet sydänpiirin tuottaman lauluvihkon avulla. Yhteislaulajat ovat esiintyneet eri tilaisuuksissa, joskus yhdessä paikallisten kuorojen kanssa. Vuonna 2016 laulajia oli yhteensä 400.

Leppävirran Sydänyhdistys: Terveyden edistämisen palvelutuote työikäisille. Yhdistys on tuotteistanut terveyden edistämistään myytäväksi palveluksi, johon voi sisältyä mittauksia, Tunne pulssisi, testejä, mini-interventioita,  tuotemyyntiä ja luentoja Ensimmäisen päivän tuotto oli 770 e. 2016 päiviä myytiin kolme. Toiminta on tavoittanut satoja ja yhdistyksen talousarvio on lähes tuplaantunut. Jäsenmäärä on kasvanut vuodesta 2014 240 -> 353.

Länsi-Turunmaan Sydänyhdistys: Sydäniskureiden hankinta Paraisille. Yhdistys järjesti keräyksen juhlavuotensa kunniaksi. Keräysvaroilla (12 000 e) hankittiin 6 sydäniskuria. Kuntalaisia myös koulutettiin niiden käyttöön. Paikallislehti- ja radio saatiin mukaan. Terveyskeskus hoitaa iskurien ylläpidon.

Rovaniemen Seudun Sydänyhdistys: Elämäntapaoppaan tekeminen sepelvaltimotautia sairastaville opiskelija-yhteistyönä. Opas tehty opiskelijoiden kanssa opinnäytetyönä. Aiheet nousseet sydänkerhosta. Oppaan esittelyssä oli mukana 100 osallistujaa. Opasta myydään 5 e/kpl, jäsenille ilmainen.