Palkitut 2016

Tältä sivulta löydät lyhyen kuvauksen vuonna 2016 järjestötyöpalkinnon saaneesta toiminnasta. Lisätietoa voit kysyä toimintaa järjestävistä yhdistyksistä, joiden yhteystiedot löytyvät niiden verkkosivuilta.

Soihtu-palkinto näyttää tietä, se on innovatiivinen edelläkävijä

Soihtu myönnettiin Tornion Sydänyhdistykselle, jonka sydänlintutalot ja laudat valloittivat koko Suomen vieden mukanaan sydänasiaa Helsingistä Lappiin.

Yhdistys alkoi tehdä sydänlintulautoja syksyllä 2014 yritysten lahjoittamista materiaaleista. Tornion kaupungin puutarhuri osti lintutaloja, joista osa sijoitettiin terveyskeskuksen vuodeosaston ikkunoiden eteen. Media kiinnostui aiheesta ja kysyntä kasvoi.

Lintutalot tuovat kauniilla tavalla näkyvyyttä yhdistyksen toiminnalle ja Sydän tekee hyvää -viestille, sanoo järjestö- ja viestintäjohtaja Eeva-Riitta Piispanen.

Liekki-palkinto kehittää yhdistyksen jäsenpohjaa ja perustoimintaa, pitää järjestön liekkiä yllä

Espoon Sydänyhdistyksen vertaistukitoiminta on laadukasta ja monipuolista, sillä on kohdattu paljon ihmisiä.

Yhdistys on järjestänyt vertaistukitoimintaa tauotta Sydänliiton aloitettua koulutukset 90-luvulla. Lähes yhtä kauan on järjestetty vertaistukijoiden osastovierailuja. Alle 55-vuotiaille järjestetään LionHearts 40+ -iltoja. Kardiokahvila kokoontuu ennen yleisöluentoja. Yhdistys järjestää myös Tietoa ja tukea -iltapäiviä. Tukihenkilöt ovat mukana lisäksi OmaLääkärisi Espoontorin vastaavassa toiminnassa. Aktiivisia tukihenkilöitä on tällä hetkellä 10. Kohtaamisia oli 96 kappalletta vuonna 2015.

Pieksämäen Seudun Sydänyhdistyksen sydänkahvila laajentaa hyvää perustoimintaa yhteistyön kautta.

Yhdistys on jalkautunut kylätoimikuntiin ja -yhdistyksiin Sydänkahvilamallilla levittämään Tunne pulssisi- ja muuta sydänasiaa. Mukana on elintarvikenäyttely ja terveysmittaukset sekä taukojumppa. Vuonna 2015 toteutettiin 4 kahvilaa. Tavoitteena on tarjota toimintaa eri puolille toiminta-aluetta. Yhteensä 172 osallistujaa, neljä tunnistanut eteisvärinän, 13 liittynyt jäseneksi. Yhteistyötä on tehty useiden toimijoiden kanssa.

Kipinä-palikinto on uusi idea, joka innostaa ja voi sytyttää sydämeen suuremmankin palon

Hämeenlinnan Seudun Sydänyhdistys: Läheisten vertaistukiryhmä

Yhdistys on aloittanut läheisten vertaistukiryhmän vuonna 2015 yhdessä Forssan, Akaan, Valkeakosken, Hauhon, Lammin, Janakkalan ja Riihimäen sydänyhdistysten kanssa. Tapaamisia oli vuonna 2015 kaksi ja osallistujia aluksi 11. Uusia tulee mukaan jatkuvasti. Suunnitteilla on kouluttaa läheisille oma vertaistukihenkilö.

Härmän Sydänyhdistys: Jäsenten syntymäpäiväonnittelut

Jäsenrekisterin avulla on lähetetty kaikille tasavuosia täyttäville jäsenille syntymäpäiväonnittelut. Muistaminen on aktivoinut jäseniä ja jäsenten keski-ikä on laskenut. Jäsenmäärä on noussut yli 10 %, enemmän kuin muissa alueen sydänyhdistyksissä. Henkilökohtaiset kontaktit ovat olleet kiitettyjä, yhdistys koetaan helpommin lähestyttäväksi.

Kauhajoen Sydänyhdistys: Miehet kiinnostumaan sydänterveydestä

Tavoitteena oli tavoittaa 60-vuotiaat miehet. Yhdistys järjesti yhteistyöttä koripalloseuran ja valmentajien kanssa tempauksen koripallopelissä. Valmentajilla oli sykemittarit, yleisö sai seurata heidän sykettään TV-ruuduilta. Ottelussa oli n. 800 katsojaa, joista n. 100 yhdistyksen jäseniä vapaalipuilla. Osallistujille jaettiin tietoa sydänterveydestä. Kesän aikana yhdistykseen liittyi 64 uutta jäsentä, joista yli kuusikymppisiä miehiä 31. Jäsenistön keski-ikä laski kahdella vuodella.

Kiiminkien Sydänyhdistys: Sydäntanssit

Yhdistys on vuodesta 2013 lähtien järjestänyt Sydäntansseja. Tanssin lisäksi tapahtumissa on rusettiluistelun idealla toimiva kilpailu. Tanssien yhteydessä jaetaan tietoa sydänterveydestä ja yhdistyksen toiminnasta. Tansseissa käy keskimäärin 50-90 osallistujaa. Säestävä orkesteri ei ota maksua toiminnasta ja tila saadaan maksutta käyttöön.  Vuonna 2015 mukana oli myös eläkeläisyhdistys, jolloin osallistujamäärä kasvoi.

Leppävirran Sydänyhdistys: Arkisirkus

Yhdistys järjesti Arkisirkus-tapahtuman yhdessä MLL-paikallisosaston, partion, Leppävirran Tanssiseuran, Urheiluseura Virin, kunnan hammashuollon ja Liikuntatoimen kanssa vuonna 2013 ja toistamiseen vuonna 2015. Viime vuonna osallistuvia tahoja oli 25 ja osallistujia 120-150. Myös vuonna 2016 järjestetään vastaava tapahtuma Vesileppis-Areenalla. Tapahtumassa on mm. temppurata, kädentaitojen harjoittelua ja muuta yhdessä tekemistä. Tavoitteena on saada perheille eväitä hyvään arkeen. Yhdistys saa näkyvyyttä ja varoja toimintaan.

Seinäjoen Sydänyhdistys: Sydänsairaudesta toipuvien ryhmäkuntoutus

Syhdistys on osallistunut vaikeasti sairaiden sydänpotilaiden ryhmäkuntoutukseen tarjoamalla vertaistukea ja toteuttamalla yhteisen ruokakaupassa käymisen. Yhteistyö on parantanut tunnettuutta ja suhdetta julkisen terveydenhuollon, sydänyhdistyksen ja muiden palveluiden tuottajien välillä. Sydänyhdistys on mukana sydänsairaudesta toipuvien hoitopolussa.

Sydän- ja keuhkosiirrokkaat – SYKE: Potilaan polku ja vertaistuki-videot

Yhdistys toteutti 25-vuotisjuhlavuonnaan kymmenen videota yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat tekivät videot päättötyönään. Neljän videon tavoitteena on tukea potilaita, joille on suunniteltu tai päätetty tehdä elinsiirto. Viisi  videota on suunnattu jo elinsiirron läpikäyneille. Viimeinen video esittelee kehittämishanketta. Videot löytyvät yhdistyksen verkkosivuilta. Videot on koettu hyödyllisiksi.