Palkitut 2012-2015

Järjestötyöpalkinnot 2015

SOIHTU

Lohjan Sydän: Yhdistyksen toiminnan ja toiminta-alustan (Tietojärjestelmien) kehittäminen

Lohjan Sydän on tehnyt uraauurtavaa työtä ruohonjuuritasolla sähköisiin välineisiin siirtymisessä. Yhdistys etsi omiin tarpeisiinsa vastaavat ratkaisut ja koulutti luottamushenkilönsä niiden käyttöön. Opittua on levitetty myös Hyvä! Sydänyhdistys -hankkeen kautta muille yhdistyksille.

Kysy lisää: Reijo Perkiömäki, reijo.perkiomaki@gmail.com, 050 550 3578 tai Seppo Brandt, seppo.brandt@gmail.com, 050 500 3831

Kirkkonummen-Siuntion Sydänyhdistys: Monipuolisuus ja tiedottaminen

Yhdistyksen kehittämä ja toteuttama videoviestintä ja aktiivien selkeä roolijako ovat osoitus järjestelmällistä toiminnan kehittämisestä ja ennakkoluulottomasta asenteesta. Vastaperustettu tiedotusryhmä on tehnyt yhdistykselle esitteen ja kehittää sen viestintää sekä omissa kanavissa että mediassa.

Kysy lisää: Sirpa Saarinen, sirpasini.saarinen@gmail.com, 050 576 7277

Nurmes-Valtimo Sydänyhdistys: Kävelysähly

Kävelysähly on uusi toimintamuoto, joka voi houkutella uusia ihmisiä mukaan toimintaan.  Kävelysählyä pelataan muuten sählyn säännöin, mutta kentällä ei saa ottaa juoksuaskelia. Tavoitteena on tarjota ikääntyville ja vähän liikkuville sopivaa liikuntaa.

Kysy lisää: Pentti Niiranen, penttinrnn53@gmail.com, 050 546 4553

Juuan Sydänyhdistys: Hymynaama-hamsteri- suunnistustapahtuma

Yhdistys kehitti Neuvokas perhe -rastien pohjalta lastentapahtuman yhteistyössä 9-luokkalaisten kanssa. Tavoitteena oli saada perheet liikkumaan yhdessä ja kertoa terveellisistä elintavoista. Paikallinen urheiluseura haluaa toteuttaa tapahtuman uudelleen keväällä.

Kysy lisää: Sanna Stranden, sanna.stranden@gmail.com

Lapuan Sydänyhdistys: Kyläillat

Yhdistys on koko toimintansa ajan järjestänyt eri kylissä kyläiltoja, joiden osallistujamäärä on aina yli sata. Tavoitteena on edistä terveyttä, luoda me-henkeä, virkistyä ja tehdä varainkeruuta.

Kysy lisää: Eeva Jylhä, eeva.jylha@netikka.fi, 0400 563 556

Leppävirran Sydänyhdistys: Monitieteelliset luennot

Yhdistys on järjestänyt monitieteellisiä ja -ulotteisia luentoja, yhdistäen mm. lääkärin ja psykoterapeutin puhumaan Tunne pulssisi -teemasta, lääkärin ja ravitsemusterapeutin kolesterolista. Sadan hengen luentosali ollut aina täynnä.

Kysy lisää: Päivi Halonen, phalonen@student.uef.fi, 0400 359 653

Mikkelin Seudun Sydänyhdistys: Sydänrastit

Yhdistys järjesti syksyllä 2014 sydänrastit 9-luokkalaisille osana Mikkelin kaupungin liikuntakuukautta. Tapahtuma järjestettiin yhdessä koulun liikunnan ja terveystiedon opettajien kanssa. Osallistujia oli 7–8 oppilaan ryhmissä n. 300.

Kysy lisää: Raimo Vallenius, raimo.vallenius@surffi.fi, 0400 651 859 tai Olli Piironen, opa.piironen@gmail.com, 050 347 7556

Rauman Seudun Sydänyhdistys: Vanhainkodin virkistystoiminta

Yhdistys on ulkoiluttanut vanhainkodin vanhuksia sekä osallistunut avustajana ja tanssittajana tansseihin ja muuhun vanhainkodin toimintaan. Tavoitteena on tarjota ikäihmisille liikuntaa ja virkistystä.

Kysy lisää: Terhi Saloniemi, terhisa@www.lailanet.fi

Seinäjoen Sydänyhdistys: Pitkospuuretki Paukanevan pitkospuilla

Yhdistys on vuodesta 2006 lähtien järjestänyt pitkospuuretkiä, joilla kerätään marjoja, pysähdytään laavulla ja bongataan lintuja näköalatornilla. Tapahtuman tavoite on saada ihmiset liikkumaan.

Kysy lisää: Heikki Ylihärsilä, heikki.yliharsila@gmail.com, 0400 782 556 tai Reijo Hujanen, reijo.hujanen@netikka.fi, 0400 660 461

Ylivieskan Sydänyhdistys: Sievin Sydänkerhon liikuntatoiminta

Sydänkerhon kuntojumpat ja yhteistyössä kunnan vapaa-ajantoimen ja urheiluseuran kanssa järjestetty Menoks-kampanja ovat olleet suosittuja. Kampanja keräsi 4000 osallistumiskertaa. Sievin sydänkerhon liikuntatoiminta sai vuonna 2014 Sievin kunnan ja Keski-Pohjanmaan liikunnan Liikuttaja-palkinnon.

Kysy lisää: Hanna Järvi, hanna.jarvi@omanetti.fi, 040 725 8495

Järjestötyöpalkinto 2014

Espoon Sydänyhdistys: Sydänmessut

Sydänmessujen 2013 taustalla oli yhdistyksen piirissä kehitetty ja toteutettu messukonsepti, jonka alku on vuodessa 2000. Sydänmessuja on siitä alkaen toteutettu joka toinen vuosi ja vieraita on vuosien aikana ollut jo 37.000. Jokaisella tapahtumalla on ollut oma teemansa. Näiden seitsemänsien Sydänmessujen teemaksi valittiin stressin sydänvaikutukset, ”Stressiä pukkaa – sydän panee vastaan”. Teemaa käsiteltiin eri näkökulmista työelämän merkitystä unohtamatta. Yleisölle tarjottiin luentojen ohella neuvontapalveluita, mm. pulssikoulu, kardiologin neuvontatunti sekä erityinen huolituoli. Sydänmessuihin 2013 tutustui 7.000 vierasta.

Sydänmessut on Suomen suurin sydämen hyvinvointiin keskittyvä tapahtuma. Se on maksuton ja avoin kaikille. Messuilla Sydänyhdistys haluaa tavoittaa mahdollisimman laajan yleisön, missä on onnistuttukin. Messutapahtuma toteutettiin Espoon Sydänyhdistyksen vetovastuulla, mutta mukana oli myös Uudenmaan ja Helsingin Sydänpiirit yhdistyksineen. Tapahtuma on aina suuri voimainponnistus, ja viimeisimpien messujen suunnitteluun ja järjestelyihin osallistui noin 130 vapaaehtoista.

Ilmajoen Sydänyhdistys: Yhteistyö nuorisotoimen kanssa

Ilmajoella on perinteisesti vietetty nuorisoviikkoa sydänviikkoa edeltävällä viikolla. Kun mietimme paikkaa, missä voisimme toteuttaa parhaiten oman sydänviikon ohjelmamme tuli automaattisesti esille uudet nuorisotilat. Otimme yhteyttä nuorisotyönohjaajaan ja innostusta löytyi molemmin puolin. Päätimme järjestää SYDÄMELLINEN RUTISTUS-perheriehan lapsille ja perheille. Puuhatahoina sydänyhdistys ja nuorisotoimi. Tärkeänä pidimme sitä, että tapahtumassa kohtaisivat eri-ikäiset vauvasta vaariin, niin kuin sitten kävikin. Toimintaa oli sekä sisällä että ulkona. Liitteestä selviää, mitä teimme. Pidimme kaksi valmistavaa kokousta, joissa sovimme vastuualueet. Lisäksi pidimme muutamia pienempiä palavereja, joissa teimme ihan käytännön järjestelyjä.

Mäntän Seudun Sydänyhdistys: Joulurieha

Yhdessä Mäntän Kehitysvammaisten kanssa saimme idean järjestää lapsille tapahtuma. Joulurieha sai alkunsa. Me lupauduimme järjestämään terveyskasvatusosuuden tapahtumaan, jossa Joulun odotuksen tiesimme saavan liikkeelle lapsiperheitä. Lupauduimme jakamaan sydänystävällistä välipalaa lapsille. Jakamaan sitä pukeutuneina Sydän-karhuiksi iso punainen sydän rinnassamme, kaksi isoa karhua meiltä ja yksi pikku-karhu ja kaksi pikku kettua partiolaisilta. Välipala saatiin lahjoituksina paikalliselta K-kauppiaalta. Lisäksi ketut jakoivat Arkisirkusesitettä ja sydäntatuointeja lapsille, sekä muitakin esitteitämme. Kun soittokunta aloitti oli paikalla niin paljon väkeä, että ei kukaan pystynyt tarkkaan laskemaan, arvelimme n 300-400 tai enemmänkin. Niin paljon väkeä ei ollut ollut edes Mäntänvuoren mahtavaa tornia avattaessa. Joulupukki ja muori olivat mukana ja vaikka tarjolla oli makkaraa ja muuta "ei niin terveellistäkin" meidän kulhollamme kävi väki kiitellen ja kertoen tykkäävänsä. Tilaisuus oli meillekin uusi, yllättävä ja vaikuttava ja varmasti meidät huomattiin.

Vantaan SY Pikku-kokki välipalakerhot

Olemme järjestäneet yhteistyössä Marttojen kanssa Mikkolan koululla ja Rekolan koululla 3-4 luokkalaisille välipalakokkokoulua. Marttojen keittiötoiminnasta vastaavat henkilöt lähtivät vetämään kursseja, jotka olimme suunnitelleet. Kokkikerhossa koululaiset valmistivat Marttojen ohjaamina sydänystävällisiä välipaloja sydänliiton ja kunnon järkipala sekä terveyttä kasviksilla sivustojen ohjeiden mukaan. Kokkikerho kokoontui kerran viikossa ja kesti klo 14-16. Kokkikerhot tulivat täyteen hetkessä ja toiminta aloitettiin tänä talvena. Kokkikoulua on tarkoitus jatkaa myös tulevaisuudessa eri Vantaan kouluilla.

Harjavallan Seudun Sydänyhdistys: Piirustuskilpailu

Järjestimme piirrustuskilpailun Harjavallan ja Nakkilan alueen neljännen luokan oppilaille. Aiheena oli Sydänterveyttä läpi elämän- mikä on hyvää sydämelle. Opettajat ja koulutoimi otti haasteen innolla vastaan ja piirrustuksia tulikin yhteensä 92 kpl. Noudimme piirrustukset kuntien koulutoimesta jonne opettajat olivat ne toimittaneet. Sydänyhdistyksen hallitus teki alkukarsinnan ja lopulliset palkintojen saajat valitsi sydänkerho. Järjestimme sydänviikolla 2013 palkintojenjakotilaisuuden voittajille perheineen ja opettajille. Tilaisuudessa oli myös sydänliitto ja paikallislehti edustettuina. Voittajien korteista painettiin postikortteja joita lahjoitettiin voittajille ja kouluun (yhdessä sydänlehden kanssa). Niitä on myös mahdollisuus ostaa hallituksen jäseniltä. Syksyllä sydänpäivän tienoilla pystytettiin näyttely kaikista kilpailuun osallistuneista piirrustuksista ensin Harjavallan kirjastoon ( puretaan pian) ja sen jälkeen Nakkilan kirjastoon.

Huittisten Sydänyhdistys: Lapsiperheiden liikunta-ja hyvinvointi aamupäivä

Sydänyhdistyksessä heräsi kiinnostus Sydänliiton ""Neuvokas perhe"" projektiin. Otimme yhteyttä terveyskeskukseen ja päätimme yhdessä järjestää lapsiperheille hauskan tilaisuuden. Tarkoitus oli saada pienten lasten perheille tilaisuus pitää hauskaa ja saada samalla neuvoja terveellisistä elämäntavoista. Ohjelmassa oli mm. koko perheelle Zumbaa, breikkiä, satujen luku- ja kuuntelutuokio, verenpaineen- ja kehonkoostumusmittausta, sokerinäyttely, temppurata ja vanhempi-lapsi tanssi. Huittisten Sydänyhdistys hankki tilaisuuteen tuotteita ja tarjosi n. 130:lle paikallaolijalle välipalaa: omenaa, porkkanaa, lanttua, kurkkua, kukkakaalia, pähkinöitä, rusinoita ja mehua.

Järvenpään Sydänyhdistys: Hyviä ruokatottumuksia jo päiväkodista

Järvenpään Sydänyhdistyksestä otettiin yhteyttä Kyrölän päiväkodin johtajaan, jossa yhdessä henkilöstön kanssa mietittiin sydänviikon toimintaa. Päiväkodissa asiasta innostunut henkilökunta sai vapaat kädet toteuttaa viikon ohjelma omannäköisenään, sydänviikon materiaalin perusteella. Viikon aikana lapset saivat ohjaajan valvonnassa pilkkoa hedelmiä ja vihanneksia välipalaksi. Ruokailun yhteydessä puhuttiin tarjolla olevan ruuan terveellisyydestä. Jos lapsi söi hyvin ja/tai käyttäytyi ruokapöydässä mallikkaasti, hän sai sydänmerkkitarran reissuvihkoon tai seinälle ripustettuun ”kalenteriin”. Päiväkodin pihaan oli ideoitu ja yhdessä lasten kanssa rakennettu keppiheppatalli ja esterata. Päiväkodin seinillä oli teemaviikkoon liittyviä julisteita ja jokainen lapsi sai sydänmerkin. Sydänmerkkiä käytiin viikolla pienryhmissä etsimässä läheisen kaupan tuotevalikoimista.

Kankaanpään Seudun Sydänyhdistys: Vihertuotteilla Sydänterveyttä

Pitkäaikainen yhteistyökumppanimme Honkajoella toimiva Honkatarhat Oy, tunnettu tuotemerkistä "Vihreä Keiju", lahjoitti ensimmäisellä kerralla 2000-luvun alkupuoliskolla vihertuotteita Kankaanpään Seudun Sydänyhdistykselle jaettavaksi yleisölle yhdistyksen toritapahtumassa Kankaanpään torilla. Jaettavana oli tuolloin kurkkuja ja salaattia. Hyvän vastaanoton yleisön keskuudessa saanut toritapahtuma terveysmittauksineen ja vihertuotteineen sai jatkoa. Nykyisin Vihreä Keiju on sydänmerkkituote ja vuosittain Honkatarhat Oy lahjoittaa edelleen tuotteitaan jaettavaksi sydänyhdistykselle. Toiminta on laajentunut Kankaanpään torilta sydänviikolla toiminta-alueen apteekeissa järjestettäviksi terveysmittaustapahtumiksi. Vihertuotteita jaetaan sydänviikolla siis Kankaanpään kahdessa apteekissä sekä Jämijärven, Karvian, Lavian ja Honkajoen apteekeissa. Vuonna 2013 oli viikon aikana jaettavana yli 1000 pussia salaattia.

Kirkkonummen-Siuntion Sydänyhdistys: Pulssi pum - laulaen sydämen asialla

Pulssi pum -lauluryhmä sai alkunsa kun sydänväen kirkkopyhään tarvittiin ohjelmaa. Sirpa Saarisen toimesta kerättiin laulutaitoisia ja -haluisia jäseniä ja harjoiteltiin muutama hengellinen laulu. Lauluilo toi ryhmään lisää väkeä ja ohjelmistoa laajennettiin. Piirin lauluvihkoset ja Sirpan haitari- tai pianosäestys helpottivat oppimista ja loivat tunnelmaa. Tavoitteena oli toimia tilaisuuksiassa "esilaulajina", jotta osallistuvuus lisääntyisi ja mahdollisimman moni uskaltautuisi laulamaan. Vähitellen innostuttiin myös esiintymään mittaus- ja muissa tapahtumissa. Reviiri laajeni naapurikuntiinkin.

Ruokolahden Sydänyhdistys: Ruokolahdella ollaan sydämen asialla

Vuoden 2013 perustettiin Pumput kuntoon ja Physiopilates -liikuntaryhmät, mikä toi 72 uutta jäsentä toimintaan. Eri ryhmät (ml. Retket, matkat, kerhot) keräsivät vuoden aikana yhteensä 1350 osallistujaa.

Vihdin Sydänyhdistys: Yhteistyö Vihdin evl. seurakunnan kanssa

Diakoniatyöntekijä Eija Vuorela nyk. Nurmio ja sydänyhdistyksen aktiivi Maria Koskinen suunnittelivat toteuttivat yhteisen leirin useana vuonna aina vuodesta 1993 vuoteen 2012 saakka, jolloin Eija Nurmio jäi eläkkeelle. Sen jälkeen leiri on toteutettu Sydänyhdistyksen omana toimintana seurakunnan leirikeskuksessa. Nyt Sydänleiri on ainoa eläkeläisille suunnattu leiri vihtiläisille leirikeskus Riuttarannassa. Leiri toteutetaan varsinaisen leirikauden jälkeen syyskuussa. Ohitusleikattujen ja aivohalvauspotilaiden kerhot toteutettiin aluksi yhteistyössä seurakunnan kanssa. Sydänyhdistyksen jäsenille tarjotaan myös yhden päivän kestävää virkistyspäivää seurakunnan leirikeskuksessa. Yhteistyö seurakunnan kanssa on tiivistä , diakoniatyöntekijä on ollut sydänyhdistyksen hallituksessa useita kausia. Kahvilatoiminta aloitettiin yhteistyönä 1990 luvulla. Sydänyhdistyksen saatua vuokrattua omat tilat , kahvilatoiminta siirtyi Sydänyhdistykselle ja seurakunta pitää omissa tiloissaan Pysäkki-kahvilaa. Sydänviikolla olemme pyrkineet tarjoamaan kulttuuri-ja virkistystapahtumaa, joihin seurakunta tarjoaa tilat ja sydänyhdistys hoitaa esiintyjien kustannukset. Sydänviikolla on sydänkirkko ,jossa kolehti on saatu sydänyhdistykselle. Sydänyhdistyksen sairaanhoitajat esittelevät sydäntyötä Yhteisvastuutapahtumissa ja ovat mittaamassa verenpaineita ja kolesterolia vanhusten hyvinvointipäivässä, jonka järjestää Perusturvakuntayhtymä Karviainen ja Vihdin seurakunta.

Virtain Seudun Sydänyhdistys: 112-päivä Virroilla: Hätä on tämän näköinen

Yksi elämä –hankkeen ideaa kehitellen halusimme tehostaa paikallista yhteistyötä ja kutsuimme v. 2013 muiden paikallisten yhdistysten edustajia ja naapurisydänyhdistyksiä ystävänpäivän järjestöiltaan, jossa osallistujia oli 40. Tilaisuudessa todettiin yhdistysten pienehköt voimavarat yhteiseksi ongelmaksi ja mietittiin jonkin verran, miten voisimme puhaltaa yhteen hiileen. Yksi elämä tuntui sopivalta kattojärjestöjen yhteiseltä haasteelta paikallistasolle tuotavaksi. Asiaa kehiteltiin vähitellen yhdistysten omissa kokouksissa. Vuoden 2013 loppupuolella käynnistettiin ensimmäisen yhteisen 112-päivän suunnittelu helmikuulle 2014 tarkoituksena jatkaa yhteistoimintaa ainakin 112-päivänä, mutta sopivan aiheen parissa muulloinkin. 112-päivä suunniteltiin huolellisesti yhdessä Virtain-Ruoveden Diabetesyhdistyksen, Virtain SPR:n ensiapuryhmän, Aivoliiton alaisen Virtain AVH-kerhon ja Virtain Seudun Sydänyhdistyksen toimesta.

Ähtärinjärven Sydänyhdistys: Yhteistoiminta OHJATTU RYHMÄLIIKUNTA Yksi elämä-hanketta. Toteutus yhdessä AVH-kerhon ja Ähtärinjärven Diabetesyhdis

Ryhmä on toiminut jo vuoden 2013 aloittaa aloitti uuden toimintansa 23.01.2014. Toteutus yhdessä AVH-kerhon ja Ähtärinjärven Diabetesyhdistyksen kanssa eli Yksi elämä-hanketta paikallisella tasolla. Diab. Avh ja Sydänyhdistykset päätimme hakea avustusta 2013 KKi-Instituutilta ja onnistuimme. Näin sai alkunsa ohjattu Kunosali/ryhmäliikunta 3 yhdistyksen voimin! Ryhmät kokoontuivat kerran viikossa, hyvällä osallistuja määrällä. V. 2014 jatkamme toimintaa yhdistysten avustusten turvin. Tulevaisuudessa hyvin alkanutta yhd. yhteistoimintaa tässä muodossa ollaan jatkamassa ja etsimme edellee uusia yhteistyömuotoja.

Järjestötyöpalkinto 2013

Valkeakosken Sydänyhdistys: MLL:n perhekahvilassa lounas nuorille perheille

Sydänyhdistyksen hallitus päätti tarjota perheille kerran kuukaudessa lämpimän lounaan Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) perhekahvilassa. Perhekahvilan tarkoitus on tarjota vertaistukea lapsiperheille ja mukavaa yhdessäoloa. Yhdistys tarjoaa paikan päällä valmistettua, terveellistä ja maistuvaa ruokaa. Kahvilassa on esillä myös erilaisten ruokien sisältämiä rasva-, suola- ja sokerimääriä havainnollistava näyttely. Vanhempien ruokaillessa sydänyhdistyksen jäsenet huolehtivat sylivauvoista, jotta äidit saavat ruokailla rauhassa.

Helsingin Sydäntoipaat: Sydänmindfulness-kuntoutus

Yhdistyksessä on vuodesta 2012 saakka toiminut kaksi Sydänmindfulness-ryhmää fysioterapeutti Sirpa Tuomisen aloitteesta. Mindfulness-menetelmä pohjautuu mietiskelyyn, joka oikealla tavalla liikuntaan ja rentoutukseen yhdistettynä parantaa ja ylläpitää sydänterveyttä.

Jurvan Sydänyhdistys: Mielen hyvinvointi sydämen tueksi

Yhdistys maksaa osan jäsentensä teatterilipun hinnasta Jurvan teatterissa. Jäsenedun kulut yhdistys kattaa hoitamalla väliaikatarjoilu näytöksessä sekä pitämällä myyntipöytää. Jäsenetu on tuonut yhdistykselle uusia jäseniä.

Turun Sydänyhdistys: Tumppu-projekti

Yhdistyksen kädentaitokerho kutoi 1500 sukkaa ja tumppua Turun yliopistollisen keskussairaalan sydänsairaille lapsille vuonna 2012. Toimintaa pyöritettiin Rotarien rahoituksella. Toiminta jatkuu edelleen.

Vantaan Sydän: Sydänyhteistyörinki

Yhdistys on perustanut Sydänyhteistyöringin, jossa käydään keskustelua sydänpotilaisiin liittyvistä asioista. Rinki tapaa 1-2 kertaa vuodessa. Ringissä on mukana eri terveysasemia, Peijaksen sairaala, Vantaan Sydän ja Uudenmaan Sydänpiiri. Yhdistys on perustanut myös laajemman säh

Alavuuden Seudun Sydänyhdistys: Sydännaisten kerho / kummilapsitoiminta

Yhdistys on vuodesta 1986 saakka toiminut noin nelikymmenhenkinen sydännaisten kerho. Kerho on ottanut toimintansa aikana kaksi synnynnäistä sydänvikaa sairastavaa kummilasta. Sydännaiset järjestävät myös matkoja ja retkiä.

Aurinkorannikon Sydänyhdistys: Tutkimus sydämen ja verisuonten vanhenemisesta

Yhdistyksen vapaaehtoiset mittaajat mittasivat, neuvoivat ja elintapaohjasivat 120 henkilöä yhdistyksen puheenjohtajan kahta suurta tutkimuspohjusta varten. Tutkimuspohjustukset koskivat sydämen ja verisuonten vanhenemisesta. Yhdistys järjesti myös luentoja ja alustuksia aiheesta Sofia-opistolla.

Ilomantsin Sydänyhdistys: Terveys- ja kuntoliikunta

Yhdistys on vuodesta 1973 saakka järjestänyt liikuntaryhmiä ikäihmisille. Terveysliikuntaan, allasjumppaan ja kuntoliikuntaan osallistuu jopa 50 henkilöä kerrallaan. Ryhmät harjoittelivat vuoden 2012 aikana 96 kertaa.

Kajaanin sydänkerho: Ketterät Könttyrät

Yhdistys on kehittänyt liikuntatoimintaansa vuodesta 2001 saakka. Tähän mennessä on perustettu kuntosaliryhmä, kaksi jumpparyhmää ja vesijumpparyhmä. Ryhmissä on yhteensä 60 osallistujaa. Toiminta on myös lisännyt yhdistyksen jäsenmäärää.

Kotkan Sydänyhdistys: Liikuntatoiminta

Yhdistys on aiemmin toiminut liikunnan ITE-itsearviointiprojektin pilottiyhdistyksenä. Yhdistys nimesi vuonna 2010 liikuntavastaavan ja liikunta tuotiin osaksi yhdistyksen toimintasuunnitelmaa. Kunnossa kaiken ikää -ohjelman tuella koulutettiin viisi liikuttajaa,  jotka vetävät kymmentä liikuntaryhmää.

Paltamon sydänkerho: Kummiluokka

Yhdistys on ottanut kummiluokan, jolle sen vapaaehtoiset käyvät kertomassa sydänystävällisistä elintavoista. Yhdistys suunnittelee yhteistyötä myös koulun ruokalan kanssa.

Pietarsaaren Seudun Suomenkienen Sydänyhdistys: Liikuntapäivä

Yhdistys aloitti vesijumpan ja kaksi kuntosaliryhmää järjestämällä liikuntapäivän Östanlindin kuntoutuslaitoksessa yhteistyössä Folkhälsanin fysioterapeutin kanssa. Liikuntapäivään osallistui 80 henkilöä. Vesijumppaan ja kuntosaliryhmiin osallistui 75 henkilöä vuonna 2012.

Rovaniemen Seudun Sydänyhdistys: Kummilapset

Yhdistys on ottanut kummilapsiksi viisi 1.11.2005 syntynyttä vauvaa. Lapsille on annettu sydän-aiheisia lahjoja ja heiltä on saatu piirroksia ja kirjeitä.

Järjestötyöpalkinto 2012

SOIHTU

Korpilahden Sydänyhdistys: syke-peli (verrattavissa bingoon)

Korpilahden Sydänyhdistys on vuodesta 1998 lähtien järjestänyt bingon tyyppistä Syke-peliä. Peliä kerääntyy pelaamaan viisikymmenpäinen joukko 5-6 kertaa vuodessa. Pelaajat saavat pelistä iloa, virkistystä ja yhdessä oloa, sydänyhdistys taas pientä tuottoa toimintaansa. Peli tuo arvokkaan hengähdystauon yksin asuville ja vanhemmille ihmisille.

”Osallistujat odottavat peliä kuin pienet lapset odottavat joulupukkia. Ennen peliä kaikki ovat äänessä yhtä aikaa, mutta pelin aikana ei kuulu pihahdustakaan, kun kaikkia jännittää. Yhdessä olo on tärkeää osallistujille, eikä pelipäivänä tarvitse sitten välttämättä ottaa nitroa” Ritva Lahtinen Korpilahdelta kuvaa. Jokainen peliin osallistuja tuo mukanaan pienen paketin, jotka sitten jaetaan voittajille. Pelin puitteissa on tehty yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa, jotka ovat antaneet ilmaista tilaa pelin järjestämiseen.

Kankaanpään seudun Sydänyhdistys: Toimintatonni

Yhdistys on järjestänyt vuodesta 2010 vuosittain koko perheelle suunnatun Toimintatonni-toimintapäivän Kankaanpään pelastuslaitoksen tiloissa. Osallistuminen tapahtumaan on ollut aktiivista ja yhdistys on saanut sen kautta uusia jäseniä.

Härmän Sydänyhdistys: Valoryijy ”yhteiskäsityö” varojen keräämiseksi  ja yhteishengen luomiseksi, jäsenten ja pankinkin välille

Yhdistys kutoi valoryijyn ja myi sen koristamaan Pohjanmaan Osuuspankin Alahärmän konttoria. Valoryijy on ryijy, jonka sekaan kudotaan valoja.

Rovaniemen Seudun Sydänyhdistys: Sydänjuhla

Yhdistys on vuodesta 1998 saakka järjestänyt Sydänjuhlan Sydänviikon päätteeksi. Tapahtuman tarkoitus on sydäntyön tunnettuuden lisääminen, lasten ja nuorten kiinnostuksen herättäminen ja yhteisöllisyys. Yhteistyökumppaneita on useita: koulujen luokat, päiväkodit, Rovaniemen kaupunki ja seurakunta sekä harrasteryhmät.

Huittisten Sydänyhdistys: Rasitusergometrialaitteiden hankkiminen Huittisten Terveyskeskukseen

Yhdistys teki toimivaa yhteistyötä kahdeksan paikallistoimijan kanssa paikallisten terveyden edistämiseksi. Yhteistyökumppaneilta kerätyillä varoilla hankittiin rasitusergometrilaite kuntalaisten käytettäväksi. Edellinen laite hankittiin myös yhdistyksen toimesta vuonna 1993.

KIPINÄ

Tohmajärven-Värtsilän Sydänyhdistys: Maailman Sydänpäivän ulkoilutapahtuma 25.9.2011: Sydän- ja polkuretki Värtsilässä

Yhdistys järjesti Maailman Sydänpäivänä 29.9. liikuntatapahtuman Värtsilässä yhteistyössä Kiertävä Pysäkki -projektin kanssa. Tapahtumassa tutustuttiin luontokuviin, Värtsilän historiaan ja tutustuttiin Myllymuseoon. Päivä huipentui satapäisen joukon kävelyretkeen EU:n itäisellä rajavyöhykkeellä.

Kajaanin Sydänkerho: Sydänviikon sydäntanssiaiset

Kerho on järjestänyt 1980-luvulta lähtien sydäntanssiaiset Sydänviikolla. Tapahtuma on tehnyt sydäntyötä tunnetuksi, antanut liikunnan iloa ja mahdollisuuden sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Vaalan Sydänyhdistys: Jäsenten aktivoiminen

Vaalan Sydänyhdistys on perustamisvuotensa 2011 aikana onnistunut yli kaksinkertaistamaan jäsenmääränsä ja aktivoimaan jäseniään tuntuvasti. Vaalassa on noin 3200 asukasta, joista 120 on yhdistyksen jäseniä.

Jurvan Sydänyhdistys: Syrämmestä Sydämeen

Yhdistyksen toimijat ovat käyneet henkilökohtaisesti viemässä terveyskeskuksen vuodeosastolle, vanhainkotiin ja vanhusten pienkoteihin Sydän-lehtiä. Lehden vastaanottajille toiminta on tärkeää - he saavat keskustella yhdistystoimijoiden kanssa ja vaihtelua päivittäiseen rutiiniin. Kaikilla, kenelle lehti viedään, ei käy muuten vierailijoita, joten juttelutuokio tulee tarpeeseen.

Turun Sydänyhdistys: Sydänrumpu-projekti

Yhdistyksen toimijat markkinoivat ja levittivät Sydänliiton Sydänrumpu-kirjaa virikkeeksi liikunnan, kuvaamataidon, musiikin ja terveystiedon tunneille. Hankkeen puitteissa on järjestetty kouluryhmille erilaisia esiintymistilaisuuksia.

Ensimmäisen valmis räppiesitys esitettiin yhdistyksen Sydänjuhlassa vuonna 2007.  Silloin toimintaa päätettiin laajentaa, ja Sydänrumpu-kirja lähetettiin Turun koululaitoksen kaikille kouluille (33 kpl) sekä Voimisteluliiton ohjaajille ja Turun päiväkoteihin. Toiminnan kautta on viety alle kouluikäisille ja koululaisille terveyteen, liikuntaan ja ravintoon liittyvää tietoutta hauskalla tavalla.

Sallan Sydänyhdistys: Sydänterveyspäivä

Yhdistys on järjestänyt Sydänterveyspäivä-hyvinvointivalmennustapahtuman vuodesta 2010 saakka yhteistyössä Sallan kunnan hyvinvointivalmentajien, 4-H-yhdistyksen ja kirkonkylän vanhempainyhdistyksen kanssa. Tapahtumissa liikutaan koko perheen voimin ja tutustutaan omaan terveyteen.

Ylämaan Sydänyhdistys: Virkistysalueen rakentaminen

Yhdistys on vuodesta 1995 lähtien kehittänyt Poikki-Sarkanen -järven rantaan virkistysaluetta talkootyöllä. Rantaan on rakennettu laavu, WC, pukukoppi ja laituri. Aluetta voi käyttää muun muassa kalastukseen, marjastukseen, sienestykseen, uimiseen, souteluun, lepäämiseen ja luonnon rauhasta nauttimiseen.

Jyväskylän seudun Karpalot

Tammikuussa 2006 vertaistukihenkilö Pirjo Puhakka-Mäkinen päätti perustaa Jyväskylän alueelle Kardiomyopatiapotilaille tarkoitetun Karpalo-ryhmän, johon vasta sairastuneet, sairautta pidempään poteneet  ja potilaiden  läheiset voivat tulla tarvitsemansa vertaistuen piiriin.

Jo ensimmäiseen tapaamiseen tuli paikalle 16 vastasairastunutta henkilöä. Vuoden 2011 aikana järjestetyssä kuudessa tapaamisessa ollut mukana yhteensä 96 henkilöä. Ryhmä kokoontuu säännöllisesti. Kokoontumisten ohjemassa on asiantuntijaluentoja, vapaata keskustelua sairauden ja omahoidon ympäriltä sekä kokemuksia oman hyvinvoinnin kehittämisestä ja ylläpitämisestä. Ryhmä on myös järjestänyt omia virkistysretkiä.